موج گسترده بی‌حجابی و درماندگی حکومت!

پس از ۴۴ سال جنگ و جدال بی‌امان و هر روزه بر سر حجاب، بالاخره شاهد شکست مفتضحانه حکومت حجاب اسلامی هستیم. علی رغم زندان و شلاق و اسید و شکنجه و گلوله، زنان اما تسلیم نشدند و بیحجابی را در سراسر کشور عملی کردند. حجابی‌ها بدحجاب و بدحجاب‌ها در ابعادی میلیونی بیحجاب شده‌اند. گشت ارشاد گورش را گم کرده است و آمران به معروف هر جا جرات کنند به یک زن بی‌حجاب تذکر بدهند با اعتراض عمومی در محل مواجه میشوند.

این تا همینجا یک پیروزی تاریخی و بازگشت ناپذیر است، نه تنها پیروزی زنان بر حجاب اجباری بلکه یک پیروزی سیاسی برای کل جامعه‌ در مقابل مرتجع‌ترین و ضد زن‌ترین حکومت تاریخ معاصر و بر کل جنبش کثیف اسلام سیاسی است. چند ماه قبل رئیس سازمان عقیدتی سیاسی گفته بود که «اگر حجاب و عفاف به‌عنوان خاکریز اول مقابله با جنگ نرم دشمن از دست برود، خاکریزهای دیگرمان را نیز از دست خواهیم داد». اکنون به جرات باید گفت که این خاکریز فتح شده است.

این پیروزی حاصل ۴۴ سال مقاومت سرسختانه و جسارت تحسین‌برانگیز زنان و بویژه دختران جوان است که در طول شش ماه انقلاب زن زندگی آزادی که با قتل مهسا بخاطر حجاب شروع شد سرعت بیشتری گرفت. بیحجابی در هفته‌های گذشته با رقص جمعی و فردی در میدانها و خیابانها و اماکن عمومی مختلف همراه شده و دیوار آپارتاید جنسیتی را نیز تماما در هم شکسته است. بیحجابی چنان وسعتی در سراسر کشور یافته است و چنان برای حکومت غیر قابل کنترل شده است که صدای آیت‌الله‌ها و مقامات ریز و درشت حکومت را درآورده است. مدیران ۴۶ حوزه‌ علمیه تهران در نامه‌ای اعتراضی به ابراهیم رئیسی از «سرعت برهنگی»، بی‌عملی ۳۰ نهاد حکومتیِ مسئول در حوزه حجاب و انحلال گشت ارشاد نالیده‌اند. حجت‌الاسلام رفیعی، روحانی حکومتی گفته است «چرا نظام به این سادگی با این موضوع کنار آمده؟ از چه می ترسید؟ با همین فرمان پیش بروید ماجرا از دستتان در میرود». حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان و از تندروترین جنایتکاران حکومت گفته است راه مقابله با بیحجابی دستگیری نیست! و امام جمعه لاهیجان اعلام کرده است که در اثر بی حجابی «لاهیجان دارد سقوط میکند». و واقعیت این است که بسیاری شهرهای بزرگ کشور سقوط کرده‌اند.

بی‌عملی و در واقع ناتوانی ارگانهای سرکوب یک وجه مهم اوضاع کنونی است. انقلابی که از ششماه قبل شروع شده چنان ترس و وحشتی بر سرکوبگران حاکم کرده است که از مقابله جدی با زنان وحشت دارند. میدانند که اتفاق دیگری شبیه آنچه به سر مهسا آوردند، چاشنی انفجار قدرتمندتر انقلاب خواهد شد. همه آنها اهمیت حجاب را میدانند. میدانند که حکومتشان با حجاب آمده و با از دست رفتن حجاب حکومتشان هم خواهد رفت اما بشدت زمینگیر شده‌اند و از مقابله با موج عظیم بیحجابی درمانده شده‌اند. در مقابل، یک وجه شورانگیز و مهم همبستگی فعال همه مردم، زن و مرد، تعرض علیه سرکوب زنان و دخالت ارگانهای سرکوب است که به یمن انقلاب جاری به روحیه غالب مردم تبدیل شده است.

حزب کمونیست کارگری به زنان و همه مردم آزاده درود میفرستد و پیشروی زنان و کل جامعه علیه حکومت اسلامی را مقدمه‌ای بر موج‌های قدرتمندتر انقلاب میداند. باید حجاب برگیران را در همه جا بیش از پیش گسترش داد. باید  نمایش‌های حجاب برگیران دسته‌جمعی را در مناطقی که هنوز قوانین حجاب و آپارتاید جنسی رژیم برقرار است به اجرا درآورد. باید مدرسه و دانشگاه و کارخانه و بیمارستان و اداره و هر محل کار بی‌حجاب شود. نه فقط شهرهای بزرگ بلکه هر شهر و روستایی باید به تصرف بی‌حجابی درآید. باید هر مناسبتی را به فرصتی برای نمایش بی حجابی و رقص و شادی و به سخره گرفتن قوانین ضد زن و مردسالار اسلامی تبدیل کرد. این حکومتی است که با حجاب آمده، بیحجاب خواهد رفت.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۳۱ مارس ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

تلاش بیهوده برای بازسازی خاکریز حجاب – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …