مورد رابطه روسیه با جمهوری اسلامی- کاظم نیکخواه

پاسخ به یک سؤال
دوست عزیزی پرسیده‌اند: آیا رابطه روسیه و ایران را دوستانه می‌دانید؟ آیاچنانچه غربی‌هامی‌گویند ایران وابسته و دست‌نشانده روسیه است؟
کاظم نیکخواه: دوست گرامی! در جواب سؤال اول شما که پرسیده‌اید آیا رابطه روسیه و جمهوری اسلامی دوستانه است، جوابمثبت است. روشن است کهحکومت پوتین با جمهوری اسلامی روابط نزدیک و حسنه‌ای دارد. اما در موردبحث وابستگی جمهوری اسلامی به روسیه لازم است توضیحی بدهم. ببینید! جمهوری اسلامی یک حکومتعمیقاًبی‌ثبات وبحران‌زده و بسیار منزوی در داخل کشور و در سطح دنیاست. این حکومت از نظر اقتصادی هم در موقعیت بسیار ورشکسته و ضعیفی قرار دارد و در نتیجه همه اینها در خیلی موارد از سیاست‌های پوتین و حتی چین تبعیت می‌کند و به آن گردن می‌گذارد. به این مفهوم تا حد زیادی تابع سیاست‌های روسیه عمل می‌کند. البته خود پوتین هم به‌ویژه با لشکرکشی به اوکراین اکنون در سطح دنیا تا حد زیادی منزوی شده است. اما نکته مهم‌تری که باید توجه کرداین است که هم دولت پوتین و هم حکومت چین که آن‌همبا حکومت اسلامی رابطه نزدیکی دارد، هر دو در شرایط کنونی از مرتجع‌تریندولت‌های دنیا هستند و از هر دارودسته و دولت کثیف و ارتجاعی به شرطی که با آمریکا کشاکشی داشته باشد حمایت می‌کنند. روسیه و چین عملاًمثل حکومت تزاری در قرن نوزده، به ستون ارتجاع جهانی تبدیل شده‌اند و ازدولت‌هایکثیف و ضدمردمی‌ای مثل حکومت بشار اسد، جمهوری اسلامی، عربستان، دیکتاتورهای آفریقا و آمریکای جنوبی و هر لجنی که در سطح دنیا هست، حمایت می‌کنند و با آنها مناسباتی بسیار دوستانه دارند. رابطه آنها با جمهوری اسلامی را هم باید در این چارچوب دید. درست در شرایطی که حکومت اسلامی دارد به‌سوی مردم شلیکمی‌کند و جوانان را به قتل می‌رساند، دستگیر و اعدام می‌کند و هر روز جنایات زیادی علیه مردم انجام می‌دهد، و در شرایطی که مردم فریادشان بلند شده است و با جسارت و از خود گذشتیانقلابی را برای سرنگونی این حکومت به جریان انداخته‌اند و می‌خواهند از شر این حکومت خلاص شوند، دولتی مثل دولت پوتین و دولت چین از این حکومت منفور حمایت می‌کنند و تماماً چشمشان را بروی جنایات این حکومت می‌بندند. کارنامه خودشان در داخل کشورهایشان نیز چندان تعریفی ندارد و با سرکوب و توطئه و ترور حکومت می‌کنند.
این را هم باید توجه کرد که کلاًدولت‌های دنیا همه دولت‌هایطبقه سرمایه‌دار هستند و مصالح استثمارگرانه خود را دنبال می‌کنند. اما حداقل در یکی دو سال اخیر شاهد عکس‌العمل‌هایی از جانب دولت‌های غربی در حمایت از مردم ایران بوده‌ایم. اما حکومت‌های چین و روسیه نه فقط سر سوزنی با انقلاب و خواست‌های مردم ایران همراهی نکرده‌اند؛ بلکه برعکس علیه مردم عمل کرده و موضع گرفته‌اند. جمهوری اسلامی هم به این دلیل به آنها از نظر اقتصادی و سیاسی باج می‌دهد و بسیاری ازمنابع و امکانات کشور را در اختیارشان قرار داده است و در سطح بین‌المللی هم به نفع آنها موضع‌گیریمی‌کند. از جمله شاهد بودیم کهخامنه‌ای و رئیسی از لشکرکشی روسیه به اوکراین با وقاحت حمایت کردند.
همین واقعیات و فاکت‌های بسیار دیگر گویای دنباله‌روی و تابعیت جمهوری اسلامی از بسیاری از جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های روسیه و چین است و همین‌ها را باید گفت و افشا کرد. دسته‌بندی این حکومت به‌عنوان یک حکومت وابسته یا غیروابستهاحتمالاًتحت‌تأثیربحث‌ها و تئوری‌های سیاسی دوره‌هایقبل‌تردر این زمینه‌ها صورت می‌گیرد و به نظرم کمکی به روشن‌تر شدن مسئلهنمی‌کند.
بدون تردید با پیشروی انقلاب زن زندگی آزادی، دولت‌های حامی جمهوری اسلامی هم از همراهی خود با حکومت اسلامی پشیمان خواهند شد و خواهند فهمید که این حکومت در سراشیب سقوط قرار دارد و نباید روی اسب بازنده شرط‌بندی کنند. نفس همراهی با جمهوری اسلامی نفرت و انزجار مردم دنیا و حتی مردم کشورهای متبوعشان را علیه آنها گسترش خواهد داد و از این رابطه سودی نخواهند برد. *

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …