نامزد شهرداری تهران:۸۶ درصد مردم تهران از تبعیض و نابرابری شکایت دارند

نامزد شهرداری تهران:۸۶ درصد مردم تهران از تبعیض و نابرابری شکایت دارند/۳۰۰ ساختمان شبیه پلاسکو در تهران وجود دارد.

ایلنا، حجت اله میرزایی نامزد تصدی پست شهرداری تهران در شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران ری و تجریش گفت: تهران فقط پایتخت اقتصادی و سیاسی نیست؛ بلکه پیش از آ‌ن پایتخت فرهنگی و هنری بوده است. این شهر، تاریخ فشرده سرزمین ما و یادآور تحولات ۲۰۰ سال اخیر است.

میرزایی افزود: تهران کلانشهر و تنها پایتخت سیاسی و مرکز استقرار قدرت سیاسی ایران نیست؛ بلکه مهم‌ترین بخش آن پایتخت اقتصادی، خلاقیت و نوآوری است.

او در ادامه با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۵ درصد از تولید ناخالص، ۷۲ درصد از خدمات، ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان و ۸۰ درصد اختراعات و نوآوری‌ها در تهران است، بیان داشت: از اواسط دهه ۶۵ شهرداری‌های کلانشهر‌ها موظف شدند، منابع مورد نیاز را تامین کنند. منبعی که شهرداری وقت تهران در سال ۶۸ یا ۶۹ پیشنهاد داد، فروش تراکم برای تامین مالی بود و تا امروز یعنی سه دهه بعد ادامه یافته است.

میرزایی تاکید کرد که امروز هشتمین ماه حضورش در شهرداری است و آنچه ارائه می‌کند یک رویکرد و باز‌شناسی از 8 ماه گذشته است.

نامزد تصدی پست شهرداری تهران اضافه کرد: تهران شهری با ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی است که آن را در معرض یک خطر مهم قرار داده است؛ این شهر قابلیت‌های بسیاری دارد و مرکز خلاقیت و ارتباطات بین المللی است.

او افزود: اگر هر تصمیم یا پروژه اقتصادی در تهران قابل اجرا نباشد در هیچ جای دیگر کشور قابلیت اجرایی ندارد.

۸۶ درصد مردم گفته‌ اند که نسبت به هم بی‌تفاوت‌اند
نزدیک به ۳۰۰ ساختمان شبیه پلاسکو در تهران وجود دارد

میرزایی در ادامه گفت: در تهران ناپایداری اجتماعی وجود دارد و ۸۶ درصد مردم گفته‌ اند که نسبت به هم بی‌تفاوت هستند و در واقع انسجام اجتماعی جای خود را به گسیختگی و عدم تعلق داده است.

نامزد تصدی پست شهرداری تهران عنوان کرد: ۸۶ درصد مردم گفته‌اند که مهم‌ترین مشکلات تبعیض و نابرابری بین مناطق مختلف تهران در حوزه‌های مختلف است.

او افزود: یک مخاطره مثل زلزله و سایر حوادث طبیعی و پیش بینی نشده مثل آتش سوزی است و خطر مرگ و میر در تهران بر اثر یک زلزله شدید به یک خطر شدید تبدیل شده است.

میرزایی با اشاره به اینکه تهران در خاورمیانه مقام دوم را از لحاظ ریسک مرگ و میر ناشی از زلزله دارد؛ از سوی دیگر نیز نزدیک به ۳۰۰ ساختمان شبیه پلاسکو در تهران وجود دارد و نزدیک به ۵۳ درصد از بافت مسکونی تهران یعنی ۱۵۰ هکتار تحت عنوان بافت ناپایدار شهری شناسایی شده است و یک سوم جمعیت شهر تهران در این بافت‌های ناپایدار قرار دارند.

تهران ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی دارد
اقتصاد تهران یک اقتصاد کلنگی وابسته به ساخت و ساز است

نامزد تصدی شهرداری در ادامه با اشاره به اینکه تهران ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی و ۳۵ هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام دارد، گفت: ‌این ۸۷ هزار میلیارد تومان تعهدات شهرداری به پیمانکاران، بانک‌ها و بخش خصوصی در یک افق پنج ساله به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ یعنی با محاسبه نرخ‌های تورم برای پروژه‌های عمرانی و بهره بانکی برای بدهی‌ها فقط بازپرداخت این تعهدات فقط تا سال ۱۴۰۲، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

میرزایی در ادامه گفت: ۹۳ درصد از شهروندان گفته‌اند که آلودگی‌های زیست محیطی و ترافیک مساله اول و دوم شهر تهران است و تهران یکی از بزرگ‌ترین مرکز تولید آلایندگی در بین کلانشهرهای دنیا است.

وی در ادامه تاکید کرد که تنها سه درصد از منابع مالی تهران برآمده از مشارکت مردم است و نزدیک به ۸۰ درصد ناشی از ساخت و ساز و تخلفات ساخت و ساز است. نه تنها اقتصاد تهران یک اقتصاد کلنگی وابسته به ساخت و ساز است بلکه مالیه شهر تهران سنتی و پرریسک است.

تهران تبدیل به یک شهر خانه به دوش شد
تهران امروز شهر زندگی نیست

نامزد تصدی پست شهرداری تهران گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع برای شهری که بودجه آن ۱۷ هزار میلیارد تومان است یعنی چه؟ آیا نظام مالیه به ما اجازه می‌دهد؟ خیر، این نظام مالیه باعث شد که باغ و بوستان و خیابان‌ها را فروختیم و یک سازه ناساز از تجدد را پی‌ریزی کردیم. تهران تبدیل به یک شهر خانه به دوش شد و عمر بنا‌ها به کمتر از ۲۰ سال رسید.

او با اشاره به اینکه در قرن ۲۱ تهرانی‌ها به بزرگ‌ترین جماعت کوچ نشین تبدیل شدند، خاطرنشان کرد: تهران امروز شهر زندگی نیست؛ بلکه کارگاه بزرگ ساخت و ساز است؛ چیزی به عنوان تعلقات محله‌ای در آن وجود ندارد و برای این مردم مشارکت بی‌معناست.

بوستان ها را فروختیم تا هتل بسازیم
در قرن ۲۱ شهرداری تهران با بازارهای مالی قهر است

میرزایی گفت: بخشی از بوستان‌ها که یکی از آن‌ها بوستان مادر بود را فروختیم تا هتل بسازیم. این تعارضِ ارزش‌ها ادامه پیدا کرده و نتیجه آن بی‌اعتمادی مطلق در بین مردم است؛ بازسازی مالی شهری، بازسازی اقتصاد شهری و سازمان اجتماعی شهر سه پیشنهاد من است

میرزایی در ادامه گفت: برای نظام مالیه تهران با یک هدف‌گذاری سهل اما ممتنع مواجه هستیم؛ باید دو اتفاق مهم رخ دهد مالیه شهر تهران به شدت سنتی است بخش بزرگی از منابع مالی از فروش غیرشفاف اراضی و املاک شهرداری تامین شده است و نمی‌دانیم در چه گردشی این معاملات انجام و دارایی‌ها جابجا شده است.

میرزایی ادامه داد: در قرن ۲۱ شهرداری تهران با بازارهای مالی قهر است؛ یعنی شهرداری هر چه بخواهد بخرد یا بفروشد حتی تراکم از طریق بورس داخلی یا بین المللی انجام می‌دهد و ساختار داخلی با این بیگانه است

او در ادامه گفت: این سازمان باید زبان سرمایه‌گذاری و مبادله مالی با بازارهای ملی و بین المللی را بیاموزد مالی شهر تهران نباید بر مبنای گران شدن شهر تهران اصلاح شود پیش از ما به اندازه کافی تهران گران شد و از سال ۸۴ تا ۹۲ قیمت مسکن بین ۳۰۰ تا هزار درصد گران شده است.

میرزایی در ادامه گفت: روند تخریب تهران نیز در همین سال‌ها شدت گرفت و بهای خدمات شهری در سال‌های ۸۵ تا ۹۵ هفت برابر شد؛ این عادلانه نیست در شهرری باغ آذری و هرندی‌‌ همان عوارض نوسازی را بدهد که یک باغ ویلا در شمال تهران با قیمت و ارزش چند ۱۰ میلیاردی پرداخت می‌کند.

امروز صد‌ها میلیارد تومان چک‌های وصول نشده داریم
جوانان باید به شرکای اصلی ما در آینده تبدیل شوند

نامزد تصدی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه طی ۲۵ سال مردم میلیون‌ها موبایل خریدند اما به کسی به فکر نیفتد از دکل‌ها که شهر را نازیبا می‌کند، عوارض مناسب دریافت کند، گفت: امروز صد‌ها میلیارد تومان چک‌های وصول نشده داریم؛ بخش عمده تمرکز ما در ماه‌های آینده باید بر بازسازی نظام اقتصادی معطوف باشد واقعیت این است که برای تحول اقتصادی شهری مدیریت شهری نقش تعیین کننده دارد.

میرزایی تاکید کرد که شهرداری می‌تواند با ایجاد یک نظام نوآوری شهری، فضای مبتنی بر کسب و کارهای نوین را خلق کند.

او افزود: بخش عمده جوان‌ها انتظار استخدام ندارند و می‌گویند ما را در حل مشکلات شهر سهیم کنید؛ آن‌ها باید به شرکای اصلی ما در آینده تبدیل شوند. باید مسائل را در سطح گسترده فراخوان کنیم، استارت‌آپ‌ها پیشنهاد بدهند و یک بازی برد-برد اتفاق بیفتد تا مشکل ما، مردم و بیکاری‌ جوان‌ها حل می‌شود. کلانشهر‌ها با کمک همین کسب و کارهای نوین مشکلات را حل کرده‌اند.

شهر تهران به یک ائتلاف بزرگ ملی نیاز دارد
شهردار شدم “شفافیت آری اما افشاگری هرگز” را ادامه می دهم

نامزد تصدی شهرداری تهران در ادامه گفت: مساله پسماند‌ها و سایر مشکلات قابل حل است؛ در هیچ جای دنیا برای جمع‌آوری زباله پول نمی‌دهند، اما زباله را می‌فروشند هزاران متر فرهنگسرا و سراهای محله داریم اما پاخور ندارند.

او در ادامه گفت: متاسفانه خواسته‌ایم که مسائل شهر را در چارچوب بوروکراسی حل کنیم؛ برند و اتیکت شهرداری فساد نیست. اگر کسی حرمت و مسئولیت خودش را نگه نداشت به سایرین تسری ندهیم؛ کار ما در شهرداری افشاگری نیست. اگر شهردار شدم “شفافیت آری اما افشاگری هرگز” و مسیر شفافیت را که دکتر نجفی آغاز کرد، ادامه خواهم داد.

میرزایی تاکید کرد که شهر تهران به یک ائتلاف بزرگ ملی نیاز دارد.

شعار اصلاح طلبان گفت‌وگوی تمدن‌ها بود
امروز به گفت‌وگوی فراگیر درون ملی نیاز داریم

او در ادامه گفت: شعار اصلاح طلبان گفت‌وگوی تمدن‌ها بود و امروز به گفت‌وگوی فراگیر درون ملی نیاز داریم و متاسفانه باب گفت‌وگو بسته است.

نامزد تصدی شهرداری تهران بیان کرد: ۳۰ تیر تجربه شد و باید فراگیر شود، شب‌های تهران یک فرصت بی‌نظیر برای تبلیغات اجتماعی است و فرصتی است که تعلقات خانوادگی و محله‌ای پیوند زده شود و از میراث ارزشمند تاریخی بازدید شود.

او تاکید کرد که ما روی زمین را دیدیم، اما زیر زمین را ندیده‌ایم. بهترین نقاط را ترمینال کردیم در حالی که می‌توانیم ترمینال‌ها را زیر زمین ببریم.

نامزد تصدی شهرداری تهران در پایان گفت: مساله حمل و نقل با خارج از مناطق ۲۲ گانه حل شود؛ متن را دیدیم اما حاشیه را ندیدیم متاسفانه حاشیه همانجایی بوده است که در گذشته متن تهران بود.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …