نامه ۹ همبند سابق؛ «داستان ۱۵۹۱ روز» پرونده زندانیان محیط زیستی‌ 

۹ تن از زندانیان سیاسی سابق در ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز محیط زیست از رفتار حکومت ایران با فعالان بازداشتی محیط زیست انتقاد کردند.

این بیانیه را نازنین زاغری رتکلیف، کایلی مور گیلبرت،ارس امیری، آتنا دائمی، پریسا رفیعی، نازیی اسکویی، شکوفه یداللهی، نگین قدمیان و سپیده فرهان امضا کردند.

امضاکنندگان سابقا با سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی همبند بوده‌اند.

سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی از جمله هشت نفری بودند که در بهمن ۱۳۹۶ در جریان پرونده امنیتی معروف فعالان محیط ‌زیست دستگیر شدند.

در واکنشی دیگر اینگر اندرسون، رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل هم خواستار آزادی همکار سابق این نهاد نیلوفر بیانی و دیگر حافظان طبیعت شد.

داستان ۱۵۹۱ روز

۹ زندانی سیاسی سابق و شناخته شده در ایران با انتشار نامه‌ای، نوشته‌اند «داستان زندگی ۱۵۹۱ روز گذشته، این ۸ دوست دار طبیعت که با زندان، سلول انفرادی، فقدان و درگذشت کاووس سید امامی در نخستین روزهای بازداشت عجین بوده است معنای روشنی دارد».

در بخشی از نامه آمده «حاکمان که هر پیوند میان آدمیان با یکدیگر و زیست بومشان را در انقیاد و حقیقت را خاموش میخواهند، اشخاصی را که با سلاح دانش و آگاهی سعی در نجات طبیعت و حفظ سرزندگی و بقای آن دارند در بند میکشند».

مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، حمیده کاشانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه، متهمان پرونده فعالان محیط زیستی هستند که سازمان اطلاعات سپاه، در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ آنها را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد.

کاووس سیدامامی یکی دیگر از متهمان این پرونده بود که مقام های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند در زمان بازداشت در زندان اوین خودکشی کرد. ماموران با دفن سریع پیکر او مانع انجام تحقیقات مستقل درباره علت مرگ شدند.

اتهام جاسوسی در ابتدا در حالی مطرح شده بود که وزارت اطلاعات اعلام کرد این فعالان را “جاسوس” نمی‌داند و کمیته چهار نفره دولت به این نتیجه رسیده بود که شواهدی علیه فعالان حیات وحش وجود ندارد.

این کنشگران محیط زیست در موسسه حیات وحش میراث پارسیان فعالیت می‌کردند که هدفش جلوگیری از نابودی گونه‌های حیوانی در معرض انقراض بود.

سرانجام قوه قضائیه با همکاری سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، متهمان پرونده محیط زیست را به «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده» درباره مناطق استراتژیک ایران محکوم کرد که «به بهانه انجام پروژه‌های زیست محیطی و علمی» انجام شده بود.

در این پرونده مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به ۱۰ سال حبس، هومن جوکار و طاهر قدیریان هشت سال و سام رجبی و سپیده کاشانی هر یک به شش سال حبس محکوم شدند.

علاوه بر این، امیرحسین خالقی هم به اتهام “جاسوسی” به شش سال و عبدالرضا کوهپایه به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به چهار سال زندان محکوم شد.

احکام زندان این فعالان در پایان بهمن ماه ۱۳۹۸ صادر شد. زمانی که دو سال از بازداشت آنها می‌گذشت. از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

چهار متهم سیاسی به “بغی” متهم شدند

 هرانا نوشت:چهار متهم سیاسی به “بغی” متهم شدند. پویا قبادی، بابک علیپور، ابوالحسن منتظر و …