نامه 10 ورزشکار به کمیته المپیک برای تعلیق ورزش ایران

نامه‌ کارزار “اتحاد برای نوید” به کمیته المپیک برای تعلیق ورزش ایران

در نامه‌ای که از سوی ۱۰ ورزشکار ایرانی امضا شده‌، موارد و مدارک “تبعیض‌های جنسیتی و مذهبی” مسئولان ورزشی به IOC ارائه شده است. کارزار “اتحاد برای نوید” از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته که ورزش ایران را تعلیق کند.

کارزار “اتحاد برای نوید” پس از اعدام کشتی‌گیر ایرانی نوید افکاری در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی با عضویت برخی از ورزشکاران و فعالان حقوق بشر تشکیل شده است. 

این کارزار به تازگی نامه‌ای را به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک IOC ارسال کرده و خواستار تعلیق کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی توسط این نهاد ورزش جهان شده است.

به گفته کمپین “اتحاد برای نوید” ماده ۲۷ منشور المپیک توسط مقامات ورزش ایران نقص شده است. ماده ۲۷ در فهرست منشور المپیک تعیین کرده که “وظیفه کمیته‌های ملی المپیک اقدام علیه هر نوع تبعیض یا خشونت در ورزش” است. 

سردار پاشایی، ملی‌پوش پیشین کشتی ایران و عضو کارزار “اتحاد برای نوید” در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دویچه‌وله فارسی می‌گوید که نامه این کارزار به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از سوی ۱۰ ورزشکار ایرانی امضا شده و حاوی مدارک اثبات انواع  “تبعیض در عرصه جنسیتی، نژادی، دینی” توسط مسئولان ورزش جمهوری اسلامی است.

در همین زمینه، سایت فدراسیون جهانی جودو، رای دیوان حکمیت ورزش در پرونده تعلیق جودوی ایران را منتشر کرده که از اثبات تخلفات ایران و اجبار به سعید ملایی، ملی‌پوش پیشین جودو ایران، برای شکست عمدی و عدم مقابله با حریف اسرائیلی خبر می‌دهد.  

در بخشی از این رای آمده است: “برای دیوان حکمیت ورزش این موضوع محرز شده که سعید ملایی در رقابت‌های جهانی ژاپن طبق دستور مقامات جمهوری اسلامی به عمد شکست خورده تا با حریف اسرائیلی مبارزه نکند و بر همین اساس اصول بی‌طرفی سیاسی و عدم تبعیض در منشور المپیک نقض شده است”.

اما ۱۰ ورزشکار ایرانی که نامه مذکور به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک را امضا کرده‌اند، چه کسانی هستند؟ این نامه حاوی چه مدارک و شواهدی است؟ کمیته بین‌المللی المپیک چه واکنشی به این نامه نشان داده است؟دویچه وله

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …