نتانیاهو: اسرائیل از استقلال اقلیم کردستان حمایت می‌کند

رادیو فردا: نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر تکرار کرد که کشورش از اعلام استقلال اقلیم کردستان و تشکیل «دولت کرد» در شمال عراق حمایت می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو که به آمریکای جنوبی سفر کرده است، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور در کنفرانس خبری مشترک با مائوریسیو ماکری رییس‌جمهوری آرژانتین، حمایت کشورش را از «دستیابی کردها به دولت مستقل» مورد تاکید قرار داد.

آقای نتانیاهو در همین حال گفت، «اسرائیل با پ‌کاکا (حزب کارگران کرد ترکیه) مخالف است همان طور که با حمایت ترکیه از حماس نیز مخالف است».

یک بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز که روز چهارشنبه منتشر شد، آقای نتانیاهو پ‌کاکا را یک «گروه تروریستی» توصیف کرده است.

«تروریستی» نامیدن پ‌کاکا، تلاشی برای فاصله گرفتن آقای نتانیاهو از سخنان یک نظامی بلندپایه پیشین اسرائیل در مورد ماهیت این گروه است.

ژنرال یائیر گولان که تا چندی پیش معاون ستاد کل ارتش اسرائیل بود، گفته بود که او پ‌کاکا را که سه دهه مبارزه کرده است، یک گروه تروریستی نمی‌داند.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند، ژنرال گولان جمعه گذشته در سفر به آمریکا در یک سخنرانی در موسسه واشینگتن برای مطالعات خاور نزدیک گفت تشکیل یک کشور کردی در خاورمیانه «ایده بدی نیست».

ژنرال گولان بدون اشاره به محدوده سرزمینی «کشور کرد»، از عبارت «جایی در خاورمیانه» استفاده کرد.

در پی سخنان ژنرال گولان، تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل گفته بودند، اظهارنظر این ژنرال می‌تواند موجب ناخشنودی عمیق ترکیه شود بویژه اینکه ترکیه بعد از شش سال و نیم به تازگی مناسبات خود را با اسرائیل تجدید کرده است.

ترکیه، پ‌کاکا را یک گروه تروریستی می‌داند و بیش از سه دهه است که با شبه‌نظامیان آن در جنگی خونین قرار دارد.

ترکیه همانند ایران و سوریه از قصد اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهر)‌ استقلال کردستان ابراز ناخشنودی عمیق کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده است.

دولت و پارلمان عراق نیز با این رفراندوم مخالفت کرده‌اند. ظاهرا اسرائیل تنها کشور دنیا است که پیشاپیش تشکیل کشور کردستان از موجودیت آن حمایت می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو ماه گذشته در دیدار با هیاتی از اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا در سفر آنها به اورشلیم گفت نظرش نسبت به تشکیل دولت کرد در شمال عراق «مثبت» است.

آقای نتانیاهو سال ۲۰۱۴ نیز گفته بود که کردها «شایسته استقلال» هستند و افزوده بود، «استقلال کردستان راهی برای همکاری با نیروهای میانه‌رو در منطقه» است. سخنان سه سال پیش نتانیاهو اندکی بعد از سر برآوردن داعش بیان شده بود.

خانم کِسِنیا سِوِلووا یک نماینده مجلس اسرائیل و رییس انجمن تقویت مناسبات اسرائیل و کردها ماه گذشته به روزنامه «جروزالم پست» گفت، یک هیات از کردستان عراق مهمان اسرائیل بوده و از مقامات این کشور خواسته است که با اعمال نفوذ بر آمریکا از واشینگتن بخواهند از مخالفت با استقلال کردستان خودداری کنند.

دولت آمریکا در هفته‌های گذشته با اعزام بلندپایگانش از جمله ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع به اربیل و ملاقات با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، خواستار تعویق در برگزاری این همه‌پرسی شد.

تکرار حمایت نتانیاهو در حال حاضر و شمار دیگری از مقامات سیاسی و نظامی کنونی و پیشین اسرائیل از تشکیل «دولت کرد» در حالی است که آقای بارزانی این هفته تاکید کرد همه‌پرسی استقلال کردستان در موعد مقرر برگزار می‌شود.

سخنگوی اقلیم کرد به سخنان تازه بنیامین نتانیاهو در حمایت از تشکیل «دولت کرد» واکنش نشان نداده اما به توصیف خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نظر می‌رسد که این سخنگو از این موضعگیری خشنود شده است.

آقای صفین دیزایی، سخنگوی اقلیم کردستان، به آسوشیتدپرس گفته است، هر کس آزاد است نظرش را بگوید و ما قدردان هر حکومتی در هر جای جهان هستیم که استقلال را حق کردهای عراق بداند.

اینها در حالی است که منابع کرد در شمال عراق این هفته مدعی شدند، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران برای دیدار با مسعود بارزانی با هدف تلاش برای تغییر قصد همه‌پرسی به اربیل رفت اما موضع اقلیم کردستان تغییر نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران در مورد سفر آقای سلیمانی به اربیل گزارشی منتشر نکرده است اما شماری از مقامات ایران در روزهای گذشته بار دیگر با این ایده مخالفت کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران سه ماه پیش در دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق که به تهران سفر کرده بود، با اعلام استقلال کردستان عراق مخالفت کرده بود.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …