نتانیاهو خواستار کمک آنگلا مرکل برای اصلاح توافق اتمی ایران شد

رادیو فردا:نخست‌وزیر اسرائیل که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصادی در داووس به سوییس رفته است، در دیدار با صدراعظم آلمان، از این کشور خواست که هشدار دونالد ترامپ را برای انجام «تغییرات واقعی» در توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران «جدی» بگیرد و «از آخرین فرصت استفاده کنند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در ادامه اقامت خود در داووس این درخواست را در دیدار با امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه نیز عنوان می‌کند.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه، چهارم بهمن، به آنگلا مرکل گفته است: «تنها گزینه، ایجاد تغییرات واقعی در توافق با ایران است، نه تغییرات ظاهری، تا از اتمی شدن ایران جلوگیری کرد. در غیر این صورت، این توافق در شکل کنونی آن اتمی شدن ایران را تضمین می‌کند».

در بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیر اسرائیل درباره این دیدار منتشر کرده است، آمده که خانم مرکل به نتانیاهو گفته است: که «نگرانی‌های اسرائیل در مورد توافق در شکل کنونی آن که می‌تواند حیات اسرائیل را تهدید کند، درک می‌کند اما او با راهی که ما خواهان رسیدگی به آن هستیم، الزاما موافق نیست؛ ولی اروپایی‌ها در میان خود و نیز با آمریکا درباره این مسئله نشست‌هایی خواهند داشت».

از پاسخ آقای نتانیاهو به خبرنگاران اسرائیلی نیز چنین استنباط می‌شود که او وعده روشنی از خانم مرکل نگرفته است؛ وی گفت «آینده روشن می‌کند» که اروپا چه تصمیمی می‌گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در نخستین روز اقامت در داووس، در دیدار با جاستین ترودو همتای کانادایی‌اش، الن برست رییس‌جمهوری سوییس و شارل میشل نخست‌وزیر بلژیک نیز از «تهدید ایران» سخن گفت.

به گفته ژنرال هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده قرار است روز پنجشنبه با در مورد تهدیدهای ناشی از ایران با آقای نتانیاهو گفت‌وگو کند؛ ملاقات رئیس‌جمهوری آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل دو روز بعد از پایان سفر مایک پنس معاون آقای ترامپ به اسرائیل انجام می‌شود.

آقای ترامپ روز ۲۲ دی گفت که معایب «فاجعه‌بار» توافق هسته‌ای با ایران باید اصلاح شود یا آمریکا از آن خارج می‌شود؛ خواسته‌هایی که اسرائیل نیز از آن استقبال کرده است.

شروط چهارگانه رییس‌جمهوری آمریکا عبارتند از: بازرسی از همه سایت‌های ایرانی مورد نظر بازرسان بین‌المللی، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، همیشگی بودن توافق، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران، زیرا به گفته آقای ترامپ، موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

ایران گفته است که هرگز پای مذاکرات جدیدی برسر برجام نخواهد نشست؛ اروپا نیز به شروط آمریکا و باز شدن دوباره پرونده مذاکرات هسته‌ای با ایران چندان روی خوشی نشان نداده است. روسیه با آن مخالفت کرده و چین هم با وجود برخی مخالفت‌ها، در حد روسیه در مقام مخالف با تجدید گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران ظاهر نشده است.

اما رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در سفر به لندن از تشکیل کارگروه آمریکا و اروپا با ماموریت اصلاح برجام خبر داد.

مطرح شدن مسائل ایران در مذاکرات سران اسرائیل و آمریکا در مجمع داووس در حالی است که امسال نماینده ارشدی از سوی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت نکرده است.

اینرا هم بخوانید

بنیاد مسکن به متقاضی “مسکن ملی”:حذف اجباری، پولت را پس بگیر و برو!

 وبسایت حکومتی رکنا:طبق گفته یک متقاضی مسکن ملی دماوند، بنیاد مسکن او را مجبور به …