نخستین انتخابات عراق پس از اعلام «شکست داعش» در حال برگزاری است

RadioFarda

انتخابات سراسری عراق از ساعت ۷ صبح شنبه ۲۲ اردیبهشت در مناطق مختلف این کشور و با تدابیر امنیتی شدید آغاز شده است.

انتخابات روز شنبه نخستین انتخابات پس از آن است که دولت عراق حدود شش ماه پیش شکست «گروه حکومت اسلامی» در این کشور را اعلام کرد.

مجلس عراق ۳۲۹ کرسی دارد و در انتخابات روز شنبه حدود هفت‌هزار نامزد برای دستیابی به آنها در رقابت هستند.

دوره نمایندگی در مجلس عراق چهار ساله است و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور با رأی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

رسانه‌های عراق به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور گزارش داده‌اند که در ساعت‌های اولیه رأی‌گیری خشونتی روی نداده است. پیش از این گروه داعش تهدید کرده است که به مراکز رأی‌گیری حمله خواهد کرد.

عراق حدود ۳۸ میلیون تن جمعیت دارد و بیش از ۲۹ میلیون تن از آنها واجد حق رأی در این انتخابات هستند.

درگیری‌های چند ساله با گروه داعش حدود دو میلیون آواره در عراق برجای گذاشت و به گفته کمسیون مستقل انتخابات این کشور، تمهیداتی برای اخذ رأی از آنها در نظر گرفته شده است.

انتظار می‌رود کمیسیون مستقل انتخابات نتایج این رأی‌گیری را ظرف ۴۸ ساعت اعلام کند.

آمریکا و کشورهای عربی منطقه بشدت از اقدامات ایران در عراق انتقاد کرده و آن را «مداخله‌جویانه» و «بی‌ثبات کننده» خوانده‌اند.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعی در عراق، بدون هواداری از هیچ‌یک از نامزدها، بر «حق رأی شهروندان» تأکید کرده و از مردم این کشور خواسته است به «سیاستمداران فاسد» رأی ندهند.

آرایش سیاسی انتخابات

احزاب سیاسی و ائتلاف‌های متعددی برای شرکت در این دوره از انتخابات شکل گرفته است و بنابر گزارش‌ها، ائتلاف حیدر عبادی، نخست‌وزیر فعلی، از پیشتازی اندکی نسبت به بقیه برخوردار است.

آقای عبادی که رهبری ائتلاف «النصر» را برعهده دارد پس از «شکست داعش» اندکی بر محبوبیتش افزوده شد اما به گزارش رویترز، مشکلات اقتصادی در عراق به انتقادها از او دامن زده است.

حیدر عبادی در دوره قبلی انتخابات از طریق ائتلاف «دولت قانون» به پیروزی رسید. ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق، در این دوره از انتخابات نیز یکی از ائتلاف‌های عمده به شمار می‌رود.

شبه‌نظامیان عمدتاً شیعی که در سال‌های اخیر زیر عنوان «حشد الشعبی» با گروه داعش می‌جنگیدند نیز به رهبری هادی العامری با ائتلافی موسوم به «اتحاد فتح» در انتخابات شنبه شرکت دارند.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعی، نیز همراه با حزب کمونیست عراق ائتلاف موسوم به «سائرون»، (به معنای تلویحی «رهسپاران به سوی اصلاحات») تشکیل داده و از ائتلاف‌های اصلی در این انتخابات است.

گروه‌های سنی‌مذهبی عمدتاً بر محور «ائتلاف بغداد» گردآمده‌اند و گروه‌های کرد نیز با ائتلاف «صلح کردستان» در انتخابت شنبه شرکت دارند.

ائتلاف «الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی، و جنبش «الحکما» به رهبری عمار حکیم، از دیگر ائتلاف‌ها و احزاب عمده در این دوره از انتخابات هستند.

از ۳۲۹ کرسی مجلس عراق، ۹ کرسی به اقلیت‌ها اختصاص دارد که ترکیب آن شامل پنج کرسی برای مسیحیان و چهار کرسی برای چهار اقلیت صابئین مندائی، یزیدی‌ها، شبک‌ها و کردهای فیلی است.

این چهارمین انتخابات سراسری از زمان سقوط صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، به شمار می‌رود.

اینرا هم بخوانید

اعتراضات مال‌باختگان رضایت‌خودرو مقابل قوه قضاییه، مس سرچشمه، کامیونداران

اعتراضات معیشتی در ایران روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با تجمع کارگران پیمانکار در مجتمع مس …