نخست‌وزیر اسپانیا: همه‌پرسی کاتالونیا غیرقانونی است

بی بی سی:نخست‌وزیر اسپانیا می‌گوید از دادگاه تقاضا خواهد کرد تا قانون برگزاری همه‌پرسی استقلال را که در مجلس ایالت کاتالونیا تصویب شده، باطل کند.

ماریانو راخوی این همه‌پرسی را که قرار است اول اکتبر برگزار شود، غیرقانونی خوانده است.لایحه برگزاری همه‌پرسی اول اکتبر برای استقلال کاتالونیا، ناحیه ای در شمال شرقی اسپانیا روز گذشته تصویب شد.

پیش‌تر دادستانی گفت که از رهبران کاتالونیا به دلیل تایید همه‌پرسی شکایت خواهد کرد.مجلس ایالتی کاتالونیا قانون همه‌پرسی استقلال این ایالت را چهارشنبه گذشته با اکثریت آرا تصویب کرد.

منطقه ثروتمند کاتالونیا که در شمال شرقی اسپانیا قرار دارد الان به صورت خود مختار اداره می‌شود ولی مقام‌های محلی می‌گویند که اکثریت مردم خواهان جدایی کامل از اسپانیا هستند.

آقای راخوی همه‌پرسی استقلال را یک “نافرمانی غیرقابل تحمل” نامید و گفت از دادگاه قانون اساسی می‌خواهد این رای را باطل کند. او گفت: “این همه‌پرسی نه قانونی و نه دموکراتیک است.”

خوزه مانوئل ماسا، دادستان کل اسپانیا هم گفت از نمایندگان مجلس کاتالونیا که به برگزاری همه‌پرسی رای داده‌اند و همین طور از مقام‌های دولتی که آن را تایید کرده‌اند شکایت خواهد کرد.

دولت اسپانیا گفته است تمامی تلاشش را برای جلوگیری از برپایی این همه‌پرسی که آن را غیر قانونی می‌داند، به کار خواهد بست.

کاتالونیا که مرکز آن بارسلون است با مساحتی تقریبا برابر با بلژيک و جمعيتی هشت میلیونی در شمال شرقی اسپانيا است و از نظر مالی و بانکی و امور بندری مهم‌ترين منطقه اسپانیا به شمار می‌رود.

اینرا هم بخوانید

۴ نفر از جانباختگان و مصدومان حادثه انفجار گاز آبادانان؛ کارگر مخابرات بودند

جانباختگان و مصدومان حادثه انفجار لوله گاز در محمدشهر آبدانان؛ کارگران بخش خصوصی شرکت مخابرات …