نشریه علمی نیچر؛ جمهوری اسلامی در رده هفتم کشورها با بیشترین مقاله تقلبی

نشریه علمی معتبر «نیچر» در گزارش سالانه خود اعلام کرد که سال ۲۰۲۳ به لحاظ تقلب آکادمیک رکورد شکسته است و بیش از ۱۰ هزار مقاله تحقیقاتی پس از انتشار بازپس‌گرفته شده‌اند.

بنابر اعلام نشریه نیچر، کشورهای عربستان سعودی، پاکستان، روسیه، چین، مصر، مالزی، ایران و هند هشت کشور نخستی هستند که بالاترین نرخ مقالات باطل‌شده پس از انتشار را در دو دهه گذشته داشته‌اند. مواردی نظیر ارجاعات ساختگی و نادرست، سرقت ادبی و تقلب در متون از عوامل بازپس‌گیری و استرداد این مقالات بوده‌اند.

مسئولان نشریه نیچر می‌گویند بازپس گیری مقالات با نرخی بیشتر از رشد مقالات علمی در حال افزایش هستند به این معنی که با احتساب آمار امسال، تعداد کل مقالات بازپس‌گیری شده در دو دهه اخیر از عدد ۵۰ هزار مقاله عبور کرده است.

بنابر بررسی‌های نشریه نیچر، نرخ بازپس‌گیری مقالات نسبت به مجموع مقالات منتشر شده در هر سال در دهه گذشته بیش از سه برابر شده و در سال ۲۰۲۲ از ۰.۲ درصد فراتر رفته است.

در میان کشورهایی که بیش از ۱۰۰ هزار مقاله در دو دهه گذشته منتشر کرده‌اند، عربستان سعودی با نرخ استرداد ۳۰ مقاله در هر ۱۰ هزار مقاله بالاترین نرخ بازپس‌گیری مقالات را دارد. این آمار، مقالاتی را که در همایش‌ها پذیرفته شده‌اند در بر نگرفته است.یورونیوز

اینرا هم بخوانید

تجمع بازنشستگان فولاد در چند استان

بازنشستگان فولاد روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، در استانهای تهران، اصفهان، دامغان، خوزستان، شاهرود، قائمشهر …