نشست بغداد با عنوان «همکاری و مشارکت»

نشست بغداد با عنوان «همکاری و مشارکت» کشورهای عرب منطقه، ایران و ترکیه نیز در آن حضور خواهند داشت.همچنین امانوئل مکرون. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حمایت کامل خود را از این نشست اعلام کرده است.

تلویزیون دولتی عراق می‌گوید، مصطفی الکاظمی٬ نخست وزیر این کشور در فرودگاه بین المللی بغداد از رییس جمهوری فرانسه استقبال کرده است.امانوئل مکرون سپتامبر سال گذشته به عراق سفر کرده بود.

در همین حال، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه از سفر هیات این کشور به ریاست حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق برای حضور در نشست بغداد خبر داد.وی گفته : «ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می‌آمد. البته در خصوص امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم.»

شبکه الجزیره هم می‌گوید، عراق از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست بغداد دعوت کرده بود.
طبق این گزارش، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز اعلام کردند که در این نشست حضور خواهند داشت.

هدف اصلی از این اجلاس رفع تنش میان عربستان سعودی و متحدان عربش از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر عنوان شده که در جنگ داخلی یمن و اوضاع یمن با یکدیگر در یک جنگ نیابتی قرار دارند.ایران و عربستان از سال ۹۴ و پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند. ایران و مصر نیز از سال ۵۸ روابط دیپلماتیک ندارند.

دولت عراق در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای کاهش تنش بین ایران و عربستان انجام داده است. بغداد در تلاش است با برگزاری نشست‌های مشترک بین نمایندگان ایران و عربستان، نقش میانجی را بین این دو کشور بازی کند. گزارش‌هایی درباره نشست مشترک نمایندگان ایران و مصر نیز منتشر شده است.

مذاکرات بین عربستان و عراق در هفته‌های اخیر به دلیل تشکیل دولت جدید در ایران متوقف شده است. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، ماه گذشته ابراز امیدواری کرده بود که ادامه این مذاکرات منجر به شروع به کار نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور شود.

حمایت بایدن از نشست بغداد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عراق، حمایت «کامل» جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را از نشست منطقه‌ای در بغداد اعلام کرد.

در بیانیه مطبوعاتی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید آمده است ، جیک سالیوان در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، از حمایت کامل رئیس جمهوری بایدن از کنفرانس منطقه‌ای آینده در بغداد با هدف افزایش دیپلماسی و گفت‌وگو در منطقه خاورمیانه خبر داد.

این بیانیه اضافه کرده است، آنها همچنین در خصوص نقش مهم عراق در منطقه و تلاش‌های دیپلماتیک قابل توجهی که توسط دولت عراق برای گردهمایی کشورها و کاهش تنش ‌ا در هر کجا که ممکن است، بحث و رایزنی کردند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مجمع تشخیص مصحلت: برداشت جریمه از حساب زنان در لایحه عفاف و حجاب مغایر اقتصاد مقاومتی است!

شبکه شرق، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر …