نقش اعتصابات سراسری در گسترش خیزش انقلابی جاری

انترناسیونال شماره ۸۴۳
۱ آذر ۱۳۹۸، ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹

انترناسیونال: حزب کمونیست کارگری در بیانیه اخیر خود بر نقش اعتصابات سراسری بعنوان یک گام مهم در گسترش و تعمیق جنبش اعتراضی جاری تاکید کرده است. هم اکنون بخش هائی از کارگران، مانند کارگران نیشکر هفت تپه و پتروشیمی ماهشهر، در اعتصاب بسر می برند و زمزمه هائی هم از گسترش اعتصابات بگوش می رسد. بنظر شما چگونه اعتصابات سراسری می توانند چنین نقشی را در تقویت و گسترش خیزش انقلابی ایفا کنند؟
شهلا دانشفر: اعتصاب ابزار قدرتنمایی طبقه کارگر و جامعه در برابر طبقه حاکم است. اعتصاب سراسری هر حکومتی را فلج میکند، چه برسد به جمهوری اسلامی که چنین در حلقه محاصره خیزش انقلابی مردم قرار گرفته است. بویژه نکته قابل توجه اینست که امروز ما در متن شرایطی از اعتصاب سراسری و اعتصاب عمومی در سطح جامعه صحبت میکنم که بار دیگر مردم با خیزش انقلابی خود به میدان آمده اند تا به جهنمی که ٤٠ سال است زندگی و معیشت آنها را به یغما برده و به دره تباهی کشانده است، پایان دهند. در نتیجه امروز توازن قوا به گونه ای متحول شده است که اجازه قد علم کردن طبقه کارگر و بخش های مختلف جامعه در چنین قامتی را میدهد و با اقبال وسیعی روبرو خواهد شد. ضمن اینکه وقوع چنین اتفاقی تحولی اساسی در سیر اوضاع ایجاد کرده و مردم را میلیونی به خیابان خواهد آورد. اجازه بدهید توضیح مختصری بدهم.
ببینید یک هفته است که مردم در شهرهای مختلف و در سطحی سراسری به پا خاسته و با فریاد “جمهوری اسلامی نمیخواهیم، نمیخواهیم” به میدان آمده اند تا به این وضعیت پایان دهند. جرقه شروع این اعتراضات از گرانتر شدن سه برابری قیمت بنزین زده شد، اما به سرعت گر گرفت و گفته میشود دامنه اعتراضات در این یک هفته به بیش از ١٣٠ شهر کشیده شده است. بدین ترتیب گرانی بنزین آتشی بر باروت خشم مردم زد و چنین شعله ور شد.
مردم در این روزها با حمله به حوزه های علمیه قم، فرمانداری ها، بانک ها، مقرهای بسیج و سپاه و نیز با آتش زدن عکس خامنه ای و سران این حکومت و پرچم جمهوری اسلامی، تمامی سمبل های حاکمیت این رژیم را مورد تعرض و حملات خود قرار دادند. و این شورش کل جامعه علیه حکومتی است که با کل دستگاه سرکوبش از زندان و شکنجه و اعدام گرفته تا به خدمت گرفتن دستگاه مذهب و برپایی بساط آپارتاید جنسی توانسته است در چنین ابعادی هست و نیست مردم را به یغما ببرد. در این یک هفته مردم روز و شب در جدالی جانانه با این حکومت جنگیده و علیرغم دستگیریهای وسیع، دستور تیر دادن خامنه ای و کشتار کردنها و نیزعلیرغم تشبثاتی چون قطع اینترنت، به عنوان یک ابزار مهم سازماندهی اعتراض و اطلاعی رسانی، این اعتراضات ادامه دارد. این چنین است که مردم عزم خود را جزم کرده اند که به جهنم جمهوری اسلامی پایان دهند.
اما اعتصاب عمومی در سطح جامعه، بویژه اعتصاب سراسری کارگری، یک شرط لازم و حیاتی برای تداوم اعتراضات در کف خیابان و ارتقاء خیزش انقلابی مردم به انقلابی اجتماعی و زدن ضربه نهایی بر پیکر این حکومت است. به عبارت روشنتر برای ارتقاء شورش مردم به جان آمده به انقلابی اجتماعی که بتواند توده های وسیع مردم را به میدان بیاورد، برای قدرت دادن به مبارزات و تصرف میادین “التحریر” ایران و برای جلوگیری از پراکنده شدن صفوف اعتراض در شهرها و دوام آوردن آن در مقابل سرکوبگری های حکومت، باید با شتاب هر چه بیشتر شکل دادن به اعتصابات سراسری را در دستور گذاشت.
اما اگر پایه ای تر نیز به جایگاه اعتصاب نگاه کنیم، اعتصاب سراسری کارگری همراه با اعتصاب عمومی در سطح جامعه یعنی خواباندن کل چرخه تولید، که حکومت را فلج میکند. همانطور که در انقلاب ٥٧ دیدیم، با به میدان آمدن کارگران و وارد اعتصاب شدن کارگران نفت و زنجیره ای از اعتصابات سراسری ورق برگشت و شمارش معکوس برای سرنگونی رژیم شاه آغاز شد و بالاخره تکلیف آنرا یکسره کرد.
بنابراین وقتی معلمان در سطح سراسری وارد اعتصاب شوند. وقتی دانشجویان در ادامه تجمعاتی که داشته اند، رسما وارد اعتصاب سراسری شوند، وقتی رانندگان کامیون و کامیونداران اعتصاب سراسری خود را اعلام کنند و وقتی کارگران نفت، شرکت واحد، شهرداریها، آتش نشانی، برق، مخابرات و همه مراکز کارگری که همین امروز با هزاران معضل روبرویند و تا قبل از این اتفاقات هر روزه در اعتراض و مبارزه بودند، اعلام اعتصاب کنند، شک نداشته باشید که کمر این رژیم خواهد شکست. و همانطور که اشاره کردم آنوقت مردم میلیونی به خیابان خواهند ریخت و التحریر را برپا خواهند کرد. آنوقت است که مردم در زندانها را در هم خواهد شکست و کل بساط توحش و بربریت رژیم حاکم را جارو خواهند کرد. باید بسرعت به این سو حرکت کرد . از همین روست که تاکید ما بر اعتصاب سراسری کارگران و اعتصاب عمومی در سطح جامعه است. خوشبختانه حرکت جامعه نیز به این سو است. بطور واقعی نیز راه دیگری در برابر مردم قرار ندارد.
کارگران کارخانجات پتروشیمی ماهشهر از چند روز قبل و هفت تپه که بیش از یکماه است در اعتراض به سر میبرند، اعلام اعتصاب کرده اند. بازار در همین مدت در چنین شهر وارد اعتصاب شد. زمزمه های اعتصاب در میان معلمان بلند شده بود که رژیم در هراس از جلو آمدن گفتمان اعتصاب در سطح جامعه فورا مدارس در سطح استانها را تعطیل اعلام کرد. بعد هم با تجمعات دانشگاههای مختلف، دانشگاهها را تعطیل کردند. رانندگان کامیونهای سوخت رسانی از همان روزهای اول وارد اعتصاب شدند و بعد هم رانندگان کامیون پلی اتلین از بردن بار خودداری کردند. ضمن اینکه هم اکنون زمزمه های اعتصاب میان رانندگان کامیون بالاست. میگویند هر چقدر دستگیر کنید، هر چقدر کشتار کنید، ما به این گرانیها تن نخواهیم داد و اولتیماتوم به اعتصاب سراسری داده اند. از سوی دیگر معلمان و رانندگان کامیون در مبارزات چند ساله اخیر خود ممکن بودن اعتصابات سراسری را عملا به جامعه نشان داده اند. همه اینها نشانگر فراهم بودن زمینه برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری و عمومی در سطح جامعه است. پیش بسوی اعتصابات سراسری!

اینرا هم بخوانید

اول ماه مه امسال در ایران، یک ارزیابی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …