نماینده آمریکا در خلع سلاح بین‌المللی: ایران به هیچ وجه به برجام پایبند نبوده است

رادیو فردا:نماینده آمریکا در زمینه خلع سلاح بین‌المللی روز جمعه ۲۳ شهریور با تکرار دیدگاه دولت دونالد ترامپ گفت ایران تمامی تعهدات خود در قبال برجام را اجرا نمی‌کند.

رابرت وود که دریک کنفرانس خبری در ژنو سخن می‌گفت اظهار داشت: «اگر فعالیت‌های موشکی ایران را در نظر بگیرید، اگر حمایت آن کشور از رژیم بشار اسد در سوریه و کمک‌ها به حزب‌الله لبنان و گروه فلسطینی حماس و یا حمایت آنها از شورشیان حوثی یمن را در نظربگیرید به نظر ما ایران به هیچ وجه به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند نبوده است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در این زمینه به مقدمه توافق وین اشاره کرد که در آن گفته ‌شده است امضاء‌کنندگان برجام توقع دارند که این توافق «به شکل مثبتی به صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهان کمک کند».

دونالد ترامپ باید ماه آینده در مورد پایبندی ایران به مفاد برجام تصمیم بگیرد. وی روز پنجشنبه گفته بود که ایران به روح برجام پایبند نبوده است.

نماینده آمریکا در زمینه خلع سلاح بین‌المللی در بخش دیگری از سخنانش گفت واشینگتن می‌خواهد تمام راه‌های دیپلماتیک را در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی تا آخر ادامه دهد و در عین حال نقاط ضعف در اجرای تحریم‌ها علیه آن کشور را برطرف کند.

آقای وود گفت: «تحریم‌ها علیه کره شمالی تاکنون به حدی که ما می‌خواهیم به آن کشور فشار نیاورده‌اند و دلیلش این است که با دقت و به طور کامل اجرا نشده‌اند».

به گفته کره جنوبی و ژاپن، حکومت کره شمالی روز جمعه دومین موشک خود را از فراز خاک ژاپن به سوی اقیانوس آرام شلیک کرد. به این ترتیب تنشی که پس ازآزمایش اخیر قوی‌ترین بمب هسته‌ای کره شمالی ایجاد شده بود، تشدید خواهد شد.

آمریکا در گذشته دولت چین، مهمترین شریک تجاری کره شمالی را به عدم اعمال فشار اقتصادی کافی به پیونگ یانگ متهم کرده بود. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه گفت اگر چین مفاد تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد کره شمالی را به طور کامل اجرا نکند خواهان اجرای تحریم اقتصادی علیه چین خواهد شد.

رابرت وود نیز روز جمعه گفت که کره شمالی از «شکاف‌ها و نقاط ضعف در اجرای تحریم‌ها» سوءاستفاده کرده و مخفیانه تجهیزات لازم را برای موشک‌های بالستیک و توسعه کلاهک‌های هسته‌ای به دست آورده است. «ما می‌خواهیم تمامی این شکاف‌ها را ببندیم».

آقای وود در پاسخ به این سئوال که آیا اقدام نظامی علیه کره شمالی محتمل است گفت: «ما هیچ‌یک از گزینه‌ها را منتفی نمی‌دانیم ولی در حال حاضر راهکارهای دیپلماتیک را دنبال می‌کنیم. ما می‌خواهیم از تمام گزینه‌های دیپلماتیک حداکثر استفاده را بکنیم».

آمریکا خواهان انزوای بیشتر کره شمالی، کاهش مناسبات کشورها و حتی قطع رابطه کامل با پیونگ یانگ است.

رابرت وود گفت چین نیز مثل آمریکا طرفدار خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است و از تحریم‌های سازمان ملل متحد در مورد کره شمالی حمایت کرده است.

ولی او افزود دولت چین می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد و موقعیت برتر آن کشور اکنون در بحران کره شمالی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

«ما در برخورد با چین اکنون در موقعیت تصمیم‌گیری مهمی قرار داریم».

اینرا هم بخوانید

تجمع کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری

روز (13 خرداد) شماری از کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری مقابل ساختمان مرکزی شرکت …