نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

جان زانیار و لقمان مرادی را نجات دهید

جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشری طی نامه ای به سازمان ملل، عفو بین الملل و اتحادیه اروپا خواهان آزادی زانیار و لقمان مرادی شده اند.

این نامه حاوی اطلاعات تکان دهنده ای در ارتباط با اقبال مرادی و زانیار و لقمان مرادی است. همچنین  رفتار باندهای جنایتکار همکار رژیم اسلامی در مریوان را افشا کرده است.

اقبال مرادی فعال علیه اعدام در کردستان عراق روز سه شنبه ٢٦ تیرماه ٩٧ در شهر پنجوین در کردستان عراق مورد حمله تروریست ها قرار گرفت و متاسفانه جانش را از دست داد. اقبال مرادی فعال سیاسی و پدر زانیار مرادی و عموی لقمان مرادی است که سالها است در زندان زیر حکم اعدام به سر میبرند. اقبال مرادی بدلیل فعالیت گسترده اش علیه اعدام به چهره شناخته شده ای در کردستان ایران و عراق تبدیل شده بود. انگشت اتهام متوجه جمهوری جنایتکار اسلامی است.

متن کامل نامه

جناب آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

جناب آقای حسن رعد زید، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل

جناب آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران

سرکار خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

رونوشت؛ کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا، عفو بین الملل، دیدهبان حقوق بشر

نزدیک به ١٠ سال از بازداشت زانیار مرادی و لقمان مرادی، زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در زندان گوهردشت میگذرد. نامبردگان که در طول بیش از ٩ ماه حبس انفرادی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج مورد شکنجه های شدید جسمی قرار گرفته و بارها تهدید به تجاوز جنسی شده اند، علیرغم گذشت سالها هنوز از عوارض آن شکنجه ها رنج میبرند.

زانیار و لقمان مرادی بارها تاکید کرده اند که به صراحت گفته بازجویان و مسئولان وزارت اطلاعات به انتقام فعالیت سیاسی آقای اقبال مرادی، پدر زانیار و عموی لقمان مرادی به گروگان گرفته شده و به اعدام محکوم شده اند و در صورت معرفی و تسلیم آقای اقبال مردای، پرونده آنها بسته شده و آزاد میشوند.

متاسفانه آقای اقبال مرادی شب سهشنبه ١٧ ژوئن ٢٠١٨ از سوی افراد ناشناسی در شهر پنجوین ترور شد و جان خود را از دست داد. آقای اقبال مرادی که به خاطر باورها و فعالیت های سیاسی و حقوق بشریش تهدیدی برای جمهوری اسلامی بود جان خود را بر سر باورهایش گذاشت و دیگر نمی تواند تهدیدی متوجه حکومت ایران کند و از این جنبه دیگر دلیلی وجود ندارد که این دو جوان بی گناه در زندان نگاه داشته شوند.

اداره اطلاعات استان کردستان از سوی دیگر با پرونده سازی آنها را به عضویت در حزب کومله کردستان ایران و قتل فرزند امام جمعه مریوان متهم و در نهایت با اعمال نفوذ در قوه قضائیه به اعدام محکوم کرده است. این در حالی است که زانیار مرادی و لقمان مرادی تاکید میکنند که شواهد معتبری ارائه داده اند که در روز قتل فرزند امام جمعه، آنان در مریوان نبوده اند. علاوه بر این اداره اطلاعات عامدانه وجود شواهد دیگری همچون اعترافات صریح گروه هیوا تاب از فرمانده های پیشین سپاه پاسداران دال بر قتل فرزند امام جمعه مریوان را نادیده گرفته است.

گفتنی است که هیوا تاب مدتی بعد از قتل پسرامام جمعه بنا بر اعلام مقامات قضایی ایران به اتهام قتل برنامه ریزی شده بیش از ٣٠٠ نفر از کولبران، کشاورزان و شهروندان عادی منطقه مریوان بازداشت و سپس به همراه ٦ تن از همراهانش به اعدام محکوم شد و در دو مرحله اعدام شدند. در همان حال برخی منابع از آزاد شدن و زندگی چند تن از همراهان به ظاهر اعدام شده هیوا تاب خبر میدهند.

علاوه بر این، حکم اعدام برای زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب کومله کردستان ایران هم بنا بر ماده ٢٨٨ قانون مجازات اسلامی جدید مصوبه سال١٣٩٢ بلاوجه است. فارغ از اینکه لقمان مرادی و زانیار مرادی اتهام عضویت در حزب کومله را قبول ندارند، بنا بر قانون جدید مجازات اسلامی عضویت فرد در یک گروه محارب در صورتی که هنگام بازداشت فرد سلاح به همراه نداشته باشد، حداکثر مجازات ٥ سال زندان را به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که محکومیت نامبردگان پیش از قانون مجازات اسلامی جدید بوده است اما بنا بر بند ب ماده ١٠ قانون لاحق ، اگر محکومیت محکومان بر اساس قانون قدیم بوده باشد در صورتی که اتهام و یا مجازات آنها در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ١٣٩٢ حذف و یا اصلاح شده باشد، دادگاه اجرای احکام موظف است این تغییر را لحاظ کرده و پرونده را جهت بررسی مجدد و اعمال تخفیف به دادگاه صادر کننده حکم ارسال دارد. اما وزارت اطلاعات مانع از اجرای این ماده قانونی در حق زانیار مرادی و لقمان مرادی میشود که بر اساس آن، این دو هر کدام به حداکثر ٥ سال زندان محکوم میشوند.

ما فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری از شما تقاضا میکنیم که از طریق گفتگو و روابط دیپلماتیک تمام تلاش خود را جهت شکستن حکم اعدام زانیار مرادی و لقمان مرادی و آزادی آنان به عمل آورید. این دو زندانی جوانی خود را در زندانهای ایران از دست دادند و اکنون پدر و عموی خود را هم از دست داده اند و در شرایط روحی بسیار دشواری هستند و تنها آزادی میتوان مرهمی بر دردها و رنجهای طاقت فرسای انان باشد.

زانیار !

چگونه میتوان ٩ سال با كابوس اعدام زندگی كردنت را درك كرد؟ چگونه ثانیه های جوانیت را كه گرفته اند باید پس گرفت؟

كدام مادر میتواند احساس مادرت را درك كند؟

كدام پدر ؟

كدام خواهر؟

كدام خوانواده…..قلم از نوشتن ظلم رفته بر تو باز میماند و جوهرش خشك میشود…

زانیار و لقمان مرادی ٩ سال با اتهامات واهی و بی مدرك در زندان زیر سایه وحشتناك طناب دار زندگی میكنند….زانیار و لقمان ثابت میكنند كه روز ترور پسر امام جمعه مریوان در آن شهر نبوده اند و شاهدانی وجود دارد كه سرهنگ سابق سپاه پاسداران ترور را بعده داشته است اما جانیها نمیخواهند بشنود و زانیار را گروگان گرفته اند تا پدرش كه فعال سیاسیست را برگردانند ایران و بكشند،چرخ این حكومت با خون مردم میچرخد.(در زندان ساز زدن را آموخت تا شاید با هنر توجه ما به خود جلب كند و كاری كنیم كه فریادش شنیده شود )

صفحه فیس بوک مینا احدی)

 

یاد اقبال مرادی گرامی باد

به زانیار عزیز

زانیار جان مراتب تسلیت وهمدردی من را بپذیر پدرشما مبارزات و تلاش گسترده ای علیه حکم اعدام شما و لقمان عزیز و فعالیت زیادی علیه مجازات اعدام این قتل عمد دولتی انجام داد و سایه تهدید وترور وتبعید وطناب دارطی سالیان دراز قسمت خانواده شما در زندگی بوده است. آرزوی استقامت وتحمل این غم بزرگ را برای شما ومادرت وخانواده ات دارم. یاد اقبال مرادی این انسان مبارز گرامی باد وبا امید آزادی شما وبرچیده شدن ترور وشکنجه واعدام با سرنگونی حکومت غارت واستثمار جمهوری اسلامی

هرمز رها

 

اعتراض کارگران شرکت پخش مداوا گستر در سنندج

روز ٢٥ تیر کارگران شرکت پخش مداوا گستر واقع در شهرک صنعتی شماره ١ سنندج در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه از دستمزدهایشان دست از کار کشیده و اعتراض کردند.در این روز مدیرعامل شرکت به کارگران وعده داد که در صورت بازگشت به کار معوقات مزدی آنان را پرداخت می کند، با این حال کارگران معترض خواستار پرداخت فوری مطالباتشان شدند. شرکت مداوا گستر واقع در خیابان نهم شهرک صنعتی شماره ١ سنندج یکی از بزرگترین مرکز پخش مواد غذایی و دارویی می باشد که دارای ٧٠کارگر ثابت و ٢٠نفر کارگر فصلی می باشد.

 

صدور حکم  برای سه فعال محیط زیستی

صدور حکم برای برای سه فعال محیط زیستی، آزاد روحی و فاروق سعیدزاده و لایق احمدی سه فعال محیط ‌زیستی مریوانی ازسوی دادگاه انقلاب “ضدانقلاب” سنندج بە اتهام ”تبلیغ علیە نظام ” و “خاموش کردن آتش‌سوزی جنگلهای کردستان به١٦ماه حبس محکوم شدەاند.

 

دستگیری مختار زارعی

مختار زارعی فعال مدنی و فعال کمپین بخشش و علیه اعدام ٣٠تیرماه دز سنندج  بازداشت و روانه زندان شد است.

 

نامه سرگشاده زانیار مرادی در رثای پدرش؛ واقعیت تلخ زندگیم به وقوع پیوست

“گفته هایم را با شعری از اقبال لاهوری برایتان آغاز می کنم (از اقبال پاکستانی به اقبال کردستانی):

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

روبه صفتان زشت خو را نکشند

گر عاشقی و صادقی ز مردن مهراس

مردار بود هر آنکه او را نکشند

در کمال ناباوری، شهادت پدر گرانقدر و اسطوره مقاومت خود را بعد از تحمل ده سال حبس و حکمی ناعادلانه و غیرانسانی اعدام، شنیدم؛ که گویا مورد اصابت گلوله از سوی افراد ناشناس قرار گرفته و رهسپار کاروان شهیدان راه آزادی شده است.

قبل از هر چیز شهادت پدر عزیز و زنده یاد خود را به مادرم که شیرزنی از جنس پولاد و مقاومت است تبریک می گویم. در تمام این سالیان همچون رفیق و همرزمی خستگی ناپذیر در کنار پدرم زیست و در راه رسیدن به آرمانهای آزادی خواهانه اش و مبارزه با استبداد همراه و همیارش بود.

پدر عزیزم! اکنون نه تو صدای مرا می شنوی و نه من می توانم که بعد از این همه سال دوری با دوباره دیدنت شاد بشوم. ظلم استبداد با به شهادت رساندنت تنها توانست که قامت زیبایت را از ما بگیرد اما با میراثت می خواهند چه کنند؟ میراثی برای انسان و انسانیت که تمام زندگانیت را در این راه گذاشته ای و بارها و بارها به پیشواز مرگ رفتی و مرگ را به سخره گرفتی. برای آنکه آزادی و برابری را نه برای خود و فرزندانت بلکه برای تمام مردمانی که در جهانت می زیستند می خواستی و در پی همین خواستن بود که اگر چه سالهای قبل علیرغم نشستن نه گلوله بر تنت و بارها جستن از کمین کنندگانی که به کمین مرگت نشسته بودند، بالاخره واقعیت تلخ زندگیم به وقوع پیوست …

ولی علیرغم اینکه جسم تو را از ما گرفته اند فراموش نخواهم کرد رفقای جانباخته ات را که در تمامی این سالها حتی از سنگ قبرهایشان هم هراسان بودند، و چه افتخاری است برای من که حتی پس از مرگت هم از سنگ قبرت خواهند ترسید و هراسناک تر می شود وقتی که دیگر یادت را نمی توانند آماج گلوله هایشان قرار دهند.

در آخر از تمامی دوستان و رفقایی که در کنار مادر و خواهرم بودند و یاد پدرم را گرامی داشتند سپاسگزارم.

 

زانیار مرادی، زندان رجایی شهر / ٢٨تیرماه ١٣٩٧

 

افزایش فشار علیه رامین و افشین حسین پناهی در زندان‌ سنندج

امجد حسین‌پناهی

فشار مسئولان زندان علیه رامین و افشین حسین پناهی در زندان مرکزی سنندج به شیوه‌ای نگران‌کننده افزایش یافته و این موضوع به امری عادی و روزانه علیه  این  دو زندانی سیاسی  تبدیل شده است.

رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم بە اعدام در هفتە اخیر دو بار  دچار خونریزی کلیه شده است و در بهداری زندان فقط به وی  داروی مسکن داده اند، پیش از این نیز پزشک زندان تشخیص دادە بود کە رامین بە عفونت کلیە دچار شدە و باید سریعا تحت مداوا قرار گیرد، افشین حسین پناهی دیگر فعال مدنی و محیط زیستی که به هشت سال و نیم محکوم است هم کماکان تحت مداوا قرار نگرفته است و هر دو مدتی پیش به یکی از بندهای عمومی زندان که بندی خطرناک است منتقل  و تاکنون به بندهای خود بازگرداننده نشدەاند.

این دو زندانی سیاسی در هفته های گذشته چندین مورد از طرف زندانیان دیگر که وابسته و تحت امر شخصی بنام عباسی مسئول حفاظت هستند مورد آزار و اذیت قرار گرفتەاند. رامین حسین پناهی کماکان ممنوع الملاقات است و روز گذشتە مجددا وکیل ایشان برای ملاقات بە زندان مراجعە کردە  کە بە وی اجازە ملاقات ندادند.

یک منبع آگاه گفت: «دستگاه قضایی حکومت ایران بە مسئولین زندان سنندج اعلام کردەاند تا مقدمات انتقال رامین حسین پناهی فعال سیاسی محکوم به اعدام را جهت اجرای حکم بە زندان رجایی شهر کرج فراهم کنند. بنابه گفته این منبع آگاه حکومت از ترس واکنش مردم تصمیم گرفتە است کە رامین را در سنندج اعدام نکند و برای جلوگیری از واکنش ها و اعتراضات مردمی، اجرای این حکم در زندان رجایی شهر صورت خواهد گرفت.»

این منبع آگاه در ادامه افزود: «فشارها ، محدودیتها و اذیت و آزارها از طریق رئیس اطلاعات زندان، مسئول حفاظت و مدیر داخلی و بدستور رئیس زندان صورت می گیرد. این اشخاص شرایط غیر انسانی را علیه این دو برادر بوجود آوردەاند.»

از زندان سنندج گزارش شده است، مسئولان زندان در حال حذف تدریجی جیره غذایی ، دارو و درمان زندانیان سیاسی و عادی در زندان هستند.

همزمان نیز کمیت و کیفیت غذای زندان را شدیدا کاهش داده است. در صورتی که اکثر زندانیان از اقشار ضعیف جامعه هستند و قادر به خرید غذا از بوفەها نبوده و کاهش کمیت و کیفیت باعث سوء تغذیه و کاهش مقاومت بدن زندانیان شده است.

گفتنی است که رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، که به قتل تهدید شده‌است، پنج‌شنبه، ١٤ تیر ١٣٩٧، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به بند ٥ (بند مخصوص معتادین و قاتلین) منتقل شد.

ماموران امنیتی به رامین حسین‌پناهی گفته‌اند “از این بند خارج نخواهی شد و همینجا اعدام می شوی یا توسط این زندانیان به قتل خواهی رسید.”

در حالی که تلاش های مردمی و جامعه جهانی برای توقف اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی ادامه دارد، خانواده حسین‌پناهی به شدت نگرانند که مجددا در زندان به وی حمله کنند. آنها می گویند: «ما به عنوان خانواده حسین پناهی اخبار بسیار موثقی دریافت کرده‌ایم که نظام جمهوری اسلامی قصد دارد، بدون اینکه به خانواده یا وکیل اعلام کنند، می‌خواهند رامین را در بی‌خبری کامل اعدام نمایند.»

یک منبع مطلع نسبت به وضعیت پرونده رامین حسین‌پناهی گفت: «دوشنبه ١١ تیر، در دفتر دادستان در شهر سنندج، در مورد رامین حسین پناهی جلسه‌ای با حضور دادستان، فرماندار، بخشدار، نماینده شورای شهر سنندج و یک نماینده از مرکز و همچنین نماینده سپاه برگزار شد که تصمیم نهایی آنها مبنی بر اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی بوده است. و این حکم بزودی اجرا می شود.» گفتنی است، در تازه‌ترین اقدام، سه‌شنبه ١٢ تیر٩٧، شصت وکیل دادگستری ایران، طی نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، خواستند که حکم اعدام رامین حسین‌پناهی هر چه سریع‌تر متوقف شود.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل رامین حسین پناهی، دوشنبه ١١ تیر ٩٧ گفت “رامین با خطر قریب الوقوع اعدام مواجه شده و نگرانی‌ها بابت اجرای حکم اعدام افزایش یافته‌است.”

وی در مورد ملاقاتی که یک‌شنبه ١٠ تیرماه، با موکل خود داشت گفت: «رامین از درد شدید کلیه سمت چپ که دچار عفونت شده رنج می‌برد که من خواستار ملاقات با پزشک معالج شدم و دکتر نعمتی آمدند و در حضور اینجانب و رامین گزارشی از روند معالجه ارایه نمودند، اما این اقدامات هنوز در بهبودی وی موثر واقع نشده‌اند و طی مکتوبی رسمی از دادیار محترم شعبه چهارم اجرای احکام کیفری سنندج، خواستار اعزام رامین به بیمارستان تخصصی و یا اعزام پزشک متخصص معالج با تمام امکانات به زندان برای درمان رامین شدم که دستور شایسته نیز صادر شد ولی در ملاقات با رامین، او هنوز از درد و عفونت کلیه سمت چپ رنج می‌برد و البته به ممنوع الملاقاتی خود هم اعتراض دارد.»

حسین احمدی‌نیاز گفت: «اما اوضاع و احوال اجرای پرونده مناسب نیست و هر آن اجرای حکم اعدام او وجود دارد، شوربختانه حساسیت موضوع بسیار زیاد شده و جنگ افروزان و خشونت طلبانی که ناامنی استان برای آنها دکان شده است، پیگیر اجرای اعدام رامین هستند، لذا باید از صلح‌طلبان تقاضای عاجل توقف اجرای حکم اعدام نمود، دست‌های پشت پرده که قانون را زیر پا می‌گذارند، خطر اعدام او را دو چندان کرده است، لذا جان رامین بشدت در خطر اعدام است، حال رامین خوب نیست.»

گفتنی است،‌ پیش‌تر، دنیس چایب، معاون فدریکا موگرینی، به نامه‌ی دایه شریفه (شریفه زرینی) مادر رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، پاسخ داد و به او نوشت: «به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا به خوبی از وضعیت آقای حسین‌پناهی آگاه است و از نزدیک اخبار آن (او) را دنبال میکند. ما اخیرا با توجه به محکومیت ایشان به مجازات اعدام، نگرانی هایی خود را با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم.»

شریفه زرینی، مادر رامین‌حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، همینطور طی نامه‌ای به شیرین عبادی و چند نهاد حقوق بشری، نگرانی عمیق خود را نسبت به اعدام پسرش اعلام کرده است.

گفتنی است، رامین حسین پناهی فعال سیاسی در تاریخ ٢ تیر ١٣٩٦ بازداشت و پس از ٢٠٠ روز انفرادی و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢٥ دی ٩٦ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، مجددا، ٢٢ فروردین ١٣٩٧ در شعبه ٣٩ دیوانعالی کشور در شهر قم به تایید رسید.

در مورخ ٢٧ اردیبهشت ٩٧ پس از مراجعه حسین احمدی نیاز وکیل پرونده رامین حسین پناهی جهت اطلاع از دریافت آخرین وضعیت حقوقی موکلش به وی اعلام شده که پرونده رامین حسین پناهی از شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور برگشته و جهت اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شده است.

در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ٣ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ٣٠ فروردین ١٣٩٧ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرده و وکیل این زندانی سیاسی نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه تلقی کرده بود.

در همین رابطه تاکنون چندین هزار نفر از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین بالغ بر ٣٢ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین پناهی شده‌اند. همچنین ٢٤ نهاد فعال مدنی و حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو فوری حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند.

همچنین، شماری از فعالین سیاسی و مدنی در کردستان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محکوم بە اعدام دست بە اعتصاب غذا زده بودند.

 

سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کرد ایرانی شد. بر اساس این اطلاعیه حکم صادر شده برای رامین حسین‌پناهی به دنبال یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه «ناپدیدشدن اجباری» صادر شده است. این سازمان تاکید کرده است مقامات امنیتی و قضایی در اقدامی تلافی‌جویانه رامین حسین‌پناهی را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند و محکومیت و مجازات او مغایر با قوانین بین‌المللی است و باید لغو شود.

 

کشتە شدن یک کولبر در مرز چالدران

٢٨ تیر ٩ نیروهای مسلح مستقر در پایگاه قورخ لرمیشە روستای وکیل از توابع چالدران در استان ارومیە، بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودند کە متاسفانه  حکیم حیدرانلو  کولبر کشتە شدە است.

 

خودکشی زن جوان در مریوان

روز چهارشنبه ٢٧ تیر یک زن جوان  و مادر یک کودک سە سالە به نام آرزو دل انگیز  به خاطر مشکلات خانوادگی به زندگی خود پایان داد.

نسان نودینیان

ایسکرا ۹۴۶

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …