نگرانی اسرائیل از تلاش ایران برای ایجاد مسیر ارتباطی از تهران تا لبنان

رادیو آمریکا:هزاران نیروی نظامی که با پشتیبانی ایران در صحرای مرکزی سوریه و غرب عراق می‌جنگند، با پیشروی‌های خود تهران را به هدفش برای ایجاد یک مسیر امن از مرز خود به عراق و یکسره تا سواحل مدیترانه، نزدیک می‌کنند تا برای اولین بار دسترسی بدون دردسر ایران به متحدانش در سوریه و لبنان فراهم شود.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مسیر زمینی می‌تواند بزرگترین جایزه جمهوری اسلامی ایران برای درگیری در جنگ شش ساله سوریه باشد.

این مسیر زمینی می‌تواند جریان انتقال و جابجایی نیرو‌های نظامی و سلاح را بین ایران، عراق، سوریه و حزب الله لبنان تسهیل سازد. این اتفاق همچنین ایران را در موقعیت بازیابی نقش اصلی خود در عراق و سوریه، که در جریان جنگ جاری در دو کشور از بین رفته بود، قرار می‌دهد.

احتمال بالای ایجاد این شریان ارتباطی به سود ایران، موجب اوج گیری نگرانی میان دولت‌های عرب عمدتا سنی در منطقه و اسرائیل شده که از حزب الله و ایران کینه به دل دارند. این موضوع دولت ترامپ، که وعده برخورد با تندروی های ایران داده بود، را نیز در چالش قرارداده است.

مسیر یاد شده به طور گسترده‌ای از سوی متحدان ایران و حامیانشان از جمله نیروهای بشار اسد، جنگجویان حزب الله و گروههای شیعه در دو سوی مرز سوریه و عراق تحت کنترل قرار می‌گیرد. ایران همچنین نیروهای سپاه پاسداران را به طور مستقیم با این کارزار در سمت سوریه درگیر کرده است.

افزایش نگرانی‌ها از ایجاد چنین مسیری برای ایران موجب شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ملاحظات خود در این مورد را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار روز چهارشنبه یکم شهریور بیان کند. گفت و گوهای این دو مقام در بندر سوچی روسیه صورت گرفت.

دیوید کیس یکی از سخنگویان نخست وزیر اسرائیل در این مورد گفت رفتارهای تهاجمی ایران رو افزایش است و حکومت ایران قصد دارد نیروهای نظامی وابسته به خود را به مرزهای اسرائیل برساند.

مسیر زمینی یاد شده می‌تواند با تبدیل کردن حزب الله به انبار بزرگ هزاران موشک، جهشی نظامی برای این دشمن بزرگ اسرائیل فراهم کند.

نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران در حال حاضر در یک منطقه کوچک شامل جمونا در عراق و وادی الوائر در سوریه به هم رسیده‌اند. این منطقه البته هنوز بسیار پرخطرتر از آن است که به عنوان مسیر ارتباط زمینی مورد استفاده قرار بگیرد. در داخل عراق نیز نیروهای شیعه مورد حمایت ایران نفوذ بیشتری در سرزمین‌های عمدتا سنی نشین پیدا کرده‌اند.

جعفر الحسینی، از شبه نظامیان کاتب حزب الله عراق در این باره گفت که هدف آنها از میان بردن هر گونه مانعی از عراق تا سوریه و بیروت است و در آستانه دستیابی به آن هستند.

الحسینی هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی تلاش کنند جلوی پیشروی نیروهای سوریه در آن سمت را بگیرند، شبه نظامیان شیعه نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار می‌دهند.

همان طور که شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سرزمین های سنی‌نشین عراق پیشروی می‌کنند، نیروهای دولتی سوریه با حمایت نیروهای سپاه پاسداران سعی دارند بخش‌هایی از سرزمین های تحت کنترل داعش در جنوب و شرق سوریه تحت کنترل بگیرند، این در حالیست که شورشیان سوری مورد حمایت آمریکا نیز برای در دست گرفتن همین سرزمین ها تلاش می‌کنند.

مقامات ایران درباره هدف‌های اصلی خود از شرکت در نبردهای سوریه و عراق به طور علنی سخنی نمی‌گویند اما متحدان آنها بدون پرده پوشی اهداف اقدامات مشترک خود را اعلام می‌کنند.

وزیر اطلاعات سوریه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که هدف از همکاری با ایران ایجاد یک ارتباط جغرافیایی بین سوریه، عراق و محور مقاومت است.

قیس الخزالی رهبر گروه شیعه اصائب الحق مورد حمایت ایران نیز گفته است که عراقی‌ها اجازه بازگشت شرکت‌های امنیتی آمریکا به عراق را نمی‌دهند.

رامی عبدالرحمن، مسئول دیده بان حقوق بشر سوریه نیز در این باره گفته است که دیگر تقریبا غیرممکن است که بتوان جلوی ایران را از رسیدن به اهدافش گرفت آنهم پس از صرف صدها میلیون دلار و فرستادن سلاح و نیرو برای کمک به بشار اسد.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …