“نگرانی” فرانسه از تشدید تنش در خاورمیانه در صورت تروریستی قلمداد کردن سپاه

رادیو فردا:صمیم احتمالی آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی، با ابراز نگرانی فرانسه در مورد احتمال افزایش تنش در منطقه روبه‌رو شده است.

دولت آمریکا که انتظار می‌رود در روزهای آینده راهبرد خود را در قبال «رفتارهای بد ایران» اعلام کند، از جمله در در حال بررسی این موضوع است که به زودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

احتمال این اقدام از هم‌اکنون به واکنش شدید ایران روبه‌رو شده و سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۷ مهرماه گفته است که در صورت چنین اقدامی آمریکا باید تبعات «پاسخ سخت، قاطع و کوبنده» ایران را بپذیرد.

این سخنان یک روز پس از آن بیان شد که سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، آمریکا را تهدید کرد اگر قانون تحریم‌های جدید اجرا شود «این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند».

اما روز دوشنبه یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حمایت از چنین تصمیمی تأکید کرد که «از منظر بی‌ثباتی در منطقه، فرانسه در برابر هر اقدامی که به تشدید بحران‌های جاری منجر شود، حساس است».

او افزود که «با در نظر گرفتن این موضوع، حکومت‌های منطقه باید نقش ویژه‌ای ایفا کننده و از خود حس مسئولیت و خویشتن‌داری نشان دهند».

در حال حاضر بسیاری از فرماندهان و زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران به دلیل نقض حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران هدف تحریم‌های آمریکا هستند ولی کل این نیرو، در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد.

اعلام راهبرد آمریکا برای مهار ایران در منطقه در روزهای آینده در حالی است که پیشتر ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده بود که دونالد ترامپ در تصمیم خود در ارتباط با برجام به کل وضعیت ایران نگاه می‌کند و نه فقط برنامه هسته‌ای این کشور.

او یادآور شده بود که «این زمینه بزرگتر شامل این است که ما چگونه از شهروندان آمریکایی و منافع آمریکا حفاظت کنیم و چگونه از هم‌پیمانان و شرکایمان در برابر دامنه وسیع رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران حفاظت کنیم».

دولت دونالد ترامپ تا اینجا دوبار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده، اما اگر آن طور که انتظار می‌رود این بار حاضر به تأیید پایبندی ایران نشود، ممکن است زمینه برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای فراهم شود.

این موضوع نگرانی‌هایی را در میان دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای ایران برانگیخته است؛ از جمله روسیه که نسبت به عواقب منفی خروج آمریکا از برجام هشدار داده، و چین که در مورد برجا ماندن این توافق ابراز امیدواری کرده است.

نگرانی‌ها در مورد رویکرد جدید آمریکا نسبت به برجام محدود به این دو کشور نیست و آلمان هم روز دوشنبه برای دومین روز پیاپی با ابراز نگرانی در مورد خروج احتمالی آمریکا از برجام، از زبان وزیر خارجه‌اش تأکید کرد که «نمی‌خواهد آسیبی به این توافق وارد شود».

زیگمار گابریل در این زمینه از جمله گفت که با توجه به وضعیت کره شمالی نگرانی عمده ما آن است که اگر تنها توافقی که در این مورد وجود دارد مورد سؤال قرار گیرد، حکومت دیکتاتوری کره شمالی بعید است آماده موافقت با توافقی مشابه برای دست کشیدن از ساخت سلاح اتمی باشد.

در مورد کره شمالی پیشتر وزیر خارجه آمریکا گفته بود که در حال بررسی تمایل این کشور به مذاکره بر سر حل بحران است، اما از آن زمان دوبار دونالد ترامپ تأکید کرده که مذاکره با رهبران کره شمالی بی‌فایده است.

آقای ترامپ در آخرین واکنش خود در این باره، ضمن نکوهش رویکرد دولت‌های پیشین آمریکا در مذاکره با کره شمالی تأکید کرد که درباره این کشور «تنها یک چیز نتیجه‌بخش است» اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

او پیشتر تهدید کرده بود که برای مقابله با بحران کره‌شمالی، گزینه نظامی در اولویت نیست، اما در صورت اتخاذ چنین گزینه‌ای نتیجه ویرانگر خواهد بود.

اینرا هم بخوانید

تلاش آلمان و چند کشور اروپایی برای تروریستی اعلام کردن سپاه

دیپلمات‌های چندین کشور اتحادیه اروپا، از جمله آلمان در تلاش برای قرار دادن سپاه پاسداران …