نگرانی مردم غرب تهران از افزایش قیمت‌ها، بیکاری و فقر سرانه‌ها

مهر:افزایش قیمت نان و سایر کالاها، بیکاری و فقر سرانه‌ها سبب ایجاد نگرانی‌هایی در میان مردم شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس شده است.

شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس در غربی‌ترین نقطه استان تهران و با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر و نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصدی قرار دارند.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور و به‌تبع آن غرب استان تهران و عدم نظارت کافی بر قیمت‌ها، در حالی وضع معیشتی مردم را هدف گرفته است، که فروشندگان، مسئولان و مردم غرب استان تهران به آن معترض هستند.

این امر به همراه بالا بودن نرخ بیکاری موجب شده تا قشر ضعیف و محروم جامعه نگران از وضع معیشتی خود و تأمین نیاز مصرف روزانه باشند، از طرف دیگر فروشندگان نیز عدم نظارت بر قیمت‌های عمده‌فروشی و افزایش  بی‌حساب‌وکتاب قیمت‌ها را عامل بی‌ثباتی بازار و پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌دانند.

طبق یک نظرسنجی الکترونیکی توسط خبرنگار مهر در فضای مجازی، از بین ۱۰۹۸ نفر از مردم شهرستان، ۸۵ درصد آن‌ها معتقدند که وضع معیشتشان در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم بدتر شده است.

هرچند این نظرسنجی در جامعه آماری کوچکی صورت گرفته اما اعتقاد به بدتر شدن وضع معیشتی در حالی در میان مردم غرب تهران مطرح است، که دولتمردان و مسئولین روی کاغذ صحبت از کاهش تورم می‌کنند، اما خبری از افزایش قدرت خرید مردم نیست.

هنوز قیمت نان بالا نرفته اثرات آن بر قیمت دیگر محصولات را می‌بینیم

یک شهروند ساکن شهر قدس در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: قیمت‌ها به‌اندازه کافی بالا است، اما در همین بین صحبت از افزایش قیمت نان در میان است، حقیقتاً قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

وی اضافه کرد: اغلب مردم ملارد، شهریار و قدس درآمدهای مالی پایین و متوسط دارند و افزایش قیمت نان و اثر قطعی آن بر دیگر قیمت‌ها مشکلات عمده‌ای برای مردم ایجاد می‌کند.

 

این شهروند، در حالی که از اوضاع معیشتی خود بسیار گلایه مند بود، اظهار داشت: هنوز قیمت نان افزایش نیافته است، اما تعیین تاریخ افزایش قیمت و زمزمه آن بر روی قیمت دیگر محصولات اثر گذاشته است.

مدیران شهرستان های ملارد، شهریار و قدس نمره قبولی دریافت نکرده اند

یک فعال رسانه ای و اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه ریزی و هماهنگی مسئولان اداراتی مانند صنعت، معدن و تجارت، بهزیستی و فرمانداری با نماینده مردم در شهرستان های مورد بحث نقشی مهم در اشتغال زایی، کنترل قیمت ها و برداشتن گام های اثربخش در پاسخ به انتظارات مردم و ارتقا سطح معیشتی آن ها دارد.

وی اضافه کرد: باید در حوزه هایی که ضعف وجود دارد روسای ادارات عملکرد خود را بازبینی کرده و ضعف ها را بیابند، موضوع اقتصادی و کاهش دغدغه های معیشتی مردم مطالبه جدی از دولت و مدیران استانی و شهرستانی و نیز نمایندگان مجلس است و نارضایتی مردم از وضع معیشتی در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم اصلا خوشایند نیست.

ذبیح الله اصغری با بیان این که استاندار تهران باید جهت دهی مدیران شهرستانی خود را بر اساس حل معضل بیکاری و رفع مشکلات معیشتی مردم پایه ریزی کند، اضافه کرد: متاسفانه مجموعه عملکرد مدیران شهرستان های ملارد، شهریار و قدس در خصوص اشتغال زایی نمره قبولی دریافت نکرده است.

عدم وجود شغل مناسب اوضاع معیشتی خانوارها را سخت کرده است

در مقابل این اظهارات یکی از مسئولان ادارات شهریار که نخواست نامش فاش شود، با قبول عدم مدیریت مناسب در این شهرستان و وضع بد معیشتی مردم، علت آن را درآمد پایین خانوارهای این منطقه عنوان کرد.

 

وی معتقد است بیشتر از افزایش قیمت ها،  نداشتن شغل مناسب و بیکاری اوضاع معیشتی خانوارها را سخت کرده است.

به عقیده وی برخی از سرپرستان خانوار در غرب استان تهران توانسته‌اند به سمت مشاغل آزاد بروند، اما اوضاع بازار و درآمد اصناف نیز آن قدر نامناسب است، که هیچ یک از وضعیت درآمد خود راضی نیستند.

این مسئول در خصوص سرانه های پایین ورزشی، فرهنگی و رفاهی مردم در منطقه و تاثیرات آن بر روی گلایه مندی آن ها اضافه کرد: لازم است تصمیم مناسبی برای وضعیت اماکن رفاهی، تفریحی و ورزشی منطقه اتخاذ شود، چرا که در غیر این صورت، آسیب های اجتماعی حاصل از عدم وجود تفریح گاه های مناسب، هزینه های بیشتری به منطقه وارد خواهد آورد.

پای مولفه های رضایت مندی مردم می لنگد

امام جمعه ملارد، در خصوص گلایه مندی مردم از وضع بد معیشتی اظهار داشت: متاسفانه ادارات کل استان تهران با شهرستان ملارد غریبه هستند، زمانی که یک مدیرکل، اهمیتی به شهرستان های زیر مجموعه اداره کل خود ندهد، نباید توقع بهبود وضع معیشتی مردم را داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی نوری با بیان این که بنده ۷ سال است، به عنوان امام جمعه در ملارد فعالیت دارم، گفت: به غیر از چند مدیرکل، مابقی را نمی شناسم و این نشان دهنده کم لطفی این عزیزان به شهرستان ملارد است.

وی اشتغال زایی را یکی از راه های ارتقاء اوضاع معیشت مردم دانست و اضافه کرد: امروز جمع کثیری از مردم ملارد مجبورند برای کار خود به هر روز به تهران رفت و آمد کنند، کاهش مولفه های رفاه اجتماعی با این سفرهای روزانه به شدت مشهود است و باید زمینه های ارتقا در داخل شهرستان فراهم شود.

 

حسینی نوری از کارشکنی ها برای احداث شهرک صنعتی ملارد انتقاد کرد و گفت: متاسفانه عزم جدی در مسئولین برای راه اندازی شهرک صنعتی نبود و عده ای سودجو نیز با بهانه های واهی احداث این شهرک را منتفی کردند.

وی فقر سرانه های موجود در ملارد را یکی دیگر از دلایل گلایه مندی مردم این شهرستان دانست و افزود: یک شهرستان ۴۵۰ هزار نفری حتی یک تخت بیمارستانی ندارد و سرانه های ورزشی، فرهنگی و تفریحی ملارد جزو پایین ترین سرانه ها در سراسر استان تهران است، در هر صورت پای مولفه های رضایت مندی مردم می لنگد.

نگاه جزیره ای ادارات به واحدهای تولیدی از موانع اشتغال است

نماینده مردم شهرستان های ملارد، شهریار و قدس نیز بخشی نگری و نگاه جزیره ای ادارات به واحدهای تولیدی را یکی از موانع در مسیر اشتغال در این شهرستان‌ها دانست و گفت: ما اگر شغلی ایجاد نمی کنیم، نباید با سنگ اندازی در برابر واحدهای تولیدی، شغل های موجود را نیز کاهش دهیم، اتفاقی که متاسفانه امروز در ملارد، شهریار و قدس شاهد آن هستیم.

محمد محمودی شاه نشین حمل و نقل را یکی از مولفه های اصلی توسعه اقتصادی و معیشت مناسب دانست و گفت: متاسفانه در مورد قطار حومه ای شهرستان های غرب استان تهران دیده نشدند.

وی عزم جدی مسئولین استانی و شهرستانی را مهم ترین عامل برای ارتقاء سطح معیشت مردم و رضایت مندی آن ها دانست و گفت: همه باید از فرصت ایجاد شده برای خدمت به مردم استفاده کنیم.

به هر حال اظهار نظر مردم و مسئولان در شهرستان های ملارد، شهریار و قدس نشان دهنده کوچک شدن سفره مردم در این شهرستان ها است و باید متولیان در این خصوص فکری کنند، تا مولفه های حداقلی معیشت جمعیت ۲ میلیون نفری غرب استان تهران تامین شود.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …