نیروهای ژنرال حفتر در لیبی مدعی تصرف فرودگاه طرابلس شدند

 

نیروهای هوادار ژنرال خلیفه حفتر که از چند روز پیش در حال پیشروی به سوی طرابلس، پایتخت لیبی، بودند، شامگاه شنبه ۱۷ فروردین مدعی شدند که فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به کنترل خود درآورده‌اند.

دفتر رسانه‌ای حَفتَر در متنی که در اینترنت منتشر کرد با اعلام اینکه «ما در قلب فرودگاه طرابلس ایستاده‌ایم» گفت که کنترل کامل این فرودگاه را در دست دارد و از تأسیسات آن حفاظت می‌کند.

شماری از رسانه‌های محلی نیز گزارش داده‌اند درگیری‌ها، پس از چند ساعت توقف بار دیگر صبح یک‌شنبه با شدت از سر گرفته شده است.

فرودگاه بین‌المللی طرابلس از حدود پنج سال پیش که بخش‌های زیادی از آن در درگیری‌ها تخریب شد، عملا غیرفعال بوده است.

از سال ۲۰۱۱ و در پی سرنگونی و سپس قتل معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، این کشور شمال آفریقا دچار جنگ داخلی و به‌شدت بی‌ثبات است.

در حال حاضر دو دولت در لیبی بر سر کار است: دولت طرابلس که مورد حمایت سازمان ملل است و دولتی در بنغازی، در شرق این کشور، که نیروهای مسلح آن وابسته به ژنرال حفتر هستند.

نیروهای ژنرال حفتر، موسوم به «ارتش ملی لیبی»، از روز پنج‌شنبه اعلام کردند با هدف «آزادسازی طرابلس»، به سوی این شهر به راه افتاده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل و همچنین گروه هفت کشور صنعتی جهان اقدام ژنرال حفتر را «تهدیدی برای ثبات لیبی» خوانده و از او خواسته‌اند که حرکت به سوی طرابلس را متوقف کند.

فایز سَرّاج، رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است، روز شنبه در پیامی تلویزیونی گفت که دولتش برای جلوگیری از خون‌ریزی، پیشنهادهایی به حفتر ارائه کرده اما «او از پشت به ما خنجر زد».

رئیس دولت طرابلس همچنین تأکید کرد که نیروهای دولتی «با قدرت و مصمم» با نیروهای حفتر مقابله خواهند کرد.

روز شنبه بخش‌هایی از شهر طرابلس شاهد درگیری‌هایی بین نیروهای دو طرف بود و شامگاه شنبه نیروهای وابسته به حفتر اعلام کردند منطقه «وادی الربیع»، در جنوب غربی طرابلس، را نیز به کنترل خود درآورده‌اند.

احمد المِساری، سخنگوی نظامیان وابسته به حفتر، با اشاره به اینکه ۱۴ تن از نیروهایشان در درگیری‌ها کشته شدند، نظامیان رقیب را متهم کرد که روز چهارشنبه بار دیگر علیه مواضع آنان در شهر العزیزیه حمله هوایی کردند.

نیروهای ژنرال حفتر آسمان طرابلس را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده اند.

مذاکرات صلح بین گروه‌های رقیب در لیبی و تهیه مقدمات برای برگزاری انتخابات در این کشور قرار بود چندی دیگر زیر نظر سازمان ملل برگزار شود؛ اما اقدام نظامی نیروهای خلیفه حفتر سرنوشت این مذاکرات را با ابهام روبه‌رو کرده است.

غسان سلامی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، روز شنبه در طرابلس گفت سازمان ملل همچنان در صدد است با برگزاری «کنفرانس ملی» در اواخر ماه جاری میلادی، تاریخی دقیق برای برگزاری انتخابات تعیین کند.

آقای سلامی با تأکید بر اینکه یک سال است برای برگزاری این مذاکرات تلاش شده گفت: «ما این اقدام سیاسی را رها نمی‌کنیم».

به نوشته آسوشیتدپرس، درگیری‌های اخیر در لیبی بین دو طرفی که شبه‌نظامیان متعددی در اختیار دارند، نگرانی از بروز یک جنگ خونین در این کشور را افزایش داده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …