نیوزویک،ایران هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داده

نشریه نیوزویک روز پنجشنبه ۱۹ دی در گزارشی نوشت که «یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون )، یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، و یک مقام اطلاعاتی عراقی» به این نشریه گفته اند که آنها معتقدند هواپیمای مسافربری اوکراینی که بیرون شهر تهران سقوط کرد، هدف یک موشک ضدهوایی قرار گرفته است.

به گزارش نیوزویک، این سه گفته اند که ایران با یک موشک تور-ام۱ ساخت روسیه این هواپیما را لحظاتی پس از برخاست از فرودگاه امام خمینی، زده است.

مقام پنتاگون و مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا به نیوزویک گفته اند که ارزیابی پنتاگون این است که ایران به اشتباه این هواپیمای مسافربری را زده است و سیستم پدافند هوایی ایران پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه های آمریکا، همچنان فعال بوده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا از اظهار نظر در این باره به نیوزویک خودداری کرده است.

در همین حال، رویترز به نقل از سخنگوی نخست وزیر بریتانیا نیز نوشته که او در پاسخ به گزارش ها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفته است که: «من در این باره گمانه زنی نمی کنم. اما گزارش هایی که تاکنون دیده ایم بسیار نگران کننده است.»

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین المللی اوکراین، از فرودگاه امام خمینی تهران به پایخت اوکراین می رفت که ساعاتی پس از حمله موشکی سپاه، در حوالی شهر جدید پرند استان تهران با ۱۷۶ سرنشین سقوط کرد و همه سرنشینان آن که عمدتا شهروند ایرانی بودند، کشته شدند.

پیشتر در شبکه های اجتماعی، دو عکس از آنچه ادعا شده قطعه ای از یک موشک تور-ام۱ در ایران و در نزدیکی محل سقوط هواپیما را نشان می دهد، منشتر شده بود.

استین ترودو، نخست وزیر کانادا می‌گوید چندین منبع معتبر می‌گویند هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک توسط ایران سرنگون شده است.

ترودو عصر چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: خبر شوک آور است. اطلاعاتی از چند منبع از جمله متحدانمان داریم که #موشک #ایرانی #هواپیما را هدف قرار داده است.

وی افزود: هدف قرار دادن هواپیما با موشک از سوی ایران ممکن است غیرعمد بوده باشد. اما باید تحقیقات کامل و معتبر صورت بگیرد.

نخست وزیر کانادا: حالا بیش از هر زمان دیگری مهم است که ببینیم چرا این اتفاق افتاد؛ خانواده قربانیان پرواز خواهان پاسخ هستند، من خواهان پاسخ هستم. تا زمانی که عدالت برقرار نشود، ما آرام نخواهیم نشست.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

۳۶ زن زندانی خواهان برگزاری علنی دادگاه نرگس محمدی شدند

سی و شش نفر از زنان زندانی سیاسی- عقیدتی زندان اوین در خواست کرده اند …