نیویورک‌ تایمز:«موشک نیاز دارید؟ با سفارت کره‌شمالی در قاهره تماس بگیرید»

یورونیوز:نیویورک‌ تایمز به نقل از مقامات ایالات متحده و سازمان ملل متحد می گوید که مصر تحت رهبری عبدالفتاح سیس

پایان ماه جاری میلادی گزارش بازرسان سازمان ملل متحد از بررسی محموله کشتی متعلق به کره شمالی که سال گذشته در سواحل مصر متوقف شده بود منتشر خواهد شد. این گزارش نقش مصر در فعالیت‌های کره شمالی در زمینه فروش سلاح در خاورمیانه و شمال آفریقا را روشن می‌کند.

این گزارش مدارکی را ارائه خواهد کرد که نشان می دهد مقصد این سلاح‌ها «سازمان عربی صنعتی سازی»، متعلق به دولت مصر و تحت نظارت رئیس جمهوری این کشور بوده است.

نشریه نیویورک تایمز در مقاله ای به بررسی فعالیت‌های سفارت‌خانه کره شمالی در قاهره در زمینه تجارت غیرقانونی سلاح و نقش آن در سرد شدن روابط دیپلماتیک مصر و ایالات متحده پرداخته است.ی بغیر از خرید سلاح از کره شمالی به دیپلمات‌های این کشور اجازه داده است تا از سفارت‌خانه خود در قاهره برای معامله سلاح در منطقه استفاده کنند.

این مقاله به نقل از مقامات ایالات متحده و سازمان ملل متحد می گوید که مصر تحت رهبری عبدالفتاح سیسی بغیر از خرید سلاح از کره شمالی به دیپلمات‌های این کشور اجازه داده است تا از سفارت‌خانه خود در قاهره برای معامله سلاح استفاده کنند و این فعالیت‌ها درآمد هنگفتی را برای کره شمالی به‌ ارمغان آورده است.

مقامات آمریکا معتقدند که این معاملات نقض آشکار تحریم‌های بین‌المللی علیه پونگ یانگ است. بعقیده نویسنده مقاله نیویورک تایمز همین موضوع باعث شد تا ارتش مصر، بخش عظیمی از پشتیبانی مالی ایالات متحده را از دست بدهد و از سوی دیگر پای بازرسان سازمان ملل متحد نیز به قاهره باز شود.

چرا ترامپ کمک هزینه نظامی مصر را کاهش داد؟

واشنگتن در ماه اوت سال گذشته میلادی ۲۹۱ میلیون دلار کمک نظامی خود به این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

مصر پیش از آن دریافت سلاح از کره شمالی و نقض تحریم‌ها را رد می‌کرد اما پس از کاهش کمک‌های نظامی آمریکا در تابستان گذشته، مقامات این کشور سعی کردند تا ارتباط نظامی خود را با کره شمالی قطع کنند و بر فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در قاهره نظارت بیشتری داشته باشند.

اما ایالات متحده معتقد است که مشکل، فعالیت دیپلمات‌های کره شمالی در زمینه فروش موشک به کشورهای منطقه است. نگرانی واشنگتن از تامین قطعات موشک‌های بالستیک توسط پیونگ یانگ است زیرا این کشور در دهه‌های گذشته تامین‌کننده اصلی فناوری موشک برای مصر و دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …