هراس رژیم و تهدید کارکنان پیمانی مخابرات به “تعدیل” کارگران مخابرات: ما را از “تعدیل” نترسانید

به دنبال اعتراضات گسترده و سراسری کارگران پیمانی مخابرات با خواست قراردادهای مستقیم کاری و اجرای طرح طبقه مشاغل به عنوان راهی برای افزایش دستمزدهای چند بار زیر خط فقرشان، روابط عمومی شرکت مخابرات ایران طی بیانیه‌ای در چهار بند تجمعات کارگران را “اخلال” خواند و آنها را به “تعدیل” یعنی اخراج از کار تهدید کرد. این بیانیه نمونه دیگری از تبلیغات معمول جمهوری اسلامی است که با دست بردن به حربه سرکوب و اخراج تحت عنوان “مصالح ملی” میکوشد اعتراضات کارگران و کل جامعه را عقب براند. این بیانیه از اینکه اعتراضات کارکنان مخابرات علیه شرایط برده وار کار پیمانی و دستمزدهای زیر خط فقر، خلاف موازین “حقوقی، قانونی و مصالح ملی” و به تحریک “گروهها و جناح های سیاسی سازماندهی شده است و موجب بهره برداری “عوامل ضد انقلاب در داخل و خارج از کشور است، سخن میگوید. بعد هم با اعلام اینکه این اعتراضات موجب اخلالی در خدمت رسانی به مردم نشده است، میکوشد، مردم را در تقابل با این بخش کارگران خدماتی قرار دهد. این سخنان بیش از هر چیز هراس حکومت را از ابعادگسترده اعتراضات کارکنان مخابرات ، که میتواند الگویی برای اعتراضات سراسری در سطح جامعه باشد، نشان میدهد. بویژه اوج هراس رژیم را در بند سه این بیانیه میتوان دید که در آن از نگرانی اینکه این اعتراضات با حمایت تعدادی از جریانات سیاسی تقویت خواهد شد، کارگران به “تعدیل”که همان اخراج و بیکارسازی است، تهدید شده اند. در این بند چنین آمده است.”-شرکت مخابرات ایران از زمان ورود به عرصه خصوصی‌سازی و علی رغم وجود اختیار قانونی برای تعدیل نیروی انسانی در بخش رسمی و پیمانکاری و عدم صرفه اقتصادی به حفظ وضع موجود با توجه به تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات و واگذاری فعالیت ها به صورت حجمی به شرکت های پیمانکاری،کماکان به لحاظ وضعیت معیشتی پرسنل موصوف از هرگونه برنامه تعدیل نیز خودداری نموده است. لیکن بیم آن می رود که اگر این روند ادامه پیدا کند و حمایت تعدادی از جریان های سیاسی به تقویت آن منجر شود، این شرکت علی رغم میل خود مجبور شود جمع زیادی از این پرسنل را تعدیل کند.”.
در آخر بیانیه نیز کارگران به مذاکره سه جانبه دولت و کارفرما و نمایندگان تشکلهای دست ساز حکومتی حواله داده میشوند، آنهم نه برای پاسخگویی به خواستهای کارگران بلکه به برای “تنویر” افکار عمومی و اینکه گویا طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده است و طرح مورد بحث و خواست کارکنان مخابرات از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری قبلا ابطال شده است.
در برابر این تهدیدات کارگران پیمانی مخابرات ایستاده و بر ادامه اعتراضات تاکید دارند.

کارگران مخابرات : ما را از “تعدیل” نترسانید
پس از انتشار بیانیه توسط روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، کارکنان شرکتی مخابرات در استان‌های مختلف به این بیانیه پاسخ محکمی داده و با رد کردن نشستن پای هرگونه مذاکره ای بر خواست و اعتراضشان تاکید کرده و میگویند:”
نیروهای شرکتی مخابرات ایران در حضور نمایندگان کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در طول سال ۹۵ و ۹٦ بارها با مدیران مخابرات نشست و مذاکرە داشته و هر بار شرکت مخابرات خلف وعده کرده است. و دیگر هیچ گونه نشستی با مدیران شرکت مخابرات نخواهیم داشت و تنها خواسته‌ی ما قرارداد مستقیم و بدون واسطه همراه با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شرکت مخابرات ایران مطابق ماده‌های۴۹ و۵۰ قانون کار جمهوری اسلامی ایران است.
در بیانیه دیگری که کارکنان شرکتی مخابرات منتشر کرده اند، آمده است: تهدید به اخراج و تعدیل نیرو تا کنون حربه ای بوده برای عدم اجرای قانون و پرداخت مطالبات و جلوگیری از خواسته های بر حق پرسنل خصوصی؛ تا کنون بارها مذاکره کردیم و هر بار مدیران زمان را به تعویق انداخته و فقط به وعده اکتفا نموده‌اند. در این بیانیه ادعای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در مخابرات، ادعایی بی‌اساس دانسته شده و اظهارات روابط عمومی شرکت مخابرات کاملا رد شده‌است.
کارگران میگویند، اعتراض ما برحق است، ما را از “تعدیل” نترسانید.
نگاهی بر آنچه در اعتراضات سراسری کارگران مخابرات می گذرد و عکس العمل حکومت، تاکیدی دیگر بر قدرت اعتصابات سراسری کارگری، گرد آمدنشان حول خواست سراسری کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار و موقعیت کارگران مخابرات برای ایجاد تشکلهایشان و تداوم قدرتمند مبارزاتشان است. تاکیدی بر نقش مهم خانواده های این کارگران و اطلاع رسانی از اخبار هر روزه این اعتراضات در تقویت این مبارزات و به عنوان یک بخش خدماتی جلب حمایت وسیع مردم است. اعتراضات کارگران مخابرات یک الگو است، از این اعتراضات وسیعا حمایت کنیم.
شهلا دانشفر
١٢ تیر ٩٦

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …