هزاران زندانی در بزرگترین زندان افغانستان اعتصاب غذا کردند

هزاران زندانی در بزرگترین زندان افغانستان؛ پلچرخی در اعتراض به “عدم تطبیق عادلانه فرمان‌های عفو ریاست جمهوری” اعتصاب غذا کردند.

یکی از مسئولان این زندان که نخواست نامش در گزارش درج شود، به بی‌بی‌سی گفت که ۳۸۰۰ نفر از زندانیان از چند روز به این سو اعتصاب غذا کردند اما زندانیان شمار اعتصاب کنندگان را خیلی بیشتر از این می‌خوانند.

تصاویری که از اعتصاب کنندگان به بی‌بی‌سی رسیده، نشان می‌دهد که شماری از زندانیان لب‌های‌شان را با سیم دوختند و وضعیت عمومی خوبی ندارند.

یکی از نمایندگان اعتصاب کنندگان در تماس تلفنی به بی‌بی‌سی گفت: “هر کسی که حق و حقوقی دارد به حق خود برسد، ما کسی را داریم که دو سال از زمان پایان حبسش گذشته اما هنوز زندانی است. دو نفر هم مجرم داریم که یکی حالا خانه است و یکی هنوز زندان است. “

نماینده دیگری از آنها گفت: “کسانی را داریم که کهنسال هستند، هشتاد سال دارند. کسانی دیگری به نامشان رها شدند. به نام قرنطین پایوازی/ملاقاتی سر ما بند است. غذا اینقدر خراب است که برای خوردن انسان نیست حتی برای خوردن حیوان نیست. کجاست حقوق بشر که صدای ما را نمی‌شوند؟”

این اعتصاب کنندگان تاکید دارند که فرمان‌های عفو ریاست جمهوری شفاف عملی نمی‌شود و در آن فساد است.

ما مسئولین زندان می‌گویند کسانی که اعتصاب کردند اکثرا مرتکبین قتل، آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر هستند که به اساس ماده ۳۵۰ قانون اجراات جزایی از فرامین عفو بهره‌مند نمی‌شوند.

فرهاد بیانی، سخنگوی اداره زندان‌های افغانستان می‌گوید که در تمام فرمان‌های عفو ریاست جمهوری این موضوع درج شده که محکومین به جرایم این ماده از این احکام مستثنی هستند و از مزایای آن مستفید نمی‌شوند.

او تاکید دارد که عملکرد این اداره کاملا مطابق قانون و شفاف است.

گفته شده که شماری از زندانیان در پلچرخی از دوازده روز به این سو و شماری دیگر از پنج روز به این سو اعتصاب غذا را آغاز کرده‌اند.

مقام‌های زندان می‌گویند با نمایندگان اعتصاب کنندگان در گفت‌وگو هستند تا به اعتراضات‌شان پایان دهند.اما زندانیان هشدار داده‌اند این بار حتی اگر بمیرند تا رسیدن به خواست‌های‌شان دست از اعتصاب نمی‌کشند.

فرمان‌های عفو ریاست جمهوری

ریاست جمهوری افغانستان به مناسبت های مختلف فرمان‌های عفو را سالانه صادر می‌کند.

مقام‌های اداره زندان‌های افغانستان می‌گویند در سال جاری تاکنون یازده هزار نفر به اساس فرامین ریاست جمهوری عفو شده و رها شدند.

اعتصاب زندانیان پلچرخی درحالی صورت می‌گیرد که حکومت در سال جاری به دنبال روند صلح بیش از پنج هزار زندانی طالبان را نیز رها کرد که شماری از آنها “بسیار خطرناک” هم خوانده شدند. سختگیری دولت در رهایی شمار دیگر زندانیان با وجود این اقدام، انتقاداتی را به دنبال داشته است.

همچنین محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سال جاری فرمان رهایی بیش از ۲۲ هزار زندانی را در دو مرحله صادر کرد.

زندان‌های افغانستان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. این مشکلات بارها سبب اعتراضات گسترده زندانیان شده و اعتصاب غذایی آنها را در پی داشته است.

افزایش شمار زندانیان و محدودیت فضا برای نگهداری آنها، مرگ ده‌ها زندانی سالانه به دلیل بحران بهداشت زندان‌ها، عدم رسیدگی به موقع به پرونده شماری از زندانیان از مهمترین این مشکلات‌اند.

به اساس آمار اعلام شده از سوی ریاست زندان‌ها، تا پیش از صدور فرمان‌های عفو به خاطر کرونا در زندان‌های افغانستان حدود ۳۶ هزار نفر زندانی بودند.

بزرگترین زندان افغانستان، زندان پلچرخی با ظرفیت ۴هزار زندانی در سال ۱۹۷۳ ساخته شده اما به اساس آخرین آمار اعلام شده، اکنون بیش از ده هزار نفر زندانی در آن نگهداری می‌شوند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دو نفر در آمریکا به انتقال ده‌ها هزار دلار پول تحت عنوان «خمس» به دفتر خامنه‌ای اعتراف کردند

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید دو شهروند اهل تگزاس، به توطئه و نقض قانون به نفع …