هشدار آمریکا، اختلال در جی‌پی‌اس کشتی‌ها در تنگه هرمز

اداره دریانوردی وزارت حمل‌ونقل آمریکا و ستاد فرماندهی مرکزی آن کشور، در مورد تلاش‌ها در ایجاد اختلال در سامانه ناوبری و اطلاعاتی، «جی‌پی‌اس»، شناورهای تجاری، در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، هشدار داده‌اند.

اداره دریانوردی آمریکا در بیانیه‌ای که ۱۶ مرداد ماه منتشر کرده با اشاره به «تهدیدهایی که از سوی ایران متوجه شناورهای تجاری در خلیج فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان، دریای عرب و دریای سرخ است»، در مورد ایجاد اختلال در جی‌پی‌اس کشتی‌ها نیز هشدار داده‌است.

وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده می‌گوید، «افزایش تنش‌های سیاسی و اقدامات نظامی در منطقه، همچنان یک تهدید جدی برای شناورهای تجاری‌ست».

این وزارت‌خانه افزوده است «کشتی‌هایی که در خلیج فارس و تنگه هرمز رفت‌وآمد دارند، ممکن است بدون هیچ اطلاع قبلی با اختلال در جی‌پی‌اس، دست‌کاری در سامانه و ارتباطات ناوبری و دیگر ارتباطات [رادیویی دریایی] روبه‌رو شوند».

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، «سنتکام»، نیز در بیانیه‌ای که برخی رسانه‌های آمریکایی منتشر کرده‌اند، می‌گوید «کشتی‌ها گزارش‌هایی در مورد اختلال در جی‌پی‌اس» ارائه کرده‌اند.

در این بیانیه گفته شده «ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای حفاظت از آزادی کشتی‌رانی در منطقه، پایبند است».

شبکه خبری سی‌ان‌ان، به‌نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی که نامی از او نبرده، گزارش داده‌است که «ایران با ایجاد اختلال» در سامانه‌های ناوبری شناورها و هواپیماهای غیرنظامی، «تلاش می‌کند که کشتی‌ها و هواپیماها را به‌اشتباه به حریم دریایی و هوایی خود بکشاند»؛ تا به گفته این مقام آمریکایی «نیروهای نظامی ایران برای توقیف آن‌ها بهانه داشته باشند».

اداره دریانوردی وزارت حمل‌ونقل آمریکا نیز گفته دست‌کم در دو مورد از رخدادهای مربوط به توقیف و حملات در منطقه، گزارش‌هایی از اختلال در جی‌پی‌اس دریافت کرده‌‌است؛ در یک مورد، پیش از توقیف شناور، سامانه خودکار شناسایی کشتی خاموش شده‌است که در نتیجه واکنش به رخدادها را با مانع روبه‌‌رو کرده‌است.

به گفته این نهاد دولت آمریکا، در مواردی نیز شناورها «پیام‌های دست‌کاری‌شده از منابع ناشناس دریافت کرده‌اند که مدعی شده بودند کشتی‌های نظامی آمریکا و یا ائتلاف هستند».

این بیانیه‌ها در حالی منتشر شده‌اند که واشینگتن در تلاش برای ایجاد ائتلافی‌ست که به گفته آمریکا امنیت کشتی‌رانی تجاری و آزادی دریانوردی در آب‌های جنوب ایران را فراهم کند.رادیوفردا

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …