هشدار آمریکا در مورد احتمال تشدید بحران هسته‌ای ایران

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هشدار داده که در پی ادامه بن بست جاری در مذاکرات احیای برجام و پیشرفت هایی که ایران هر روز در برنامه هسته ای خود انجام می دهد، فرصت باقی مانده برای بازگشت به توافق «بسیار بسیار بسیار کوتاه‌تر می‌شود.»

او سه شنبه (۲۱ دسامبر) گفت که نمی تواند مهلت باقی مانده را دقیقا اندازه گیری کند اما این فاصله «بسیار بسیار بسیار کوتاه‌تر می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین یک بار دیگر تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق، برای خروج از برجام را یکی از «بدترین تصمیمات سیاست خارجی آمریکا در دهه گذشته خواند».

هم زمان، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات وین، بحران هسته‌ای تشدید خواهد شد.

رابرت مالی سه شنبه به شبکه سی ان ان آمریکا گفت: «در آینده‌ای نه چندان دور ما به این نتیجه خواهیم رسید که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره یک توافق کاملا جدید مذاکره کنیم و مسلم است که (در این صورت) دوره‌ای از تشدید بحران را طی خواهیم کرد.»

این مقام ارشد دولت بایدن افزود که ایران در حال رسیدن به توانایی تولید سلاح هسته‌ای در آینده نزدیک است. این در حالیست که ایران همه جوانب برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز می داند.

آقای مالی گفت: «اگر آنها با سرعت فعلی خود ادامه دهند، ما چند هفته فرصت داریم، اما نه بیشتر از آن، در این مرحله، من فکر می کنم، نتیجه این خواهد بود که توافقی برای احیا وجود ندارد.»

ابرت مالی گفت که دولت جو بایدن آماده برداشتن «یک رشته گام» با ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای است، اما نمی‌تواند رئیس‌جمهور آینده آمریکا را به توافق احتمالی با ایران ملزم کند.

نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا افزود که ایران تلاش می کند با گسترش برنامه هسته‌ای خود اهرمی برای دستیابی به یک توافق بهتر استفاده کند اما «این طور نخواهد شد.»

او گفت:‌ «اگر آنها سعی کنند اهرم‌های بیشتری ایجاد کنند، اولا به توافق بهتری دست پیدا نخواهند کرد، زیرا آنچه ما می گوییم آماده انجام آن هستیم همان چیزی است که پنج سال پیش مورد مذاکره قرار گرفت، (و) دوما اگر این استراتژی آنهاست، نتیجه معکوس خواهد داشت.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا، اخیرا گفته بود که کاخ سفید مستقیما به ایران پیام داده که در صورت خودداری از بازگشت به برجام، چه روی خواهد داد.

سالیوان مشخص نکرد که آن پیام دقیقا چه بوده یا چگونه به ایران منتقل شده است.

آقای سالیوان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران می‌داند که صبر آمریکا چه حدی دارد گفته است: «ما هم ازطریق متحدان اروپایی و هم مستقیما با ایران نگاه و نگرانیمان را درباره ادامه فعالیت‌های تهران در پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور مطرح کرده ایم. من در اینجا بیشتر از این نمی خواهم علنا عیان کنم که این پیام‌ها دقیقا چه بوده و معتقدم که ایران متوجه این موضوع هست».

روز دوشنبه (۲۰ دسامبر) کاخ سفید اعلام کرد که جیک سالیوان این هفته به اسرائیل سفر می کند تا درباره موضوعات مختلف از جمله “خطر ایران” با دولت اسرائیل گفتگو کند.

کاخ سفید می گوید که آقای سالیوان با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، دیدار و گفتگو خواهد کرد.با بر گزارش ها، نفتالی بنت در ماه نوامبر امسال از دیدار با رابرت مالی خودداری کرده بود.روزنامه اسرائیل هایوم – وابسته به جناح راست – گزارش داده بود که آن اقدام آقای بنت حاوی این بوده که «اسرائیل مخالف توافق جدید آمریکا با ایران است.» از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پرونده کرسنت:ساختمان ۸۰۰ میلیون دلاری صندوق نفت در لندن آستانه توقیف  

دادگاهی در لندن، ایران را در موضوع قرارداد کرسنت محکوم کرده و ساختمان صندوق نفت …