هشدار آمریکا و..به ایران در باره تولید اورانیوم فلزی

هشدار آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پیامدهای تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی

آمریکا و سه کشور اروپایی روز سه شنبه ۱۵ تیرماه هشدار دادند که اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش را به مخاطره می‌اندازد.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین در بیانیه مشترکی «نگرانی عمیق» خود را از قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی ابراز کرده اند.

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه در این بیانیه‌ گفتند: ایران با تازه‌ترین اقدامات خود نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات وین را با وجود پیشرفتی که در شش دور مذاکرات تا کنون بدست آمده است، تهدید می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین روز پیشتر اعلام کرد ایران به این نهاد اطلاع داده است که قصد دارد اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی تولید کند.

آژانس در گزارش خود می‌گوید امروز ایران اطلاع داد که اکسید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده به تاسیسات اصفهان منتقل شده تا به اورانیوم فلزی تبدیل شود.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی می‌گویند، ایران هیچ نیاز صلح آمیزی برای تولید اورانیوم فلزی که می‌تواند برای ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد٬ ندارد.

آمریکا: ایران بازگشت به برجام را پیچیده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه هشدار داده است که تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی می‌تواند بازگشت این کشور به توافق برجام را پیچیده کند.

ند پرایس گفته است، این نگران کننده است که ایران ترجیح می‌دهد اجرای تعهدات برجامی عدم تکثیر (تسلیحات هسته‌ای) را انجام ندهد و به ویژه با آزمایشاتی که برای تحقیقات تولید سلاح‌های اتمی اهمیت دارد، آن را تشدید کند.

او همچنین گفت، این یک گام تأسف بار دیگر رو به عقب از سوی ایران است، به ویژه هنگامی که ما به نوبه خود نیت و تمایل صادقانه خود را برای بازگشت به [ توافق برجام] نشان داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از ایران خواسته دست از ماجراجویی برداشته و برای مذاکرات «جدی» به وین بازگردد.ند پرایس تصریح کرد: ایران «آماده باشد تا كارهايي را كه در ماه آوریل آغاز کرده‌ایم، به پایان برساند.»رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …