هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه درباره تحرکاتش در مدیترانه

تحادیه اروپا می گوید به دلیل “اقدامات تحریک‌آمیز و فشارهای” ترکیه در نزاعی با یونان بر سر منابع انرژی و مرزهای دریایی اعمال تحریم هایی را در نظر خواهد گرفت.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از آنکارا خواست “از اقدامات یکجانبه” در شرق مدیترانه خودداری کند.او روز جمعه پیش از دیداری با رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل صحبت می کرد.پیشتر ترکیه و یونان در تلاشی برای کاهش خطر درگیری در منطقه یک خط تلفنی اضطراری ایجاد کردند.

تنش میان دو کشور پیشتر در سال جاری زمانی بالا گرفت که یک کشتی ترکیه برای کشف منابع نفت و گاز راهی یک ناحیه مورد مناقشه شد.

اتحادیه اروپا چه گفت؟

خانم فن در لاین به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا خواهان “روابطی مثبت و سازنده با ترکیه است و این به نفع آنکارا هم خواهد بود.”او اضافه کرد: “اما این فقط درحالتی موثر خواهد بود که اقدامات تحریک آمیز و فشارها متوقف شود.”

“بنابراین ما از ترکیه انتظار داریم از حالا به بعد از اقدامات یکجانبه خودداری کند. در صورت بروز چنین اقداماتی از سوی آنکارا، اتحادیه اروپا از همه ابزارها و گزینه های موجود استفاده خواهد کرد. ما جعبه ابزاری داریم که می توانیم فورا به کار بگیریم.”

اعضای اتحادیه اروپا بعد از این دیدار که در ساعات دیروقت شب انجام شد موافقت کردند رفتار ترکیه را بار دیگر در ماه دسامبر ارزیابی کنند و در صورتی که “تحریکات” متوقف نشده بود تحریم هایی اعمال کنند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپایی، گفت که اتحادیه اروپا روابط نزدیک تری در زمینه های تجاری و سایر بخش ها به ترکیه پیشنهاد می کند اما تهدید استفاده از تحریم را در صورت کاهش نیافتن تنش در مدیترانه حفظ می کند.

پیشتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از توافق ترکیه و یونان برای برقراری یک خط تلفنی ویژه بین ارتش های دو کشور با هدف مقابله با برخوردهای احتمالی خبر داد.

ترکیه و یونان هر دو عضو ناتو هستند و این سازمان از افزایش تنش میان دو کشور در دریایی مدیترانه نگران است.

در پی مذاکرات هیات های دو کشور در مقر ناتو در بروکسل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان اعلام کرد:‌ “از برقراری ساز و کار تنش‌زدایی که از طریق گفت و گوهای سازنده بین یونان و ترکیه حاصل شد، استقبال می کنم … این ساز و کار می تواند به ایجاد فضای لازم برای تلاش های دیپلماتیک برای پرداختن به این مناقشه کمک کند.”

روابط میان آنکارا و آتن در هفته های اخیر بر سر اکتشافات منابع گاز در دریای مدیترانه به وسیله ترکیه و اختلافات مرزی دو کشور در این دریا متشنج بوده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

 نیمی از متقاضیان طرح” مسکن ملی” از خانه دار شدن منصرف شدند!

دنیای اقتصاد، روند ثبت‌‌‌نام خانوارهای فاقد مسکن برای مسکن دولتی، آمار جدیدی از «خانه‌‌‌ندارها» را …