هشدار به کشورهایی که کرونا را دور می‌بینند

رییس سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه ۸ اسفند هشدار داد کشورهایی که فکر می‌کنند ویروس کرونا به آنجا سرایت نخواهد کرد مرتکب یک «اشتباه مهلک» می‌شوند.

تدروس ادهانوم گفت: «هیچ کشوری نباید تصور کند که موارد ابتلا به ویروس کرونا نخواهد داشت، چنین تصوری یک اشتباه مهلک خواهد بود. نمونه ایتالیا، یکی از اعضای گروه ۷، واقعت تعجب‌آور بود. می‌توان نتیجه گرفت که در کشورهای پیشرفته دیگر نیز شاهد این موارد خواهیم بود.»

وی افزود، شیوع ویروس کرونا در ایران، ایتالیا و کره جنوبی یک «نقطه عطف» بوده، و اگرچه ویروس به شکل جمعی منتقل و در قسمت‌هایی از این کشورها گسترش یافته ولی هنوز به مرحله انتقال گسترده در سطح جامعه نرسیده است.

سازمان بهداشت جهانی روز ۱۱ بهمن وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرد و از همه کشورها خواست اقدامات پیشگیرانه مثل کنترل افراد مظنون به تماس با ویروس، ایجاد قرنطیه و کارزارهای آموزشی بهداشت عمومی را اجرا کنند.

تدروس ادهانوم اضافه کرد: «این ویروس ظرفیت بالقوه همه گیر شدن (پاندمی) را دارد. اکنون زمان ترسیدن و هراس نیست. زمان اقدام برای جلوگیری از ابتلا و حفظ جان مردم است.»

او گفت پیشنهادهای دونالد ترامپ در مورد کارهای ساده بهداشتی شبیه موارد پیشگیری از سرما خوردگی، از جمله شستن مکرر دست‌ها درست است.

دولت ایران روز پنجشنبه اعلام کرد موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا به ۲۶ نفر و تعداد مبتلایان به ۲۴۵ نفر رسیده است. تعداد قربانیان این ویروس در ایران بیشتر از هر کشور دیگری به غیر از چین است.

دکتر مارک رایان، رییس بخش اضطراری سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به سئوالی در مورد ضریب ۱۰ درصدی مرگ مبتلایان به ویروس کرونا در ایران گفت این نشان می‌دهد که این ویروس بیشتر از آنچه که در آمارهای رسمی گفته می‌شود در آن کشور گسترش یافته است.

او افزود: «محتمل‌ترین حالت این است که این ویروس بدون آنکه تشخیص داده شود وارد ایران شده و ابعاد ابتلا به آن احتمالا بسیار گسترده‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.»

آقای رایان اضافه کرد:«به نظرم بعید است که دلیل تعداد بالای موارد مرگ در ایران ضعف درمانی باشد، بیشتر مربوط به کنترل و تشخیص مبتلایان است.»

وی در عین حال گفت سازمان بهداشت جهانی در حال مذاکره با برگزار کنندگان المپیک توکیو است و بعید است که تصمیم نهایی در مورد برگزاری این مسابقات در ماه ژوئیه در آینده نزدیک اتخاذ شود.

او افزود: «همه ما در همکاری با یکدیگر تلاش خواهیم کرد که این مناسبت بین المللی مهم اجرا شود.»رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …