هشدار سازمان سیا در مورد شمار زیاد جاسوسان لو رفته‌اش

روزنامۀ نیویورک تایمز مورخ ۵ اکتبر می‌نویسد که سیا – سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا –  در پیامی فوق‌محرمانه در مورد شمار زیاد جاسوس‌ها و منابعی که گرفتار یا کشته شده‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

سازمان سیا که بر دشواری استخدام جاسوس در کشورهای حساس تأکید دارد، از ده‌ها مورد ناکامی در سالهای اخیر سخن گفته است.

در این سالها، برخی کشورهای رقیب آمریکا مثل روسیه، چین، ایران و پاکستان “منابع” (خبرچین) سیا را ردگیری کرده و حتی در برخی موارد آنها را به جاسوس دوجانبه تبدیل ساخته‌اند.

سازمان سیا همچنین بر برخی نقاط ضعف کار خود از قبیل اعتماد بیش از حد به منابع، دست کم گرفتن سرویس‌های رقیب و یا عجله در استخدام مأموران محلی تأکید کرده است.نیویورک تایمز به عنوان مثال از خانم مونیکا الفرید ویت، افسر دایرۀ ضدجاسوسی نیروی هوایی آمریکا یاد می‌کند که به جاسوسی برای ایران متهم شد. وی از نظر دستگاه قضایی آمریکا همچنان “متواری” محسوب می‌شود.

یکی دیگر از دلایل گرفتار شدن یا لو رفتن جاسوسان سیا، کاربرد فزایندۀ فن‌آوری‌های جدید توسط سازمان‌های رقیب است: استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات بیومتریک، شناسایی چهره، و شیوه‌های گوناگون “هک” یا سرقت اطلاعات، باعث شده که شبکۀ “خبررسانی” سیا با شکنندگی‌های بی‌سابقه‌ای مواجه باشد.

به عنوان مثال، نفوذ به یکی از شبکه‌های ارتباطات محرمانۀ سیا، به لو رفتن شبکه‌ای از جاسوسان آمریکا در چین و ایران منجر شده است. افراد گرفتارشده در هر دو کشور اعدام شده‌اند.

این در حالی است که سازمان سیا از میان تمامی تکنیک‌های جمع‌آوری اطلاعات، برای منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای قائل است. مأموران قدیمی سیا گفته‌اند که یکی از راه‌های ترفیع گرفتن برای جاسوسان حرفه‌ای، استخدام منابع (خبرچین) تازه است.

ظاهراً اطمینان بیش از حد سیا به ظرفیت‌های خود باعث شده که قابلیت‌های سازمان‌های رقیب دست کم گرفته شود. برخی مسئولان قدیمی سازمان معتقدند که بعد از چند دهه تمرکز بر تهدیدهای تروریستی، ساختار و عملکرد سیا کمی کهنه شده است: پرورش دادن منابع اطلاع‌رسانی در درون شبکه‌های تروریستی اگرچه حرفه‌ای دشوار و ضروری است، اما با جاسوسی از دولت‌های خارجی بسیار تفاوت دارد. ظاهراً سازمان سیا در این مورد دوم دچار ضعف و عقب‌ماندگی شده است.

نیویورک تایمز در پایان می‌نویسد که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، روابط این گروه با پاکستانی‌ها اهمیت بسیار زیادی یافته و بنابراین واشنگتن فشارها را بر سازمان سیا افزوده تا شبکۀ “اطلاع‌رسانی” خود را در پاکستان تقویت کند. نیویورک تایمز در عین حال گوشزد می‌کند که رکورد کشف و متلاشی کردن شبکه‌های جاسوسی آمریکایی در اختیار پاکستانی‌هاست..رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …