هشدار عفو بین‌الملل درباره اعدام یک کودک‌مجرم ایرانی

عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال اجرای حکم اعدام یک کودک‌مجرم که هنگام وقوع جرم ۱۷ سال داشته است، خبر داد.

این نهاد بین‌المللی روز جمعه ۳ دی‌ماه اعلام کرد که حسین شهبازی، ۲۰ ساله، در خطر قریب‌الوقوع اعدام در زندان عادل آباد شیراز قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید عصر امروز، مسئولان زندان حسین شهبازی را به صورت ناگهانی به سلول‌های انفرادی زندان عادل‌آباد شیراز منتقل کردند و خانواده او را برای ملاقات آخر به زندان فراخواندند. قرار است حکم او بامداد شنبه ۴ دی اجرا شود.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این خبر داده بود که حسین شهبازی در ۹ دی ۱۳۹۷ به اتهام چاقو زدن به یک همکلاسی در حین یک درگیری، دستگیر و در ۲۳ دی ۱۳۹۸ در پی «محاکمه‌ای شدیداً غیرمنصفانه» با رای شعبه ۳ دادگاه کیفری یک استان فارس به مرگ محکوم شد، حکمی که دیوان عالی نیز آن را در خرداد پارسال تایید کرد.

این چهارمین بار در سال جاری میلادی است که او برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل ‌می‌شود.

عفو بین‌الملل می‌گوید حسین شهبازی از جمله با استناد به «اعترافاتی» گناهکار شناخته شده است که «از طریق شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها» به دست آمده است و با توجه به همه این موارد مقامات ایران باید بلافاصله برنامه اعدام حسین شهبازی را متوقف کنند.

استفاده از مجازات اعدام علیه فردی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال بوده است، در قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع شده است، اما اعدام کودک‌مجرمان در ایران ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، ۸۵ کودک‌مجرم دیگر در ایران در صف اعدام قرار دارند.رادیوفردا

اینرا هم بخوانید

پیام گلرخ ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر

گلرخ ابراهیمی ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، زندانی سیاسی، با گرامی‌داشت یاد …