واله زمانی چهره محبوب کارگری دستگیر شد- جان واله در خطر است!

بنا بر خبر منتشر شده در مدیای اجتماعی واله زمانی از فعالین کارگری شناخته شده و کارگر شاغل در نفت که بدلیل شرکت در اعتصابات سراسری این کارگران در سال گذشته اخراج شده بود در تاریخ ۹ خرداد ماه توسط نهادهای امنیتی حکومت اسلامی بازداشت شده و پس ازسه روز به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده است. او هم اکنون در سلول انفرادی به سر میبرد.
در این رابطه برادر او صابر زمانی امروز در اینستاگرام خود ضمن گزارش این خبر ابراز نگرانی کرده ومینویسد: ” برادرم واله زمانی، فعال کارگری، در تاریخ ۹ خرداد ماه در ارومیه از طرف نهادهای امنیتی بازداشت شده و پس از ۳ روز به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده و هم اکنون در انفرادی به سر میبرد. با توجه به بیماری حاد کبدی وی و عمل جراحی که اخیراً داشته، سلامتی ایشان به شکلی جدی در خطر بوده و نیازمند پیگیری روند درمانی هستند. لذا مسئولیت هرگونه آسیبی به ایشان متوجه جمهوری اسلامی بوده و از تمام نهادهای حقوق بشری و کارگری خواهشمندم که صدای واله زمانی باشند. ایشان به دلیل سالها کار در مراکز نفتی در عسلویه به بیماریهای ریوی و معده مبتلا بوده و پس از عمل جراحی، به دلیل آلودگی بیمارستان، به بیماری حاد کبدی نیز مبتلا شده‌اند و در صورت عدم درمان، احتمال از کار افتادن کامل کبد وجود دارد. با این وجود، جنایتکاران رژیم، واله زمانی را در حالی که تحت درمان بود به زندان برده و در انفرادی تحت بازجویی قرار داده‌اند”.
این در واقع کیفرخواست خانواده واله زمانی علیه اقدام جنایتکارانه جمهوری اسلامی است. کمپین برای آزادی کارگران زندانی خود را در نگرانی خانواده واله زمانی شریک میداند و همصدا با برادر و خانواده وی از همگان میخواهد که صدای اعترض خود را به این سرکوبگریهای جنایتکارانه بلند کنند. وضعیت واله زمانی یک نمونه از بلایی است که در محیط های نا مناسب کار بر سر کارگران نفت و دیگر کارگران می آید و شرایطی غیر استاندار و نا امن کاری شان را بازگو میکند. این موضوع باید به موضوع اعتراض همه کارگران نفت تبدیل شود. کمپین از تمام اتحادیه های کارگری و مراجع بین المللی میخواهد که نسبت به این عمل جنایتکارانه جمهوری اسلامی و بازداشت یک فعال کارگری آنهم در شرایطی که با یک بیماری خطرناک دست و پنجه نرم میکند و تحت درمان است، عکس العمل فوری نشان دهند و با فشار به جمهوری سلامی جلوی این جنایت را بگیرند.
واله زمانی تنها نمونه نیست. دستگیریهای وسیع اخیر معلمان و پرونده سازیهای رسوای امنیتی برای آنها و قراردادنشان زیر بازجویی های فشرده و شکنجه و آزار نمونه دیگر در ماههای اخیر است. آنست که جریان دارد. در اعتراض به همین موضوع است که اسکندر لطفی معلم و رضا شهابی فعال کارگری نیز در اعتصاب غذا بسر میبرند. اسکندر لطفی از یازده اردیبهشت در اعتصاب غذا بسر میبرد و رضا شهابی یکی دیگر از بازداشت شدگان سناریوی مسخره بازداشت های اخیر بدنبال بازداشت دو تبعه فرانسوی سیسل کولر و ژاک پاری که خود از فعالین اتحادیه بین المللی معلمان هستند، نیز در اعتراض به ادامه بازداشت خود در اعتصاب غذاست و با توجه به وضعیت بد جسمانی جانش در خطر است. کمپین برای آزادی کارگران زندانی وضعیت واله زمانی و نیز رضا شهابی و اسکندر لطفی را اضطراری اعلام کرده و خواستار اقدامی فوری از جانب تمام نهادهای کارگری، نهادهای بشر دوست از جمله عفو بین الملل و همه انسانهای آزادیخواه است. شما میتوانید در اشکال زیر صدای واله زمانی، رضا شهابی ، اسکندر لطفی و همه زندانیان سیاسی در ایران باشید.
-به مقامات جمهوری اسلامی نامه دهید. عمل جنایتارانه آنها را شدیدا محکوم کنید . به آنها اولتیماتوم دهید که اگر هر اتفاقی برای واله زمانی و یا رضا شهابی بیفتد حکومت اسلامی مسئول است و با خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شوید.

  • به سازمان جهانی کار اخطار دهید که دست از مماشاتش با جمهوری اسلامی بردارد و با دخالتگری خود جلوی این جنایات را بگیرد و برای آزادی فوری این فعالین که وضعیت جسمانی نامناسبی دارند و همه زندانیان سیاسی تلاش کند.
    حکومت اسلامی به دلیل زیر پا گذاشتن ابتدایی ترین حقوق کارگران و معلمان و مردم باید از سازمان جهانی کار و تمام نهادهای بین المللی اخراج شود.

شهلا دانشفر
Shahla.daneshfar2@gmail.com
https://free-them-now.com/
۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

نامه فعالان کارگری به اتحادیه‌ها در جهان: خواستار آزادی کارگران زندانی درایران شوید

گروهی از فعالان کارگری خارج از ایران در نامه سرگشاده ای به اتحادیه ها و …