واکنش های جهانی به راهبرد جدید آمریکا در افغانستان

رادیو فردا:دونالد ترامپ گفته است: «تروریست ها خلاء ناشی از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی را پر خواهند کرد»

آقای ترامپ روز دوشنبه ۳۰ مرداد، در سخنانی در مورد راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان اعلام کرد که نخست قصد داشت نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند، اما مشاورانش او را قانع کرده‌اند که برای جلوگیری از پیشروی طالبان و سقوط احتمالی دولت افغانستان، به تقویت آنها دست بزند.

وی همچنین گفت که قصد ندارد در مورد شمار نیروها یا جزئیات عملیات نظامی در آینده حرفی بزند.

در این میان، سخنان از سوی خبرگزاری‌ها به افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در آن کشور معنا شده است. شمار فعلی نیروهای آمریکایی در افغانستان نزدیک به ۸۴۰۰ تن است. پیشتر گزارش شده بود که ممکن است بین سه تا پنج هزار نیروی دیگر به آن‌ها اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد،از سخنان رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد و گفت که از حمایت آقای ترامپ و مردم آمریکا از مبارزه این کشور با تروریسم خوشحال است.

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشینگتن، گفت که راهبرد جدید آمریکا «همان چیزی بود که نیاز داشتیم».

دونالد ترامپ در سخنرانی خود از «خروج عجولانه» نیروهای نظامی آمریکا از عراق انتقاد کرده‌ و گفته بود: این خروج به حضور و تقویت داعش انجامید و ایالات متحده نباید اجازه دهد اتفاق مشابهی در افغانستان بیفتد.

او افزود: «تروریست ها خلاء ناشی از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی را پر خواهند کرد، از جمله داعش و القاعده، همانگونه که قبل از یازدهم سپتامبر چنین چیزی اتفاق افتاد. و همان طور که می‌دانیم در سال ۲۰۱۱ آمریکایی ها عجولانه و به اشتباه از عراق خارج شدند».‎

به نوشته رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، روز سه‌شنبه با استقبال از سخنان آقای ترامپ گفت که این پیمان به طور کامل نسبت به افغانستان متعهد باقی خواهد ماند و در این ارتباط من با وزیر دفاع آمریکا،‌ متحدان و همچنین شرکای بین المللی خود تبادل نظر خواهم کرد. ناتو ۱۲ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای استولتنبرگ گفت که ناتو اجازه نخواهد داد تا «افغانستان به بهشتی برای تروریست‌هایی تبدیل شود که به کشورهای ما حمله می کنند».

در این میان، به نوشته رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه با دفاع از متحد خود،‌ پاکستان، گفت که آمریکا نمی توانست بیش از این در مورد «بهشت امن» ‌پاکستان برای شبه نظامیان سکوت کند.

هوا چونینگ همچنین گفت که پاکستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و قربانیان بیشماری در این راه داده است.

به گفته این مقام دیپلماتیک چین، اسلام آباد نقش مهمی در مبارزه با تروریسم دارد و جامعه جهانی باید این موضوع را به رسمیت بشناسند.

از سویی، یکی از سخنگویان طالبان روز سه‌شنبه باانتقاد از سخنان دونالد ترامپ گفت: به جای ادامه جنگ در افغانستان، ‌آمریکاییان باید به خروج سربازان خود از افغانستان بیندیشند.

ذبیح الله مجاهد افزود: «تا زمانی که یک سرباز آمریکایی در افغانستان بماند،‌ طالبان به جهاد ادامه خواهند داد».

از سوی دیگر، به نوشته آسوشیتدپرس، جک رید،‌ سناتور دموکرات از کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، با انتقاداز سخنان دونالد ترامپ گفت که وی نیاز دارد تا بیشتر از دیپلماسی استفاده کند.

وی افزود: جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور، دو ماه پیش به قانونگذاران آمریکایی گفت که راهبرد جدیدی برای افغانستان وجود ندارد.

پیشتر رویترز به نقل از مقام‌های ایالات متحده گزارش داده بود گزینه‌های مختلفی روی میز دونالد ترامپ بوده‌است: از خروج تمامی نیروهای آمریکایی تا افزایش محدود آنها.

بر اساس این گزارش، مشاور امنیت ملی ترامپ، اچ‌ آر مک‌مستر، و برخی دیگر از مشاوران رئیس جمهوری آمریکا، هوادار طرح افزایش چهار هزار نفری نیروها در افغانستان بودند. اما استیو بنن، استراتژیست پیشین آقای ترامپ خواستار خروج همه نیروها بود و معتقد بود همچنان افقی از پیروزی احتمالی در این جنگ دیده نمی‌شود. فعالیت کاری استیو بنن در کاخ سفید، روز ۲۷ مرداد، پایان گرفت.

آقای ترامپ در کارزار انتخابات سال گذشته میلادی، از حضور نظامی آمریکا در افغانستان و روند نبردها انتقاد کرده و خواستار خروج فوری نیروها شده بود، اما در عین حال گفته بود قصد دارد به نبرد تازه‌ای با هدف پیروزی دست بزند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با یادآوری گفته‌های آقای ترامپ در جریان انتخابات، به وضعیت شکننده دولت افغانستان و احتمال سقوط آن اشاره کرد و نوشت دولت در کابل در حال حاضر هم کنترل نیمی از کشور را در دست دارد.

درگیری‌های نظامی در افغانستان، با حضور ارتش ایالات متحده، به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد؛ زمانی‌که در پی حملات یازدهم سپتامبر، ارتش آمریکا برای نابودی القاعده، وارد آن کشور شد.

اینرا هم بخوانید

هشدار سازمان ملل: دارفور سودان در معرض خطر فزاینده نسل کشی است

آلیس وایریمو ندریتو، مشاور ویژه سازمان ملل متحد در پیشگیری از نسل کشی، هشدار داده …