واکنش ها به کودتا در نیجر

روز گذشته گروهی از فرماندهان ارتش نیجر با قطع برنامه‌های تلویزیونی، در برابر بینندگان اعلام کردند با کودتا قدرت را در دست گرفته‌اند.آنها در مقابل دوربین پخش زنده تلویزیون ملی نیجر از انحلال قانون اساسی این کشور گفتند و این که مرزهای این کشور در غرب آفریقا را بسته‌اند و دولت را منحل کرده‌اند.

بازوم رئیس جمهور این کشور در حساب توییترش نوشته است: «دستاوردهایی که سخت به دست آمده، حفظ خواهند شد».او همچنین نوشته همه مردم نیجر «که دموکراسی و آزادی را دوست دارند برای حفاظت از این دستاوردها به میدان خواهند آمد».محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر از صبح چهارشنبه تحت حفاظت نیروهای گارد ریاست‌جمهوری بوده و به نوعی در بازداشت است.

 آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا «حمایت خدشه ناپذیر» واشنگتن از آقای بازوم را اعلام کرده است.

همزمان آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حمایت این نهاد بین‌المللی را از محمد بازوم و دولت او اعلام کرده است.

کشورهای غربی محمد بازوم را متحد اصلی خود برای مبارزه با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در غرب آفریقا می‌دانند.

دو کشور بورکینا فاسو و مالی که با نیجر هم مرز هستند هم در چند سال اخیر تجربه کودتا توسط گروه‌های جهادی را داشته‌اند و همین مساله کودتای امشب در نیجر را برای کشورهای غربی و سازمان ملل متحد حساس‌تر کرده است.

در هر دو کشور مالی و بورکینافاسو، کودتاگران با مداخله نظامی فرانسه سرنگون شدند. نیجر هم پیش‌تر مستعمره فرانسه بوده است.

روز چهارشنبه – ۲۶ ژوئیه – سرهنگ امادو عبدالرحمن، از فرماندهان ارتش نیجر در حالی که ۹ فرمانده دیگر او را احاطه کرده بودند، در برابر دوربین پخش زنده تلویزیون ملی نیجر گفت: «ما نیروهای نظامی و امنیتی … تصمیم گرفتیم به حکومت رژیمی که شما می‌شناسید، پایان دهیم».

ین فرمانده نظامی گفت: «این (کودتا) در پی تداوم تحلیل رفتن امنیت، رکود اقتصاد و زمامداری جامعه صورت گرفته است».

او همچنین گفت که تمامی ادارات دولتی در نیجر به حالت تعلیق درآمده‌اند اما سرپرستان امور روزانه این سازمان‌ها را در دست خواهند گرفت.

سرهنگ عبدالرحمن در این اعلامیه تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت: «از همه عوامل و نیروهای خارجی خواسته‌ایم دخالت نکنند».

او ادامه داد که: «مرزهای زمینی و هوایی نیجر تا زمان تثبیت اوضاع بسته خواهد ماند و تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمد و شد شبانه از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح به اجرا گذاشته خواهد شد».

این فرمانده نظامی که خود را سخنگوی کودتاگران معرفی کرده گفته نظامیان اکنون در قالب شورای ملی برای کنترل اوضاع زمام کشور را در دست خواند گرفت.

تنها دقایقی پس از اتمام این اعلامیه تلویزیونی، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا خواستار آزادی فوری محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر، شد.بلوک اقتصادی غرب آمریکا «تلاش برای گرفتن قدرت با استفاده از نیروی نظامی را قویا محکوم کرده است».

یجر در سالهای اخیر با ناآرامی و خشونت‌های دو گروه شبه نظامی اسلامگرا در جنوب غرب این کشور روبرو بوده که از سال ۲۰۱۵ و از مرز مالی وارد این کشور شده اند. جبهه دیگر در جنوب شرقی که متاثر از ورود گروه‌های جهادگرایی است که از شمال شرق نیجریه وارد نیجر شده‌اند.

هر دو گروه اسلامگرا خود را شاخه‌هایی از القاعده و داعش معرفی می‌کنند و خواستار استقرار «حکومت اسلامی» در این کشورند.

محمد بازوم که در سال ۲۰۲۱ طی رای‌گیری سراسری در نیجر به قدرت رسیده از متحدان فرانسه و غرب محسوب می‌شود.با این حال، تاریخ نیجر از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰ همواره با کودتا گره خورده است به طوری که در ۶۰ سال گذشته ۴ بار در این کشور غرب آفریقا کودتا شده و چندین بار دیگر هم تلاش برای کودتا نافرجام مانده است. از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

قطع قرارداد کارگران برخی مراکز درمانی و بیمارستانی با شرکت‌ بیمه‌گر

کارگران راه‌آهن از قطع قرارداد برخی مراکز درمانی و بیمارستانی با شرکت‌ بیمه‌گر طرف قرارداد …