واکنش پنتاگون به “توافق کاهش تنش در سوریه”!

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد ایالات متحده به دقت پیشنهاد روسیه درباره برپایی مناطق کاهش تنش در سوریه را مطالعه و امکان اجرای آن را بررسی خواهد کرد.

جیمز متیس، روز دوشنبه 8 می 2017 در کپنهاگ، پایتخت دانمارک گفت: «همه جنگ‌ها به پایان می‌رسند و ما دیر زمانی است که برای یافتن راه‌حلی برای پایان جنگ سوریه در تلاشیم.»

متیس درباره پیشنهاد روسیه در زمینه برپایی مناطق کاهش تنش نیز توضیح داد: «ما این پیشنهاد را بررسی می‌کنیم تا ببینم آیا قابلیت اجرا دارد یا خیر.»

توافق کاهش تنش روز پنج‌شنبه 4 می 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان پیشنهاد شد. روسیه و ایران به عنوان حامیان رژیم اسد و ترکیه به عنوان حامی اپوزیسیون اجرای این توافق را ضمانت کردند. ایالات متحده آمریکا با توجه به نقش پررنگ در نظر گرفته شده برای ایران در این توافق، با احتیاط با آن برخورد کرد، لیکن در عین حال ابراز امیدواری کرد این توافق زمینه‌ساز توافق جامع‌تری شود.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در دیدار با اعضای اصلی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش این سوال را مطرح کرد که “آیا این توافق می‌تواند پایانی بر جنگ سوریه باشد؟ باید این موضوع را بررسی کنیم.”

علیرغم اینکه آمریکا یکی از معاونان وزیر امور خارجه‌اش را راهی نشست آستانه کرده بود، از امضای این توافق سرباز زد.

روسیه، ترکیه و ایران به عنوان سه کشور حامی گفتگوهای آستانه که در 3 و 4 می در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد، سند توافقی را امضا کردند که از آن با نام سند کاهش تنش یاد شده و هدف از آن برپایی مناطقی است که هر گونه درگیری در آنها ممنوع شده است. این مناطق چهارگانه شامل ادلب، بخش‌هایی از حلب، لاذقیه و حمص است.

پیش از این رسانه‌های روسیه روز جمعه 5 می 2017 از الکساندر لاورنتییف، فرستاده ویژه روسیه به مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان نقل کرده بودند که مناطق چهارگانه سوریه به روی هواپیماهای آمریکایی بسته است. این مناطق شامل ادلب، بخش‌هایی از حلب، لاذقیه و حمص هستند. لاورنتییف گفته بود جنگنده‌های آمریکایی و هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا اجازه پرواز در این چهار منطقه که در سوریه برپا شده و درگیری‌های کمتری در آنها روی می‌دهد، را ندارند.العربیه

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …