وزارت خارجه آلمان کاردار ایران را به‌دلیل «دست داشتن تهران» در توطئه حمله به یک کنیسه احضار کرد

وزارت خارجه آلمان روز سه‌شنبه ۲۸ آذر اعلام کرد سفیر ایران در برلین را به‌دلیل دست داشتن نهادهای دولتی جمهوری اسلامی در توطئه ایجاد حریق در کنیسه‌ای در شهر بوخوم احضار کرده است.

این احضار پس از آن صورت گرفت ‌که دادگاه عالی دوسلدورف روز سه‌شنبه تایید کرد توطئه ایجاد حریق در کنیسه‌ای در بوخوم با همکاری نهادهای دولتی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

وزارت خارجه آلمان در پیامی در پیام‌رسان ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «این غیرقابل تحمل است که زندگی یهودیان در آلمان در معرض حمله قرار گیرد. ما به همین دلیل کاردار ایران را احضار کردیم. ما هیچ‌ نوع خشونت توسط عامل خارجی را تحمل نخواهیم کرد».

این وزارتخانه می‌گوید دلایل اقامه شده از سوی دادگاه برای صدور این حکم، در تعیین «عواقب و برداشتن گام‌های بعدی» از جمله در سطح اتحادیه اروپا مهم است.

دادگاه عالی دوسلدورف اواسط شهریور امسال عامل آتش‌سوزی نوامبر ۲۰۲۲ در مدرسه‌ای در شهر بوخوم را متهم کرد که از فردی در ایران دستور گرفته و هدف اصلی او نیز کنیسه‌ای بوده است که کنار مدرسه قرار دارد.

رسانه‌های آلمان متهم ۳۶ ساله این پرونده که تابعیت ایرانی-آلمانی دارد، را «بابک. ج» معرفی کرده‌اند.

اسناد دادگاه عنوان می‌کند که فرد مورد اشاره در راستای اجرای نقشه حمله خود تلاش بیهوده‌ای برای جذب یکی از آشنایانش به عنوان همدست صورت داد و او نیز ماجرا را به پلیس اطلاع داد.

بر اساس این اسناد، آمران این حمله انتظار داشتند که یک کنیسه مورد هدف قرار بگیرد، اما از آن‌جا که کنیسه تحت حفاظت کامل قرار داشت، او مواد محترقه خود را به داخل مدرسه کنار کنیسه پرتاب کرد.

بر اساس گزارش نشریه اشپیگل آلمان، این متهم از سوی دادگاه عالی دوسلدورف به ۳۳ ماه زندان محکوم شده است.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» ۱۵ اسفند پارسال به نقل از پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی دیگر نوشت که عامل هدایت‌کننده یک سری حملات ماه‌های اخیر به یهودیان و کنیسه‌ها در آلمان، یک شهروند ایرانی-آلمانی به نام رامین یکتا‌پرست است که از آلمان به ایران گریخته و او با «بابک.ج» در تماس بوده است.

طبق این گزارش، یکتاپرست از تهران و از طریق تماس با «بابک.ج» در آلمان، انجام حملات علیه اماکن یهودی را به او محول کرد.

آقای یکتاپرست که زاده آلمان و اکنون ۳۴ ساله است، مدتی یک روسپی‌خانه را در شهر لورکوزن اداره می‌کرد. رسانه‌های آلمان پیشتر نوشته بودند که او به‌دلیل آشنایی با باندهای تبهکاری در آلمان، عملا پیمانکارِ از راه دور سپاه پاسداران در انجام اهداف مورد نظر این نیرو در آلمان شده است.

وزارت کشور آلمان بهمن پارسال در پاسخ کتبی به یک نماینده مجلس این کشور تأیید کرد که «فعالیت‌های گسترده جاسوسی» نیروی قدس سپاه علیه اهداف یهودی و یهودیان آلمان افزایش یافته است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

نماینده مجلس:کسانی که مقابل تذکر حجاب مقاومت کنند بازداشت می‌شوند. از جریمه تا دستگیری

بانکی‌پور نماینده مجلس و یکی از طراحان حجاب و عفاف گفته است: جریمه بی‌حجابی در …