وزارت دفاع آمریکا از “اجرای توافق کاهش تنش در سوریه” استقبال کرد

وزارت دفاع ایالات متحده از توافق برقراری مناطق «کاهش تنش» در سوریه که به ابتکار روسیه، ایران و ترکیه در سوریه در قزاقستان حاصل و از بامداد شنبه اجرایی شد، استقبال و در عین حال بر ادامه نبرد علیه داعش تاکید کرد.

سخنگوی پنتاگون گفت، «آمریکا نقشی در حصول این توافق و گفتگوهای مربوط به آن نداشت، اما ما قطعا از هرگونه تلاش بین المللی برای کاهش خشونت، دسترسی برای کمک‌های بشردوستانه به مناطق نیازمند و در نهایت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه استقبال می‌کنیم.»

آدریان رنکین گالووی در ادامه تاکید کرد «هیچ منطقه امنی برای داعش وجود ندارد و ایالات متحده به همکاری با نیروهای متحد خود برای شکست پیکارجویان داعش و آزادسازی مناطقی که در کنترل آن گروه است، ادامه می دهد.»

روسیه می‌گوید جنگنده‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا نمی‌توانند در چهار منطقه که در این توافق مشخص شده است، پرواز کنند. بزرگترین منطقه پرواز ممنوع در این توافق در شمال سوریه قرار دارد که استان ادلب و نواحی اطراف آن، لاذقیه، حلب و حما را در بر می‌گیرد و بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

گفته می‌شود هدف از این توافق اتخاذ اقداماتی برای کاهش تنش در این چهار منطقه است که مخالفان مناطق وسیعی را کنترل می‌کنند و وابستگی به تروریست‌های داعش ندارند.

دولت سوریه از این توافق حمایت کرده است، اما می‌گوید به جنگ علیه گروه‌هایی که تروریست می‌خواند ادامه خواهد داد. مخالفان مسلح دولت سوریه که در گفتگوهای آستانه شرکت کرده‌اند با این توافق مخالف هستند و می‌گویند نقش ایران را به عنوان تضمین کننده توافق به رسمیت نمی‌شناسند.

اسامه ابو زید سخنگوی هیات مخالفان سوریه در گفت‌گوهای آستانه گفت «ما بخشی از این توافق نیستیم؛ این توافقی بین سه کشور است که ربطی به ما ندارد و همانگونه که گفتم، ما با حضور ایران در این توافق، موافق نیستیم.»

به گفته او «ایران در پی تغییر بافت جامعه سوریه است که به تنش‌های فرقه‌ای در منطقه دامن می‌زند و تنها گروه داعش و القاعده از آن بهره می‌برند.»

فعالان سوری در مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی سوریه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند، گرچه دولت سوریه اقدامات پراکنده‌ای در نقض این توافق انجام داده است، اما آرامش نسبی در این مناطق وجود دارد و وضعیت به مراتب بهتر از گذشته است.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی»

وحید مجید رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و …