وضعیت جنگ در موصل

نیروهای عراقی «محاصره بخش قدیمی» شهر موصل را آغاز کردند

به گفته يک فرمانده عراقی، نیروهای اين کشور تحت حمایت آمریکا یک هفته پس از عملیات قبلی خود برای بیرون راندن پیکارجویان «خلافت اسلامی» از روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت عملیات جدید برای محاصره بخش قدیمی شهر موصل را آغاز کردند.

سامی الاراثی از فرماندهان نیروهای مخصوص ارتش عراق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت طرح کلی عملیات تغییر کرده و پس از مشاهده دشواری پیشروی از جبهه های جنوبی از هفته پیش عملیات تهاجمی برای تصرف بخش قدیمی شهر از جبهه های شمالی صورت می گیرد.

همزمان با حملات نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق از جبهه های شمالی واحدهای نیروهای مخصوص از مسیر محلات صنعتی واقع در غرب شهر به سمت مرکز قدیمی موصل پیشروی می کنند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا نیز روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت:«پیشروی از چند محور دشمن را با معماهای متعددی مواجه کرده که نمی تواند به آنها واکنش نشان دهد.» به گفته او طی هفته گذشته نیروهای عراقی بیش از ۳۰ کیلومتر مربع را از پیکارجویان «خلافت اسلامی» بازپس گرفته اند.

روز پنجشنبه صدها نفر از غیرنظامیان ساکن این محلات از درگیریها گریختند. سربازان عراقی سعی می کنند به آنها کمک کنند. تعدادی از غیرنظامیان مجروح از مناطق نزدیک به محل درگیری ها انتقال یافته و زنی که به نظر می رسید هر دو پای خود را از دست داده است توسط یک زره پوش به سرعت از منطقه خارج شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که عملیات آزاد سازی شهر موصل از ماه اکتبر آغاز شد و بخش شرقی این شهر اوایل سال ۲۰۱۶ بازپس گرفته شد. نبرد بر سر مناطق پرجمعیت و بخش های قدیمی تر در نیمه غربی موصل به نسبت کندتر پیش رفته است.

شهر موصل و یک سوم از خاک عراق حدود سه سال پیش در جریان هجوم ناگهانی گروه «خلافت اسلامی» از سوريه به شمال عراق به تصرف این گروه درآمد. امروزه بخش اندکی از محلات غربی شهر موصل تنها مناطق شهری است که در تصرف این گروه باقی مانده است.

سازمان ملل متحد تخمین می زند که حدود ۳۵۰ هزار نفر از مردم در محلات غربی موصل که تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» است گرفتار هستند. بر اثر درگیری های هفته اخیر حدود ۱۱ هزار نفر از مردم از این مناطق گریخته اند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا گفت با وجودیکه قدرت تدافعی «خلافت اسلامی» در موصل بشدت تضعیف شده ولی هنوز نمی توان پیش بینی کرد که عملیات آزاد سازی این شهر چه مدتی طول خواهد کشید.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است! معیشت اساتید را تامین کنید!

وبسایت حکومتی« شفقنا» به نقل از آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه …