وضعیت زندگی در غزه به روایت آمار و تصاویر

جنگ حماس و اسرائیل سبب شده که یک میلیون و۵۰۰ نفر در منطقه رفح پناه بگیرند، منطقه‌ای که جمعیت قبلی آن ۲۷۰ هزار نفر بود.طبق آمار سازمان ملل متحد هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفری غزه مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. در گاهشمار کوتاه زیر، نگاهی به روند افزایش شمار آوارگان غزه انداخته‌ایم. بی بی سی

رشدی ابوالعوف خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه می‌گوید که زندگی در این منطقه هیچ گاه آسان نبوده و کمبود برق، آب تمیز و مسأله ریختن فاضلاب به داخل دریا وجود داشته است.با شروع جنگ اخیر غزه این معضلات بسیار وخیم شده است. بعضی از ساکنان شمال غزه به بی‌بی‌سی گفته اند که کودکان چندین روز بدون غذا بسر می‌برند.سازمان بهداشت جهانی هم می‌گوید که برای کمک رسانی به مردم با «محدودیت‌ها و جلوگیری‌های مکرر» رو به رو بوده است.در زیر نگاهی به وضعیت کمک رسانی در حال حاضر و معضل کمبود آب در این منطقه انداخته‌ایم:

از جمله امکانات صدمه دیده در اثر جنگ، خدمات آمبولانس و امدارسانی بوده است. گرافیک زیر جزییات بیشتری را از صدمات به آمبولانس‌ها و کارکنان هلال احمر نشان می‌دهد:

افزایش قیمت‌ مواد غذایی

یکی از ساکنان غزه که در دیرالبلح زندگی می‌کند به بی‌بی‌سی گفته که قیمت مواد غذایی «نجومی» شده است.قیمت یک بطری آب معدنی که بسیار کمیاب است به میزان ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و یک جعبه تخم مرغ هم ۱۰۰ شِکِل فروخته می‌شود که افزایش قیمتی حدود ۵۶۰ درصد داشته است.در زیر نگاهی به افزایش میانگین قیمت مواد غذایی در غزه نسبت به قبل از جنگ می‌کنیم. البته اگر کسی بخواهد در صف مواد غذایی کمیاب منتظر نماند، باید مبالغ بسیار بیشتری بپردازد.

ویرانی‌های غزه

نقشه زیر که با تحلیل داده‌های ماهواراه‌ای توسط «کوری شِر» از دانشگاه شهر نیویورک و «جامون ون دن هوک» از دانشگاه ایالتی اورگن انجام شده و نشان می‌دهد که از آغاز حمله اسرائیل کدام مناطق شهری آسیب شدید دیده‌اند.به گفته تهیه‌کنندگان نقشه دستکم ۱۵۰ هزار ساختمان در کل نوار غزه دچار آسیب شده‌اند که بیشتر در شمال غزه و شهر غزه بوده است.در خان یونس هم ۶۴ درصد از ساختمان‌ها آسیب دیده است:

اینرا هم بخوانید

مجمع تشخیص مصحلت: برداشت جریمه از حساب زنان در لایحه عفاف و حجاب مغایر اقتصاد مقاومتی است!

شبکه شرق، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر …