وضعیت فاجعه‌بار بیمارستان ناصر در خان یونس پس از حمله اسرائیل

یورونیوز:وحشت در بیمارستان ناصر

بیمارستان ناصر تازه‌ترین کانون عملیات اسرائیل است که بخش‌های درمانی در سرتاسر باریکه غزه را در بمباران‌های روزانه نابود کرده است.

ویدئویی از پیامدهای حمله شبانه دیشب نشان می‌دهد که پزشکان با برانکارد از راهرویی پر از دود و غبار، بیماران را به مکان دیگر منتقل می‌کنند. یک پزشک از چراغ قوه گوشی تلفن همراه خود برای روشن کردن یک اتاق تاریک استفاده کرد که در آن مردی مجروح از شدت درد فریاد می زد و صدای شلیک گلوله هم از بیرون می‌آمد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نتوانست این ویدیوها را مستقلا تأیید کند اما به نظر با گزارش‌های واصله مطابقت داشتند.

دکتر خالد السر، یکی از جراحان حاضر در بیمارستان ناصر، به آسوشیتدپرس گفت که هفت تن از بیمارانی که در اوایل روز پنجشنبه مورد حمله قرار گرفتند، قبلاً هم به دلیل جراحات قبلی خود تحت درمان بودند.او گفت: «وضعیت هر ساعت و هر دقیقه در حال تشدید است.»

بی بی سی:رئیس بیمارستان ناصر که بزرگترین مرکز پزشکی و درمانی در جنوب غزه است، می‌گوید پس از یورش سربازان اسرائیل به این بیمارستان «اوضاع فاجعه‌بار» است.

دکتر ناهد ابو تیما،‌ رئیس بیمارستان ناصر در خان یونس، ساعتی پیش به بی‌بی‌سی گفت با آغاز یورش سربازان اسرائیلی چندین بیمار نیازمند مراقبت‌های ویژه در وضعیت خطرناکی قرار گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل یورش خود به داخل ساختمان بیمارستان ناصر را امروز – پنچشنبه ۱۵ فوریه – در حالی شروع کرد که گفته است هدف از این «عملیات دقیق و محدود» یافتن افرادی از حماس است که ظن آن می‌رود در حملات هفتم اکتبر به اسرائیل دست داشتند.ساعتی بعد از آغاز این یورش ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تعدادی از مظنونان عملیات بیمارستان ناصر را دستگیر کرده است.ارتش اسرائیل اضافه کرده است که «اطلاعات معتبری در اختیار دارد که حماس تعدادی از گروگان‌ها را در بیمارستان ناصر نگه داشته است و ممکن است اجساد آنها همچنان در آنجا باشد».

فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهد که کارکنان پزشکی با عجله بیماران را با برانکارد از راهروی پر از دود می‌برند. یک پزشک این بیمارستان می گوید وضعیت «هر ساعت و هر دقیقه» در حال وخیم‌تر شدن است.

ویدئویی که توسط فلسطینی‌ها گرفته شده و توسط بی‌بی‌سی تایید شده است، صحنه داخل بیمارستان ناصر را نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی برای ورود آماده می‌شوند.ارتش اسرائیل روز گذشته – چهارشنبه – به هزاران فلسطینی آواره پناه گرفته در بیمارستان ناصر خان یونس دستور تخلیه داده و اعلام کرده بود که «مسیر امنی» برای خروج آنها باز شده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید به کارکنان بیمارستان ناصر اطمینان داده است که می‌توانند به درمان بیماران غزه ادامه دهند، اما دکتر اشرف القادره، سخنگوی اداره بهداشت غزه که تحت مدیریت حماس است اظهارات ارتش اسرائیل را رد کرده است.

او می‌گوید که نیروهای اسرائیلی در داخل بیمارستان ناصر، مدیریت این بیمارستان را مجبور کرده‌اند «بیماران مراقبت‌های ویژه را بدون تجهیزات پزشکی نگه دارند که جان آنها را در خطر جدی قرار می‌دهد.»

رئیس بیمارستان ناصر: وضعیت فاجعه‌بار است

ساعتی پس از آغاز یورش سربازان ارتش اسرائیل به داخل بیمارستان ناصر، ناهد ابو تیما، رئیس این بیمارستان در شهر خان یونس، به بی‌بی‌سی از وضعیتی که او «فاجعه بار» ارزیابی کرد گفت.

«بسیاری از بیماران ما دچار ضایع نخاعی، قطع عضو و جراحاتی هستند که مانع از راه رفتن و حرکت کردن و راه رافتن آنها می‌شود».

دکتر ابو تیما به بخش عربی بی‌بی‌سی گفته حمله سنگین توپخانه و تیراندازی و انفجارهای متعدد در اطراف محوطه بیمارستان ناصر، از حوالی نیمه شب گذشته آغاز شده و به گفته او وضعیتی «فاجعه بار و خطرناک» برای بیماران باقی‌مانده در داخل این مرکز درمانی پدید آورده است.

سازمان امدادرسان پزشکان بدون مرز هم روز پنجشنبه گزارش کرد که بیمارستان ناصر پیش از آن که نیروهای اسرائیلی وارد آن شوند زیر آتش قرار گرفته بوده است. این نهاد بین‌المللی هم وضعیت در بیمارستان ناصر را «آشفته» ارزیابی کرده است.

رئیس بیمارستان ناصر که بزرگترین مرکز پزشکی و درمانی در شهر خان یونس – جنوب نوار غزه – است در گفتگو با بخش عربی بی‌بی‌سی از امدادگران سازمان ملل متحد و صلیب سرخ خواسته برای نجات بیماران باقی‌مانده در ساختمان و کارکنان بیمارستان اقدام کنند. بر اساس تازه‌ترین آماری که مقام‌های بهداشتی غزه منتشر کرده‌اند، در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ فلسطینی کشته و ۱۰۰۴ نفر زخمی شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی حماس در غزه می‌گویند که تاکنون ۲۸ هزار و ۶۶۳ نفر که اکثر آنها زنان و کودکان هستند، در حملات اسرائیل به غزه جان خود را ازدست دادند. همچنین برپایه تازه‌ترین آمار مقام‌های بهداشتی حماس، ۶۸ هزار و ۳۹۵ فلسطینی از آغاز جنگ اسرائیل و حماس مجروح شده‌اند.

اسرائیل پس از آن به غزه حمله کرد که افراد مسلح به رهبری حماس در روز ۷ اکتبر در یک حمله غافلگیرانه به اسرائیل دست کم ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر را گروگان گرفتند.

آماده‌باش ارتش اسرائیل برای تهاجم زمینی به رفح

عملیات امروز در بیمارستان ناصر پس از چند روز هشدار ارتش اسرائیل مبنی بر بررسی حمله به جنوبی‌ترین شهر غزه، رفح انجام شد.بنیامین نتانیاهو به‌رغم فشار بین‌المللی تاکید کرد که نیروهای اسرائیلی به سوی شهر رفح در جنوب غزه پیشروی خواهند کرد. او به ارتش اسرائیل دستور داده است که برای حمله زمینی آماده شود.حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند، شهری که در معرض بمباران شدید بوده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

خامنه ای با اعلام ٥ روز عزای حکومتی؛ اعلام کرد مخبر در مقام مدیریت قوه‌ مجریه قرار میگرد

*خامنه ای ضمن اعلام پنج روز عزای حکومتی بدنبال کشته شدن رئیسی، اعلام کرد، “محمد …