گاردین:همکاری چند دانشگاه غربی با دانشگاه شریف در زمینه تحقیقات فناوری پهپاد

روزنامه بریتانیایی گاردین روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن، در گزارشی فاش کرد که برخی افراد دانشگاهی در بریتانیا، استرالیا و ایالات متحده در تحقیقات مربوط به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، پهپاد، با دانشگاه صنعتی شریف در ایران مشارکت داشته‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه تحقیقات مورد اشاره به صورت مشترک از سوی دانشگاه‌های ساوتهمپتون بریتانیا، نیو ساوت ولز در سیدنی استرالیا، هیوستون آمریکا و دانشگاه صنعتی شریف در تهران انجام شده است.

دانشگاه شریف تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا قرار دارد.گاردین در گزارش خود با استناد به نظر چند کارشناس نوشته است که این تحقیقات مشترک دارای کاربرد نظامی مستقیم بوده است. از نظر برخی از این متخصصان، این پروژه مشترک به طور بالقوه «بسیار خطرناک» بوده است.

تحقیقات مورد اشاره روزنامه گاردین در سال ۲۰۲۳ توسط «مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک» که یک پلتفرم جهانی است انجام شده است. در این تحقیق استفاده از پهپادها در شبکه‌های بی‌سیم و به عنوان هاب ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته است.

کانر هیلی، مدیر تحقیقات دولتی در نشریه آمریکایی آی‌پی‌وی‌ام که بر فناوری‌های امنیتی متمرکز است در این خصوص می‌گوید: «فناوری ارائه‌شده در این مقاله پیامدهای مستقیمی برای استفاده نظامی دارد. این توانایی با ایجاد کانال‌های ارتباطی جدید باعث می‌شود تا پهپادها در شرایطی که دشمن پارازیت ارسال می‌کند هم به فعالیت خود ادامه دهند.»

در میان نهادهای مالی حامی این تحقیق نام شوراهای تحقیقاتی وابسته به اتحادیه اروپا و همچنین دولت‌های بریتانیا و استرالیا دیده می‌شود.هرچند دانشگاه شریف در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و کانادا قرار دارد، گاردین در گزارش خود تأکید کرده است که مواردی که نشان دهد این پژوهش تحریم‌ها را نقض کرده یا با آنها در تضاد بوده، پیدا نکرده است.

اینرا هم بخوانید

روایت اژه ای از پرونده فسا سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار چای بش با ۴۵ متهم حکومتی!

داژه ای: در پرونده فسا چای بش عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ …