وضعیت نامعلوم هشت معترض «پرونده اکباتان».”قاضی اجازه ورود وکلای مستقل را نمی دهد”

https://t.me/Followupiran

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان: وضعیت نامعلوم هشت معترض «پرونده اکباتان».”قاضی اجازه ورود وکلای مستقل را نمی دهد”
🔹️درحالی که حدود دو ماه به سالگرد جنبش زن، زندگی آزادی و کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، باقی مانده، شماری از دستگیرشدگان و پرونده‎های پرسروصدای ماه‏های گذشته همچنان بدون رسیدگی باقی مانده است. پرونده متهمان مرتبط با مرگ آرمان علی‎وردی در شهرک «اکباتان» یکی از مواردی است که علی‎رغم گذشت ماه‎ها از دستگیری متهمان، نگهداری طولانی‎مدت در بازداشتگاه آگاهی و اخذ اعترافات اجباری هنوز خبری از دادگاه و صدور حکم در پرونده آنان نیست.

🔹️بی‌خبری در مورد هشت بازداشت‎شده مرتبط با این پرونده در شرایطی است که به گفته یک منبع آگاه، «حسین نعمتی» حدود دو هفته پیش به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب منتقل شده، اما مشخص نیست این انتقال مربوط به جلسه دادگاه وی بوده است یا نه. همچنین به گفته این منبع، او در دادگاه با لباس‎های بازداشتگاه اداره آگاهی دیده شده که نشان می‎دهد دستکم تعدادی از متهمان پرونده همچنان در اداره آگاهی تحت بازجویی و فشار قرار دارند. این منبع همچنین می‏گوید که قاضی صلواتی اجازه ورود وکلای مستقل به این پرونده را نداده و به همین دلیل متهمان این پرونده که با اتهامات سنگینی نیز روبرو هستند، تاکنون از داشتن وکیل محروم بوده‎اند. خانواده یکی از این افراد گفته که قاضی صلواتی آنها را تهدید کرده که «در صورت گرفتن وکیل مستقل و حقوق بشری، وضعشان بدتر خواهد شد. »

🔹️میلاد آرمون، مهدی حسینی، حسین نعمتی، نوید نجاران، علیرضا برمزپورناک، امیرمحمد خوش‌اقبال، علیرضا کفایی و مهدی ایمانی هشت متهم این پرونده هستند که تاکنون شناسایی شده‎اند.

🔹️در پرونده مرگ آرمان علی‌وردی، در ابتدا پنج نفر به نام‎های میلاد آرمون، مهدی جهانی، بهراد حصاری، نستوه نیکخواه و محمد پسندیان دستگیر شدند که بعدتر به جز میلاد آرمون، همگی از این اتهام تبرئه و آزاد شدند. به گفته منابع آگاه، دستگیری‎های این پرونده، بیش از آنکه براساس مدارک معتبر باشد، براساس اعترافات دستگیرشدگان در اداره آگاهی صورت گرفته است. پیش‌تر یک منبع آگاه نزد کمیته تایید کرده بود که تمامی دستگیرشدگان تحت شکنجه‎های سخت قرار گرفته‎ و بعضا ناچار به اعتراف علیه خود شده‎اند.

🔹️میلاد آرمون، ۲۴ ساله، متهم ردیف اول این پرونده است که در تاریخ ۱۲ آبان‎ماه ۱۴۰۲ دستگیر شد. در روز ۱۲ آبان، حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ از دستگیری پنج نفر در این رابطه خبر داد. سپس فیلمی با حضور حسن رحیمی و خبرنگاران و پنج فرد دستگیرشده، منتشر شد که در آن میلاد آرمون در حالی که چشمانش با یک ماسک پوشانده شده، چندین‎بار در پاسخ به حسن رحیمی و خبرنگاران می‌گوید که او چاقو نداشته و ضربه‌ای را به آرمان علی‎وردی نزده است. میلاد آرمون به «محاربه و مشارکت در قتل عمد» متهم شده است.

🔹️علیرضا کفایی متهم دیگر پرونده است که به «مشارکت در قتل عمد، اخلال در نظم و آسایش عمومی و مشارکت در ضرب و جرح عمدی» متهم شده است. او یکی از متهمانی بود که در بازسازی صحنه جرم نیز به محل آورده شد. در تصاویری که توسط خبرگزاری میزان انتشار یافت، او در چندین تصویر در حال تشریح روز حادثه دیده می‎شد. پیش‎تر چندین منبع تایید کرده بودند که او به دلیل شکنجه‎های بسیار طاقت‎فرسا تمام اتهامات را پذیرفته و مسئولیت قتل مأمور بسیجی را گردن گرفته است.

🔹️محمدمهدی حسینی از متهمان اولیه پرونده اکباتان است که در آبان‌ماه ۱۴۰۱ دستگیر شد. او ساکن شهرک آزادی است و گفته می‌شود که در این پرونده به «محاربه» متهم شده است.

🔹️مهدی ایمانی دیگر متهمی است که در این پرونده به «محاربه» متهم شده است. او از جمله دستگیرشدگان این پرونده است که پیش‎تر با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، اما مجددا دستگیر و این‏بار با اتهام سنگین محاربه روبرو شد.

🔹️حسین نعمتی، ۲۵ ساله، دیگر متهم این پرونده، در تاریخ ۲۳ آذر دستگیر شد و به «مشارکت در قتل عمد، اخلال در نظم و آسایش عمومی و مشارکت در ضرب و جرح عمدی» متهم شده است.

🔹️علیرضا برمز، یکی از اولین دستگیرشدگان این پرونده است که در کیفرخواست صادره توسط دادسرای جنایی تهران به «مشارکت در قتل عمد، مشارکت در ضرب و جرح عمدی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و توقیف غیر قانونی» متهم شده است. به گزارش دادبان او متولد سال ۱۳۷۶ و در ابتدا توسط اطلاعات سپاه استان تهران بازداشت و پس از نزدیک به یک هفته به آگاهی تهران تحویل داده می‌شود. او نیز مانند سایر متهمان این پرونده در جریان بازجویی تحت شکنجه قرار گرفته و وادار به اعتراف اجباری می‎شود.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان, [13.07.2023 16:42]
🔹️امیرمحمد خوش‌اقبال، یکی دیگر از متهمان پرونده شهرک اکباتان است که در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای جنایی تهران به «مشارکت در قتل عمد، مشارکت در ضرب و جرح عمدی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و توقیف غیرقانونی » متهم شده است. به گزارش دادبان امیرمحمد خوش‌اقبال که در آبان سال گذشته (۱۴۰۱) سرباز نیروی هوایی ارتش بوده، در ابتدا توسط «حفاظت اطلاعات نیروی هوایی ارتش» دستگیر می‌شود. بازداشت او زمانی صورت می‌گیرد که یکی از سربازان وضعیت او را به اتهام داشتن تصاویری از «اغتشاشات» در موبایل خود به حفاظت گزارش می‌کند.

او سپس در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات نیروی هوایی ارتش مورد شکنجه قرار می‌گیرد تا به مشارکت در قتل آرمان‌ علی‌وردی اعتراف کند. به گفته یک منبع آگاه «امیرمحمد را به قدری شکنجه کردند تا اعتراف کند آنقدر با کف کفشهایم بر او [آرمان علی‌وردی] زدم که از کف کفش‌ها خون می‌چکید و اما باز هم به ضربه زدن ادامه می‌دادم.»

🔹️نوید نجاران آخرین متهم دستگیرشده در این پرونده است که در اهواز دستگیر شد. او متولد ۱۳۷۱ و مهندس عمران است و از زمان دستگیری‎اش تاکنون هیچ اطلاعات بیشتری در خصوص وضعیت پرونده‎ و شرایط نگهداری‎اش منتشر نشده است.

🔹️در مدت حدود ۹ ماه گذشته از زمان مرگ آرمان علی‌وردی و دستگیری‎های مرتبط با آن، تاکنون هیچ‎یک از خانواده‏های دستگیرشدگان این پرونده در مورد شرایط زندانیان‎شان حاضر به گفتگو نشده‎اند. این مساله وضعیت پرونده متهمان این پرونده را نگران‌کننده می‌کند. منابع مطلع می‎گویند خانواده‎ها، افراد دستگیرشده و همه اطرافیان آنها به شدت تحت فشار و تهدید قرار دارند. دادگاه نیز با ممنوع کردن ورود وکلای مستقل به پرونده، عملا راه را برای کسب هرگونه اطلاعی از روند دادرسی در این پرونده مسدود کرده است.

🔹توجه: برای مشاهده لیست کامل بازداشتی‌ها اینجا (h

را ببینید. (این لیست به‌روز می‌شود)

@Followupiran

🆔@Followupiran

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …