اولتیماتوم کارگران رسمی نفت به تجمعات سراسری.تجمع کارگران رسمی نفت هلدینگ خلیج

فضای اعتراضی در میان کارگران نفت گسترش می یابد. کارگران نفت چه هزاران کارگر غیر رسمی که در چنگال پیمانکاران زالو صفت معیشتشان مدام مورد تعرض قرار دارد، و چه کارگران رسمی که به کل شرایط کار و حقوق خود اعتراض دارند در ماههای اخیر بارها صدای اعتراضشان را به شرایط برده وار کار بلند کرده اند. اکنون کارگران رسمی نفت اولتیماتوم داده اند که اگر خواستهایشان تا اول تیرماه پاسخ نگیرد بطور مشخص روز نهم تیرماه دست به تجمعات گسترده ای در سطح سراسری خواهند زد.

در همین راستا امروز دهم خرداد کارگران رسمی نفت هلدینگ خلیج روبروی پتروشیمی دست به تجمع زدند. این کارکنان با دست نوشته ها و پلاکاردهایشان و با سخنرانی های اعتراضی شان خواستها و مطالبات فوری خود را اعلام کردند. کارگران رسمی نفت همچنین در پنجم خرداد ماه در شهرهای تهران مقابل مجلس اسلامی، اهواز مقابل ساختمان مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب، درعسلویه مقابل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، در ماهشهر مقابل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی‌ منطقه و همینطور در شرکت ملی نفت گچساران، پالایشگاه آبادان، شرکت نفت فلات قاره بهرگان، شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان و سکوی مجتمع دریایی ابوذر تجمع کردند و بر خواستهایشان تاکید کردند و اعتراضشان به شرایط نا امن و ناجور کار را بیان کردند. اما تاکنون جوابی نگرفته اند.

یک اعتراض این کارگران به نحوه افزایشات عمومی حقوق سال ۱۴۰۰ است . شرایط سخت کاری و نا امنی محیط کار خصوصا در مناطق عملیاتی و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خرید کارگران در برابر رشد افسار گسیخته تورم و هزینه های زندگی موجب سر بلندکردن اعتراضات در میان این کارگران شده است.

به گفته کارگران رسمی باستناد ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت کلیه کارکنان عملیاتی از مجموعه قوانین خاص خود برخوردار بوده و تابع مجموعه قوانین خدمات کشوری نیستند. به این معنا که بر اساس این ماده مجموعه قوانین نفت هیچ محدودیتی اعم از کف یا سقف، برای کارکنان عملیاتی جایز الاجرا نیست. این کارگران خواستار اجرای این ماده و اصلاح احکام کارگزینی که بشدت به ضرر تمامی کارگران و بوِیژه کارگران عملیاتی است، هستند. کارگران رسمی نفت مصوبه افزایشات عمومی مزدی سال ۱۴۰۰ را تعرضی به زندگی و معیشت خود میدانند. این کارگران در این رابطه چندین تجمع داشته اند اما پاسخی نگرفته اند.

از همین رو طی بیانیه ای خطاب به وزیر نفت اولتیماتوم داده اند که چنانچه تا تاریخ یکم تیرماه نحوه افزایشات عمومی حقوق، تعریف حکم کارگزینی، محدودیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و محدودیت سقف و سایر ایرادات تفسیر و اجرای قانون برطرف نگردد، روز نهم تیرماه دست به تجمع و اعتراضات گسترده‌تری خواهند زد و تا تحقق خواست و مطالبات‌شان به اعتراض خود ادامه خواهند داد. بر اساس همین مطالبات کارگران رسمی مجتمع گاز پارس جنوبی SPGC نیز در حال جمع‌آوری طوماری اعتراضی در سطح پالایشگاه‌های ۱۳گانه بوده اند. جمع‌آوری امضاهای این طومار روز دوشنبه ۱۰ خرداد به اتمام رسید و کارکنان ساعت ۱۰ صبح جلوی ساختمان مرکزی ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی حضور پیدا کرده و امضاها را به مدیریت ارائه دادند.

کارگران غیر رسمی نفت نیز همواره با بیانیه های اعتراضی خود حمایت خود را از اعتراضات کارگران رسمی نفت اعلام داشته و بر خواستهای فوری شان تاکید کرده اند. در میان این بخش از کارگران نیز اعتراض گسترده است. از جمله آخرین خبر اینست که در پیش از ظهر روز ۹ خرداد شماری از کارگران اخراج شده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر با خواست بازگشت به کار مقابل ورودی انبار نفتی این شهر تجمع کردند . اخراج ها و تعویق پرداخت دستمزدها از موضوعات مهم اعتراضات در میان کارگران غیر رسمی نفت است. بعلاوه داشتن امنیت شغلی، کوتاه شدن دست پیمانکاران، لغو قوانین ویژه اقتصادی، پایان دادن به امنیتی کردن محیط کار، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها، افزایش حقوق ها به بالای دوازده میلیون از جمله خواستهای اعلام شده این بخش از کارگران است.

این چنین است که هم اکنون اعتراضات در میان کارگران نفت گسترده است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران
10 خرداد ۱۴۰۰، 31 مه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …