٢٦ شهریور: تظاهرات مردمی در همدان، تجمع خانواده های بازداشت شدگان در تهران و اخباری دیگر

امروز ۲۶ شهریور خبرها از به خیابان آمدن شبانه مردم در شهر همدان و فریاد شعارهای ضد حکومتی گزارش میکند. مردم شعار میدهند: مرگ بر جمهوری اسلامی.  نیروهای سرکوب به سوی مردم شلیک میکنند و جوانان با آنها درگیر شده اند. حکومت اقدام به دستگیری از تظاهر کنندگان کرده است.  

امروز همچنین خانواده های دستگیر شدگان اعتراضات روز گذشته در تهران در مقابل “ستاد فرماندهی یگان امداد تهران” تجمع کردند و خواستار آزادی آنها شدند . نیروهای سرکوب به خانواده های خشمگین حمله کردند و سعی در پراکنده کردن تجمع  کنندگان داشتند. طبق گزارشات در شهرهای دیگر هم دستگیری هایی بوده است. خبرها از دستگیری ۱۵ نفر در دهدشت حکایت میکند.

خبر دیگر تحصن و اعتصاب غذای سروناز احمدی زندانی سیاسی در اوین و همسر کامیار فکور در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان تبعیدی به قزل‌حصار  است.  سروناز احمدی در نامه اعتراضی خود از زندان در رابطه با این اعتصاب غذا مینویسد: “دوازدهم شهریور کامیار را به‌همراه دوازده زندانی دیگر با دروغ در روز ملاقات به بند امن زندان قزلحصار کرج تبعید کردند، .. هر روز هم خبری از وضعیت اسفبارشان می‌رسد، از ضرب‌وشتم تا بی‌هوشی جعفر ابراهیمی، معلمی که به‌جای تبعید به‌خاطر وضعیت وخیم سلامتی‌اش باید عدم تحمل حبس دریافت می‌کرده است. در روز این تبعید پس از اعتراضم با همراهی همبندیانم به من وعده داده شد که کامیار تا یک هفته آینده به‌خاطر حضور من در زندان اوین به این زندان بازمی‌گردد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. حالا این سیزده نفر در اعتصاب غذا هستند در حمایت از قیام ژینا و بار دیگر نشان داده‌اند که هر جا ستمی هست مقاومتی هم هست. من هم از امروز بیست‌وششم شهریور در همراهی با مقاومت این زندانیان در اعتصاب غذا خواهم بود و پس از پایان اعتصاب غذای این زندانیان هم اعتراضم به این تبعید و سرکوب مضاعف در زندان از طریق تبعید را با تحصن و در صورت لزوم مجددا اعتصاب غذا نشان خواهم داد، تا زمانی که همسرم به این زندان بازگردانده شود و هر دو در یک زندان باشیم”.  گفتنی است که سیزده زندانی تبعید شده به زندان قزلحصار در همراهی با انقلاب  و حمایت از اعتراضات مردمی در ایران از صبح روز۲۵ شهریور به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا زده اند.

در ادامه سرکوبگریهای حکومت امروز ۲۶ شهریور جلسه رسیدگی به اتهامات کامران ساختمانگر از فعالین کارگری شهر سنندج در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج و بدون داشتن وکیل برگزار شد. اتهامات او از جمله عبارتند از:” فراخوان دادن مردم به اعتراض و اعتصاب در اعتراض به قتل مهسا امینی از طریق مصاحبه با رسانه‌ها، حضور در تجمعات اعتراضی پاییز ۱۴۰۱ و جنبش ژن ژیان ئازادی، انتشار تصویر و پیام دایه شریفه در اعتراض به مرگ مهسا امینی و حمایت علنی از خانواده رامین حسین پناهی و تشویق مردم به اعتراض و حضور در خیابانها علیه نظام از طریق فضای مجازی و همکاری با احزاب سیاسی کردستان”. همچنین بنا برخبرها در روز گذشته آرمان سهرابی از معلمان دیواندره و در ۲۴ شهریور کودکی ۱۵ ساله به اسم کاوان رضایی در سنندج بازداشت شدند. آزادی بازداشت شدگان انقلاب یک خواست فوری همه مردم است و  شعار زندانی سیاسی  آزاد باید گردد یک شعار اعتراضی مردم در روز گذشته بود.

روز ۲۶ شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه یکشنبه های اعتراضی در کرمانشاه به خیابان آمدند و علیه فقر و گرانی و بی تامین شعارهای اعتراضی خود را سر دادند. بازنشستگان شعار میدادند: “دولت ورشکسته دشمن بازنشسته”، “بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن”، “بازنشسته به پا خیز برای رفع تبعیض”، “کشور پر در آمد چه بر سر تو آمد”، “حقوق نصفه نیمه ، سکوت کنی همینه”، “نه دولت، نه مجلس نیستند به فکر ملت”،”دولت خیانت میکند، مجلس حمایت میکند”، و “خواسته ما این زمان، معیشت است و درمان”.

در تجمع بازنشستگان دو بنر با نوشته های “معیشت، منزلت ، حق مسلم ماست” و “لشکری، کشوری، تامین اجتماعی ، اتحاد اتحاد” توجه ها را بخود جلب میکرد. این نوشته ها و شعارهای بازنشستگان  معترض فراخوانی به اتحاد سراسری همه بازنشستگان علیه فقر و گرانی و دزدیها و اختلاسهاست.  

لازم به یاد آوری است که با وجود تمهیدات سرکوبگرانه حکومت روز گذشته در گرامیداشت سالگرد انقلاب و مهسا امینی این نماد انقلاب زن زندگی آزادی در دست کم ۲۲ شهر تجمع و اعتراض جریان یافت . مردم به خیابان آمدند و شعارهای ضد حکومتی و مرگ بر دیکتاتور سر دادند. این شهرها از جمله عبارت بودند از: تهران، مشهد، مریوان، زاهدان، مهاباد، رشت، آبدانان،  اصفهان، خرم  آباد، اراک، بندرانزلی، لاهیجان، بوکان، سنندج، بیجار، قرچک، کرمانشاه، گوهردشت کرج، بانه و دهدشت.  بعلاوه از صبح روز گذشته در پاسخ به فراخوان نیروهای اپوزیسیون در شهرهای کردستان اعتصاب عمومی کامل برقرار بود و چندین شهر نیز از استانهای دیگر به اعتصاب پیوستند و مجموعا دامنه این اعتصاب به بیست شهر کشیده شده است. 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ شهریور  ۱۴۰۲،  ۱۷ سپتامبر  ۲۰۲۳

۲

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع مشترک انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته و بازنشستگان کرمانشاه و خبر تجمع اراک. عکسها

قطع نامه پایانی تجمع مشترک انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته و بازنشستگان مطالبه گر …