پارلمان بریتانیا به تاخیر برگزیت رای داد

نمایندگان پارلمان بریتانیا با اکثریت قاطع به تاخیر در فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا، برگزیت، موافقت کردند. این رای‌گیری با ۴۱۲ رای موافق در برابر ۲۰۲ رای مخالف به پایان رسید.

به این ترتیب بریتانیا از اتحادیه اروپا درخواست خواهد کرد که مهلت خروج این کشور را به تاخیر بیاندازد و بنا ندارد در مهلت قبلی که ۲۹ ماه مارس جاری تعیین شده بود این اتحادیه را ترک کند.

این رای گیری تنها دقایقی پس آن صورت گرفته که پارلمان با ۳۳۴ رای مخالف در برابر ۸۵ رای موافق با برگزاری یک رفراندوم دوباره بر سر برگزیت مخالفت کرده بود.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که به “برگزیت” معروف شد، تصمیمی است که در یک رفراندوم در سال ۲۰۱۶ گرفته شد. سپس بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، بریتانیا درخواست خروج را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد.

بر اساس قانون دو سال بعد از ارائه درخواست، خروج کشور از اتحادیه اروپا رخ می‌دهد. این روز برای بریتانیا روز ۲۹ مارس (۹ فروردین ۹۸) است.

اما توافق دولت بریتانیا با اتحادیه اروپا درباره چگونگی جزییات خروج این کشور از اتحادیه اروپا از سوی نمایندگان پارلمان تایید نشد. در عین حال نمایندگان پارلمان بریتانیا با خروج این کشور از اتحادیه بدون یک توافق هم مخالفت کردند.

با توجه به رای‌گیری امروز، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفته اگر طرح پیشنهادی او برای برگزیت که قرار است هفته آینده در پارلمان به رای گذاشته شود مورد موافقت نمایندگان قرار بگیرد او از اتحادیه اروپا تمدید سه ماهه برگزیت را درخواست خواهد کرد اما چنانچه طرح او یک بار دیگر رد شود او از اتحادیه اروپا درخواست تاخیر طولانی‌تری خواهد کرد.

پیش‌تر دونالد توسک، رئیس شورای سران اتحادیه اروپا گفته بود اگر بریتانیا استراتژی‌اش درباره برگزیت را تغییر دهد، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد خواست که با تعویق طولانی‌مدت برگزیت موافقت کنند تا یک توافق جدید به دست بیاید.

هر نوع توافقی در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید به تصویب تمامی بیست و هفت کشور باقیمانده در اتحادیه برسد. در همین مورد، وزیر خارجه آلمان گفته است که بهتر است خروج بریتانیا به تعویق افتد تا اینکه این تحول “با هرج و مرج همراه باشد.”

وی افزوده است که “بهتر است آنهایی که در لندن هستند زمان کافی داشته باشند تشخیص دهند و تصمیم بگیرند که دقیقا چه می‌خواهند تا اینکه برگزیت با هرج و مرج همراه باشد، بنابراین، تعویق در برگزیت موجه است.” اگرچه هنوز مقامات بریتانیایی یا اروپایی در مورد طول مدت تعویق برگزیت اظهار نظری نکرده‌اند اما وزیر خارجه جمهوری ایرلند تلویحا تعویقی یکساله را پیش‌بینی کرده و گفته است “احتمالا مذاکرات باید تا سال ۲۰۲۰ ادامه یابد.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آژانس اتمی از افرایش ذخیره اورانیوم۶۰ درصدی ایران و توقف مذاکرات خبر داد

دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که موجودی اورانیوم ایران با غلظت نزدیک …