منوعیت برافراشته شدن پرچم کردستان بر ساختمان‌های دولتی کرکوک

پارلمان عراق ممنوعیت برافراشته شدن پرچم کردستان بر ساختمان‌های دولتی کرکوک را تصویب کرد

پارلمان عراق شنبه 1 آوریل تصویب کرد که تنها باید پرچم عراق بر ساختمان‌های دولتی در شهر کروک برافراشته شود. این اقدام چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که شورای اداری استان کرکوک، برافراشته شدن پرچم کردستان در کنار پرچم عراق را بر ساختمان‌های دولتی در این استان تصویب کرده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رای گیری بر سر این این لایحه در حالی صورت گرفت که نمایندگان کُرد، جلسه پارلمان را ترک کردند. در مصوبه پارلمان آمده است که نفت کرکوک از ثروت‌های مردم عراق است و باید میان همه استان‌ها توزیع شود.

شورای استانی استان نفت‌خیز کرکوک عراق سه‌شنبه 28 مارس با نصب پرچم اقلیم کردستان بر فراز ساختمان‌های دولتی در این منطقه موافقت کرده بود. این اتفاق باعث اعتراض ترکیه و سازمان ملل شده بود.

نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک به خبرنگاران گفته که شورای این شهر به پیشنهاد نصب پرچم اقلیم کردستان در کنار پرچم عراق بر فراز ساختمان‌های دولتی رأی مثبت داده است.

این تصمیم تنها با موافقت 25 عضو این شورا گرفته شد، چرا که 16 عضو دیگر که از اعضای عرب و ترکمن شورای استان کرکوک بودند، در این رای‌گیری شرکت نکردمد. .

کریم در این باره گفت: «افرادی که در این رای‌گیری شرکت نداشتند نیز برادران ما هستند و با آنکه اکثریت اعضا به این تصمیم رای مثبت دادند، ما نسبت به تقویت روابط خود با اعضای مخالف نیز اهتمام خواهیم ورزید».

پس از انتشار این خبر مولود چالووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «اول این‌که تغییر ترکیب جمعیتی منطقه کار درستی نیست و بقیه را در برابر عمل انجام‌شده قرار دادن و برداشتن گام‌های یک‌جانبه منفعتی به‌دنبال نخواهد داشت».

او افزود: «ما از تمامیت ارضی عراق و سوریه حمایت می‌کنیم».

سازمان ملل متحد نیز هشدار داده که تصمیم مقامات محلی برای نصب پرچم کردستان بر بالای قلعه قدیمی شهر کرکوک می‌تواند منجر به برافروخته شدن شعله تنش‌ها شود.

این سازمان، اقدام شورای کرکوک را «خطر بالقوه‌ای برای هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز گروه‌های قومی و مذهبی ساکن کرکوک که این شهر را خانه خود می‌دانند و می‌خواهند در کنار یکدیگر زندگی کنند» دانسته است.

پیش از این نیز مساله پرچم کردستان در کرکوک جنجال آفرین شده بود. ابراز نگرانی نمایندگی سازمان ملل متحد برای کمک به عراق (یونامی) نسبت به برافراشتن پرچم کردستان بر فراز قلعه کرکوک، در ابن باره خبرساز شده بود.

نجم الدین کریم استاندار کرکوک، چهارشنبه 22 مارس گفته بود در قانون اساسی عراق «هیچ بندی وجود ندارد که برافراشتن پرچم کردستان را در کروک منع کند». او افزوده بود: «هیچ کشور خارجی حق ندارد در امور داخلی ما دخالت کند».

کریم که در کنفرانسی خبری به مناسبت بازگشت آوارگان به روستای محل زندگی خود سخن می‌گفت، افزوده بود: «برافراشتن پرچم کردستان باعث می‌شود همبستگی میان بخش‌های تشکیل دهنده جمعیت استان کرکوک مستحکم شود».العربیه

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …