پایان اعتصاب کارگران معدن سونگون.اگر به وعده ها عمل نشود دوباره اعتصاب میکنیم

اطلاعیه خبری. ساعت ۸ شب چهارشنبه ۱۴ مهرماه کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون ورزقان با قبول خواسته‌های‌شان از سوی کارفرما، به اعتصاب دو روزه خود پایان دادند.  

بنا به خبر ها در جلسه ای  با حضور مسئولین شرکت ملی مس ایران و نمایندگان شرکتهای پیمانکاری شاغل در مجتمع مس سونگون و وکیل این کارگران مصوب شده است که مزایای حقوقی کارگران شرکت‌های پیمانکاری، با مزایای کارکنان شرکت ملی مس ایران همسان شود و این مصوبه در حقوق مهرماه به بعد لحاظ گردد. بدین ترتیب مزایایی از جمله حق جذب، حق بدی آب و هوا، ایاب و ذهاب و دیگر آیتم‌های مزدی برای کارگران پیمانکاری نیز لحاظ گردیده و طرح طبقه بندی مشاغل نیز اجرا خواهد شد. این خبر توسط وکیل کارگران شبانه به آنها  اطلاع داده شد و کارگران اعتصابی با اعلام اینکه اگر وعده ههای داده شده در حقوق های دریافتی آنها اعمال نشود، دوباره دست به اعتصاب خواهند زد ، به  اعتراض خود خاتمه دادند.

کارگران معدن سونگون از روز ۱۳ مهر در اعتراض به سطح پایین دستمزدها و وضعیت نامناسب کاری و معیشتی و با خواست افزایش حقوقها اعتصاب کردند. در این اعتصاب ۵۰۰ کارگران پیمانی از شرکت های  پیمانکاری آجین، ندا، مبین، نوآوران و زحل با سوابق کاری ۱۵ تا ۲۰ سال شرکت داشتند. بنا بر خبرها این کارگران با قراردادهای سه ماهه مشغول به کار هستند و با وجود شرایط بسیار سخت کار در‌ معدن از دریافتی‌هایی از ۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان که اکثرا حتی از یک دوم خط فقر ۱۲ میلیونی اعلام شده حکومت نیز بسیار پایین تر است برخوردارند. معدن مس سونگون ورزقان  در استان آذربایجان شرقی و ۱۳۰ کیلومتری تبریز و در محدوده روستای تخریب شده سونگون ورزقان بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد و بزرگ ترین معدن مس خاورمیانه است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ مهر۱۴۰۰ ، ۷ اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

نامه فعالان کارگری به اتحادیه‌ها در جهان: خواستار آزادی کارگران زندانی درایران شوید

گروهی از فعالان کارگری خارج از ایران در نامه سرگشاده ای به اتحادیه ها و …