پایان موقت اعتصاب کارگران معدن مس سونگون

بنا بر آخرین خبرهای منتشر شده عصر روز يكشنبه ١٤ آذر، کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان، در ششمین روز اعتصاب خود، با وعده کارفرما مبنی بر پاسخگویی به خواستهایشان، با باز کردن مسیر سنگ‌شکن موقتا به اعتصاب خود پایان دادند.

کارگران مجتمع سونگون علیرغم تهدیدات سه جانبه کارفرما، دولت و نیروی انتظامی، موفق شدند برای مدت یک هفته اعتصابی با شکوه و قدرتمند به پیش برند، توطئه گری های کارفرما و سرکوبگری نیروی انتطامی را با مبارزاتشان خنثی کننده و با قدرت اعتراض متحدانه خود مقامات مسئول را پای میز مذاکره بکشانند.  زیر فشار این اعتراضات است که در ظهر روز يكشنبه جلسه ای با حضور استاندار، فرمانده انتظامی، نماینده مجلس اسلامی در ورزقان، مدیر شرکت مس و مدیرعامل مجتمع سونگون و نمایندگان کارگران برگزار شد كه در آن مدیریت وعده داد که ظرف یکماه آینده خواسته های کارگران را اجرایی کند و از سوی استاندار نیز تضمین عملی شدن آن داده شد. کارگران نیز اعلام داشتند که اگر به این وعده ها عمل نشود دوباره دست به اعتصاب خواهند زد. این اتفاق نشانگر قدرت متحد کارگران و یک موفقیت اولیه برای آنهاست.

اعتراض کارگران معدن مس سونگون به سطح نازل حقوقها، قراردادهای موقت و پیمانی و نداشتن امنیت شغلی است. این کارگران خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش فوری دستمزدها و کوتاه شدن دست پیمانکاران و نیز دائمی شدن قراردادها هستند. کارگران مس سونگون میگویند مادام كه قرارداد آنها موقت و پیمانی است، باید در برابر کار برابر مزدى برابر با همکاران رسمی خود داشته باشند. آنها همچنين بر همسان سازی فوری حقوقها و افزایش سطح آن تاکید دارند. افزایش حقوقها به بالای ١٢ میلیون امروز یک خواست اجتماعی در میان بخش های مختلف کارگری است.

یک تلاش جمهوری اسلامی برای حفظ کنترل بر محیط های کار ایجاد شوراهای اسلامی، این نهادهای تفرقه و سرکوب، است. خصوصا در جاهایی چون معدن مس سونگون که کارگران با تشکیل مجمع عمومی نماینده خود را انتخاب کرده و متحدانه اعتصابشان را به پیش میبرند، جمهوری اسلامی برای شکستن صف متحد کارگران و مهار اعتراضات آنان فورا به نهاد ضد کارگری شورای اسلامی دست میبرد. خصوصا در برابر مطالبه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل  حکومت تحت عنوان پاسخگویی به خواست کارگران و  به بهانه اینکه برای انجام آن شورای اسلامی باید تشکیل شود، تلاش میکند کارگران را به تشکیل این نهاد ضد کارگری در محیط کار تسلیم کند. شايد بهترین راه برای مقابله با این توطئه گری كارفرما، طرح مسقتیم خواست افزایش دستمزدها باشد.  

یک تلاش دیگر در اعتراضات کارگران دادن رنگ مذهبی به اين اعتراضات و برپایی نماز و عزا داری و سر دادن صلوات در صف اعتصاب کارگران است. این تلاشها در جهت زدن رنگ حکومتی به اعتراضات است و باید از آن پرهیز کرد. به قول کارگران نیشکر هفت تپه تجمع و اعتصاب جای نمازخوانی و عزاداری نیست  بلکه جای اعتراض و بیان خواستها و مطالبات كارگران است.

كميته آذربايجان حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از خواستهای کارگران معدن مس سونگون بر متکی بودن مبارزات آنها به مجمع عمومی به عنوان محلی برای تصمیم گیری جمعی و متحد نگاهداشتن صف اعتراض خود  تاکید دارد. تنها با این سلاح است که میتوان در پايان یکماه فرصتی که مدیریت معدن مس سونگون از کارگران طلب کرده، با قدرت جلو آمد و اگر خلف وعده ای شد، اعتراضات خود را با قدرت بیشتر و اینبار با شرکت وسیع خانواده ها از سر گرفت.در مجتمع معدن سونگون پنج هزار کارگر به کار اشتغال دارند.

كميته آذربايجان حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ۶ دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …