پایگاههای بسیج مساجد و ارائه آموزش نظامی بعنوان برنامه تابستانه برای کودکان

 هرانا – مسجد امام زمان محله خانی آباد تحت نظارت سازمان بسیج به بهانه برنامه تابستانه اقدام به آموزش نظامی کودکان می کند. این مسجد تنها نمونه ای در نظر گرفته می شود، در حال حاضر اماکن متعدد و مشابهی در سراسر کشور به بهانه فرارسیدن تعطیلات تابستانی چنین برنامه هایی را برای کودکان ارائه می دهند. این اقدامات در حالی است که حکومت ایران تحت عنوان پیمان نامه بین المللی حقوق کودک به عدم به کارگیری کودکان در امور نظامی از جمله آموزش تعهد دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پایگاه بسیج “امام زمان عج” تهران، اقدام به برگزاری دوره های آموزش نظامی برای کودکان کرده است.

بر اساس گزارشاتی که هرانا دریافت کرده، این دوره ها در محل مسجد “امام زمان” محله خانی آباد شمالی واقع در منطقه ۱۹ تهران برگزار می شود.

یکی از هیئت امنای این مسجد در گفتگو با هرانا ضمن تایید این موضوع اشاره کرد “این کودکان که بالغ بر دهها تن هستند، به لحاظ سنی اغلب دانش آموزان مقطع سوم دبستان تا هشتم متوسطه هستند”

یکی دیگر از ساکنین مطلع این منطقه نیز در تماس با هرانا اظهار داشت: “پایگاه های مقاومت بسیج «امام زمان عج»، با نظارت مستقیم سپاه پاسداران، پس از انجام تبلیغات گسترده در مدارس و نصب بنرهای تبلیغاتی مرتبط با دوره های نظامی در محدوده محیط های آموزشی، کودکان زیر ۱۸ سال را به شرکت در این کلاس ها ترغیب می کند.”

این منبع مطلع در ادامه افزود: “در ادامه این اقدامات سازمان یافته، دانش آموزان به شرکت در دوره‌ های تئوری نظامی، سخنرانی، تماشای فیلم‌ های جنگی و همچنین بررسی کتاب های مذهبی و ایدئولوژیک گماشته می شوند. نهایتا این کودکان برای طی کردن دوره های عملی نظامی، به میدان تیر منتقل می شوند و به عنوان «کودک-سرباز» مورد آموزش قرار میگیرند.”

هر چند مسجد امام زمان محله خانی آباد بعنوان یک نمونه مورد بررسی این گزارش قرار گرفته است اما لازم به ذکر است که همه ساله به خصوص به بهانه تعطیلات تابستان، مکان هایی مانند مساجد یا پایگاههای بسیج و… اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ایدئولوژیک-نظامی برای کودکانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند می کنند.

از جمله آموزش هایی که در این اماکن به کودکان ارائه می شود، آموزش استفاده از سلاح و همینطور مفاد ایدئولوژیکی چون “آشنایی با آرمان های شهادت طلبی” است.

بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک، یک کودک، فرد زیر سن ۱۸ سال تعریف می‌شود. ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است.

بر اساس این تعهدنامه استفاده از کودکان و نوجوانان در نظامی‌گری ممنوع است.

با این حال همچون بخش های کار کودکان، مجازات و اعدام کودکان و ازدواج قانونی کودکان این بخش از تعهدات نیز از سوی دولت ایران با آموزش نظامی و به کار گیری افراد زیر سن ۱۸ سال نادیده گرفته می‌شود.

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …