پایگاه دیدبانی آمریکا در شمال سوریه و اعتراض ترکیه

العربیه:وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چهارشنبه 12 اعلام کرد که کار برپایی ایست‌های دیدبانی در شمال سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه برای جلوگیری از هرگونه درگیری میان ارتش ترکیه و جنگجویان کُرد، تکمیل شد، که بدین ترتیب، واشینگتن درخواست رسمی آنکارا برای متوقف کردن این اقدام را نادیده گرفته است.

این در حالی است که روز جمعه 7 دسامبر خلوصی اکار وزیر دفاع ترکیه از ایالات متحده خواست به همکاری خود با واحدهای حمایت از خلق (کُرد) پایان دهد. او تاکید کرد که کشورش اجازه ایجاد «کریدورهای تروریستی» در مرزهای خود را نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلنل رابرت منینگ سخنگوی پنتاگون گفت: «به دستور وزیر دفاع (جیمز متیس)، ایالات متحده آمریکا ایست‌های دیدبانی در مرزهای شمال شرقی سوریه برپا کرد تا نگرانی‌های امنیتی ترکیه، متحدمان در پیمان ناتو را فرو بنشاند».

منینگ افزود: «ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه را جدی می‌گیریم و به هماهنگی‌هایمان با ترکیه برای تحقق ثبات در شمال شرق سوریه پایبندیم».

حمایت آمریکا از واحدهای حمایت از خلق (کُرد) باعث تنش میان آنکارا و واشینگتن شده است. ترکیه نگران شدت گرفتن تلاش‌های کُردهای مناطق جنوب خود برای به دست آوردن اداره خودگردان است.

اعتراض ترکیه

ترکیه جمعه 7 دسامبر اعلام کرد که از ایالات متحده خواست از برپایی ایست‌های دیدبانی صرفنظر کند.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خلوصی اکار وزیر دفاع این کشور این درخواست را به طور رسمی تسلیم جیمز جفری نماینده ایالات متحده آمریکا در بحران سوریه کرد.

اکار پیش از این در روز 24 نوامبر از عزم ایالات متحده برای برپایی ایست‌های دیدبانی در شمال سوریه انتقاد کرده بود. او گفت: «این مساله که تدابیر آمریکا اوضاع پیچیده را پیچیده‎تر خواهد کرد، قبول دارم… به همتایان آمریکایی‌مان چندین بار ناخرسندی‌مان را اعلام کردیم». او افزود که این مساله را با جو دن‌فورد رئیس ستاد مشترک آمریکا هم در میان گذاشته است.

آمریکا می‌گوید که هدف از برپایی این ایست‌های دیدبانی، اطمینان از این مساله است که نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک، از جنگ علیه داعش تا از میان بردن این گروه، دست نمی‌کشند.

واحدهای حمایت خلق (کُرد) پایه اصلی ائتلاف سوریه دمکراتیک را تشکیل می‌دهد.

ترکیه واحدهای حمایت از خلق را گروهی تروریستی و شاخه حزب کارگران دمکرات کردستان به شمار می‌آورد.

روز جمعه اکار بار دیگر از ایالات متحده خواست به همکاری خود با واحدهای حمایت از خلق (کُرد) پایان دهد. او تاکید کرد که کشورش اجازه ایجاد «کریدورهای تروریستی» در مرزهای خود را نخواهد داد.

اینرا هم بخوانید

اسرائیل دستور تخلیه «حدود ۱۰۰ هزار» فلسطینی از شرق رفح را داد. حمله به رفح قریب‌ الوقوع است

*خبرگزاری‌ها می‌نویسند که این تصمیم نشان می‌دهد که «تهاجم زمینی اسرائیل به رفح قریب‌الوقوع است.» …