پرونده آمیا،قاضی آرژانتینی: آلبرتو نیسمان به قتل رسیده است

رادیو فردا:ک قاضی فدرال آرژانتین روز سه شنبه پنجم دی اعلام کرد که آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، به قتل رسیده است.

آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده رسیدگی به بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در «آمیا»، انجمن یهودیان شهر بوینس آیرس بود. جسد او یک روز پیش از ارائه شواهد و نتیجه تحقیقاتش در پارلمان کشور در آپارتمانش پیدا شد.

آلبرتو نیسمان به این نتیجه رسیده بود که کریستینا فرناندز کرشنر ، رییس‌جمهوری وقت آرژانتین قصد داشت نقش احتمالی ایران در حمله به مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس را لاپوشانی کند.

به گزارش رویترز، قاضی جولین ارکولیینی روز سه شنبه اعلام کرد که شواهد اثبات می کند که آلبرتو نیسمان در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۵ خودکشی نکرده است.

رویترز می گوید، این نخستین بار است که یک قاضی اعلام می کند که آلبرتو نیسمان به قتل رسیده است.

در همین زمینه، یک قاضی در آذرماه سال جاری حکم جلب کریستینا فرناندز کرشنر را در ارتباط با پرونده «دست داشتن» ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ آرژانتین صادر کرد. اما او این اتهام را رد کرده است.

کریستینا فرناندز کرشنر که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور آرژانتین بود، سال جاری توانست به مجلس سنای این کشور راه یابد.

پرونده آمیا بیش از دو دهه پیش و پس از بمبگذاری در مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس که ۸۶ کشته بر جا گذاشت، ‌گشوده شد. در آن زمان گروه حزب‌الله لبنان به انجام این بمبگذاری و ایران به هدایت آن متهم شدند.

اینترپل، پلیس بین‌المللی، سال‌ها بعد، افزون بر عماد مغنیه مسئول وقت ارشد ستاد عملیاتی حزب‌الله، برای شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی به اتهام دخالت در آن بمب‌گذاری حکم جلب صادر کرد.ایران هرگونه دخالت در این ماجرا را بارها تکذیب کرده است.

————–

رادیو آمریکا:رای قاضی آرژانتینی درباره مرگ دادستان انفجار آمیا: نیسمان خودکشی نکرد، به قتل رسید

یک قاضی آرژانتینی که به پرونده مرگ دادستان سابق پرونده انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس موسوم به آمیا رسیدگی می کند، سه شنبه رسما اعلام کرد آلبرتو نیسمان به قتل رسیده است. پیشتر گفته شده بود او خودکشی کرده است.

قاضی جولیان ارکولینی روز سه شنبه ۵ دی اعلام کرد شواهد ثابت می کند که نیسمان در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۵ خودکشی نکرد بلکه به قتل رسید.

به نوشته رویترز، این اولین بار است که یک مقام قضایی در این باره رای می دهد.

جسد نیسمان در حالی در ژانویه ۲۰۱۵ در آپارتمانش پیدا شد که قرار بود روز بعد در کنگره علیه رئیس جمهوری وقت آرژانتین شهادت دهد. او می‌گفت مدارکی دارد که کریستینا فرناندز و همکارانش قصد داشتند در ازای معاملات تجاری کلان، ایران را از اتهام دخالت در انفجار تبرئه کنند.

در سال ۱۹۹۴، در اواخر دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس موسوم به آمیا بیش از صد کشته برجای گذاشت. همان زمان اعلام شد عوامل حزب الله لبنان در این انفجار نقش دارند و کمی بعد از مقام های جمهوری اسلامی ایران به عنوان آمرین این انفجار یاد شد.

در سال ۲۰۰۷، حدود سیزده سال پس از انفجار مرکز یهودیان در پایتخت که منجر به مرگ ۸۵ نفر شد، دادستانی کل آرژانتین درخواست صدور حکم جلب ۹ نفر را، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی، توسط پلیس بین‌الملل صادر کرد.

حکومت ایران، که همواره هرگونه نقشی در آن انفجار را رد می‌کرد، در سال ۲۰۱۳ پذیرفت پنج مقام قضایی آرژانتین برای تحقیقات به تهران بروند، اما این توافق هرگز عملی نشد.

دولت کریستینا فرناندز که رابطه خوبی با دولت احمدی نژاد داشت، از سوی منتقدان متهم به سرپوش گذاشتن در این مورد شد و در همان زمان بود که نیسمان تحقیقات جدیدی علیه فرناندز و رابطه او با ایران آغاز کرد اما یک روز قبل از شهادت در کنگره جسد او پیدا شد.

با کنار رفتن خانم فرناندز از مقام ریاست جمهوری، پرونده مرگ مشکوک نیسمان دوباره بررسی شدو

یک ماه پیش دادستان «ادواردو تایانو» بحث قتل نیسمان را مطرح کرد و اکنون قاضی ارکولینی این ادعا را پذیرفته است.

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …