پس از شورش در زندان عادل آباد، زندانیان سپیدار اهواز شورش کردند

بیماری کرونا- اطلاعیه شماره ۲۶

دوشنبه شب ۱۱ فروردین زندانیان زندان سپیدار اهواز دست به شورش زدند تا از زندان فرار کنند. شورش چنان وسیع بود که فرمانده انتظامی خوزستان درمورد زندانیان بند ۲ این زندان گفته است به کمک نیروهای امنیتی و انتظامی زندان و نیروهای کمکی دیگر اجازه فرار به زندانیان نداده اند. گفته میشود که زندانیان سطل های زباله را آتش زده اند تا شرایط را برای فرار آماده کنند. فرمانده انتظامی حکومت در اهواز گفته است که «با افرادی که محرک ناآرامی در این زندان بوده اند برخورد قانونی خواهد شد». طبق گزارشی که ما دریافت کرده ایم شب گذشته نیروهای امنیتی برای سرکوب شورش زندانیان به داخل زندان هجوم برده و شروع به تیراندازی به زندانیان کردند. صدای تیراندازی شب گذشته از داخل زندان و خروج چند دستگاه آمبولانس صبح امروز از زندان خبر کشته و یا زخمی شدن زندانیان را تقویت کرده است. صبح امروز تعداد زیادی از خانواده های زندانیان نگران از وضعیت عزیزان خود در مقابل زندان تجمع کردند.

زندانیان زندان تبریز نیز بار دیگر دوشنبه شب ۱۱ فروردین دست به اعتراض زدند و با شعار بی شرف بی شرف خواهان آزادی از زندان شدند.

از روز اول سال تازه تاکنون زندانیان زندان های تبریز، الوند همدان، پارسیلون خرم آباد، الیگودرز، مهاباد،‌ سقز و بخشی از زندان بزرک تهران دست به شورش زده و بعضا موفق به فرار شده اند. این شورش ها باعث شد که روز ۹ فروردین تعدادی از مقامات حکومت از جمله رئیس قوه قضاییه، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده ناجا، دادستان کل کشور و رئیس سازمان زندانها پس از تشکیل جلساتی اعلام کنند که مسائل بهداشتی زندان ها و همینطو وضعیت امنیت زندانها را پیگیری میکنند! در این جلسات رئیسی از دادستان کل کشور خواسته است که با مسئولین زندان ها و نگهبانانی که سهل انگاری کرده و یا به فرار زندانیان کمک کرده اند برخورد قاطع صورت گیرد. دادستان استان کردستان نیز کسانی را که زندانیان فراری را جا داده و آنها را مخفی کرده اند تهدید کرده و آنها را مجرم خوانده است. روز بعد از این جلسات زندانیان عادل آباد شیراز نیز شورش کردند و امروز نوبت به زندانیان سپیدار اهواز رسید.

فرار حق مسلم زندانی است. بویژه در شرایطی که حکومت صدها هزار زندانی را در زندان های کشور بدون کوچکترین امکانات بهداشتی نگهداشته و کرونا نیز شروع به شیوع در زندان ها کرده است زندانیان برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ در زندان ها بهر قیمت دست به شورش میزنند تا خود را نجات دهند. مجرمان واقعی مقامات حکومت اند که صدها هزار زندانی را در سلولها و اتاقهای مملو از جمعیت در شرایطی غیر انسانی و غیر بهداشتی و بدون امکانات رها کرده و در شرایطی که ویروس کرونا به اکثر زندان ها سرایت کرده همچنان زندانیان را در بند نگهداشته اند. این یک جنایت آشکار حکومت است.

حزب کمونیست کارگری فعالانه از کارزارهای مبارزاتی جاری در سطح جامعه برای آزادی تمامی زندانیان حمایت کرده و همه مردم را به پیوستن به آنها و حمایت به هر شکل ممکن از خانواده ها برای آزادی زندانیان فرامیخواند. حزب بر آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و آزادی زندانیان منتسب به جرائم عادی تا رفع بحران کرونا تاکید دارد. مامورینی که در مقابل سیاستهای حکومت به آزادی زندانیان یاری میرسانند باید مورد حمایت و پشتیبانی مردم قرار گیرند.

حزب کمونیست کارگری ایران
١۲ فروردین ۱۳۹۹، ۳۱ مارس ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …